Gå til innhold

Skade på bil parkering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppstod en lei situasjon i går, da jeg etter å ha vært på butikken kommer ut og en annen bil hadde parkert ganske nære min bil. Hadde med barnet mitt på 3 år som var sur og sliten etter bhg, og i det jeg skulle ta hn inn i bilen så tok hn i døra selv slik at den selvfølgelig måtte treffe døra på bilen ved siden av. Inni bilen satt hun som kjørte på bilen og ventet, jeg banket på vinduet slik at hun kunne komme ut så vi fikk sett på skaden sammen. Det første hun spurte om før å ha sett skaden var om jeg hadde forsikring.

Det ble en liten ripe på bildøra som var ca 1 cm. Jeg kjente på den og kunne ikke kjenne noen fordypning og så ut som ei ripe som fint kunne poleres bort. Oppga navn og tlf nr, og hun skulle kontakte meg etter hun hadde snakket med sin mann som drev med slike skader, sa hun.

Nå i kveld ringte mannen meg, og sa at det har blitt en bulk i døra og at hele døra må lakkeres på nytt, og han ville gjøre dette på et lakkeringsverksted. Stilte meg uforstående til det, da jeg så hvordan det så ut i går. Forteller han da at vi har et båtfirma i familien hvor de har lang erfaring med lakkering og oppretting av skader av denne typen både på båter og biler, og tilbyr at vi kan utbedre skaden der, et seriøst firma som vedlikeholder dyre båter. Dette nektet han på da han ikke stolte på at dette ble gjort bra nok. Siden kona sa i går at mannen driver med dette selv og også da helt sikkert kjenner flere på verksted selv, så blir jeg litt skeptisk.

Hva tenker dere om dette? Selvfølgelig skal jeg stå for utbedring av ripa og bulken jeg ikke så, men poenget burde vel være at bilen blir bra igjen og jeg tilbyr et seriøst firma jeg kjenner til som kan rette det opp. Må vel være mulig å samarbeide til den beste og billigste løsning for alle.

Anonymkode: 5de3d...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bør gjøres igjennom forsikringen eller et helt nøytralt karosseriverksted.

Anonymkode: 4005d...a74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.quickcarfix.no/

Om det er bulk så kan den rettes uten å demontere mye. Striper poleres bort. Hvis ikke så kan den flekklakkes. Lite stres. Og kostnaden er langt under hellakkering av døra med det styret det blir med fargeforskjellen i ettertid.

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo forsikring? Trenger ikke kasko for å dekke det når du betaler forikring vel? 

Anonymkode: ea7d3...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo forsikring? Trenger ikke kasko for å dekke det når du betaler forikring vel? 

Burde være unødvendig å bruke forsikring som medfører egenandel og bonustap på en så liten skade, da det er mulighet for å få mye billigere løsning av noen jeg vet er veldig flinke og driver mye med slike ting. Var heller ikke min bil. Lånte bilen da min egen er på verksted, så evt bonustap vil jo gå utover den som eier bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde være unødvendig å bruke forsikring som medfører egenandel og bonustap på en så liten skade, da det er mulighet for å få mye billigere løsning av noen jeg vet er veldig flinke og driver mye med slike ting. Var heller ikke min bil. Lånte bilen da min egen er på verksted, så evt bonustap vil jo gå utover den som eier bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de vil ha hele døren lakkert pga de er redde bilen skal ruste så skjønner jeg jo de vil lakkere døren på nytt, spesielt om det er en ny eller dyr bil. (Virket ikke som de andre hadde forsikring da de spurte om dette) Bare en liten hakk kan føre til at det kan ruste. Har en far med veldig mye bilerfaring, ikke alt kan bruke lakkpenn på. Jeg hadde en kjempe liten hakk i døren etter noen kom borti bildøren min, var også liten bulk, måtte regne på store kostader hos verksted. Hadde jeg brukt lakkpenn ville det ikke blitt jevnt nok, kunne prøvd å polere over men det ville ikke bli sett fint ut. Om de krever det (noe jeg skjønner godt) så er det bedre med bonustap, mister vel ikke mer enn 10% uansett. Det tjener man sikkert opp igjen på 1-2 år. Så det spørs, selv om hakket er lite er det ikke 100% det kan brukes lakkpenn og polering. Det er kjedelig sånt skjer men man må jo ta hennsyn. Man kan jo vente med å gå i bilen til andre har kjørt om det er for nærme hverandre så man slipper sånt. Vet at barn er uheldige når det kommer til biler, men som sagt det er eget ansvar. Er ikke sikkert man taper 10% bonus på det engang. Vet at hvis du f.eks kjører på et dyr og kræsjer bilen, om du ringer politiet og varsler dette med en gang så skal man ikke miste bonus. Vet ikke helt hvordan det er med parkering. Er greit å høre uansett. Men tviler på det er mer en 10% bonus. Har kræsjet bilen min godt og det var 10% de trakk. 

da lurer jeg på hvor grovt det hakket ble? Kunne man se lakken var borte? Tok du selv bilde av skaden for å ha det? Sånt er lurt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke man betaler egenandel heller. Jeg måtte ikke det når jeg kræsjet. Det er kun hvis det er på din bil og du har kasko, om du vil reparere bilen din så må du ut med egenandel, og hvis du har kjørt over kjørelengden så må du betale 20 eller 30% av verkstedkostnader. Dette er iallfall min erfaring. Har hatt en uhell i høst med bmw min🙄😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, bare velg forsikringen, du vil ikke angre. Bedre det enn å måtte ut med flere tusen privat. Du vet jo ikke om de lyver om kostnader en gang. Og det blir dyrt å punge ut så mye på en mnd. Bare ring å hør med de ang bonustap osv før du melder det. Det skader ikke. Hadde ikke brydd meg om 10% bonustap jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de vil ha hele døren lakkert pga de er redde bilen skal ruste så skjønner jeg jo de vil lakkere døren på nytt, spesielt om det er en ny eller dyr bil. (Virket ikke som de andre hadde forsikring da de spurte om dette) Bare en liten hakk kan føre til at det kan ruste. Har en far med veldig mye bilerfaring, ikke alt kan bruke lakkpenn på. Jeg hadde en kjempe liten hakk i døren etter noen kom borti bildøren min, var også liten bulk, måtte regne på store kostader hos verksted. Hadde jeg brukt lakkpenn ville det ikke blitt jevnt nok, kunne prøvd å polere over men det ville ikke bli sett fint ut. Om de krever det (noe jeg skjønner godt) så er det bedre med bonustap, mister vel ikke mer enn 10% uansett. Det tjener man sikkert opp igjen på 1-2 år. Så det spørs, selv om hakket er lite er det ikke 100% det kan brukes lakkpenn og polering. Det er kjedelig sånt skjer men man må jo ta hennsyn. Man kan jo vente med å gå i bilen til andre har kjørt om det er for nærme hverandre så man slipper sånt. Vet at barn er uheldige når det kommer til biler, men som sagt det er eget ansvar. Er ikke sikkert man taper 10% bonus på det engang. Vet at hvis du f.eks kjører på et dyr og kræsjer bilen, om du ringer politiet og varsler dette med en gang så skal man ikke miste bonus. Vet ikke helt hvordan det er med parkering. Er greit å høre uansett. Men tviler på det er mer en 10% bonus. Har kræsjet bilen min godt og det var 10% de trakk. 

da lurer jeg på hvor grovt det hakket ble? Kunne man se lakken var borte? Tok du selv bilde av skaden for å ha det? Sånt er lurt.. 

Men man kan ikke stå å vente til andre er ferdig med handling og i tillegg med et slitent utålmodig barn sent på ettermiddagen før man går inn i bilen. Da jeg selv vil unngå slike tilfeller, så parkerer jeg med så god avstand som mulig til andre biler. Parkerte så nærme at jeg måtte lirke barnet inn. Tar selvfølgelig på meg ansvar, og derfor tilbyr jeg bekjente som jobber mye med dette og har god peiling til å fikse det. Dette var en liten ripe på ca 1 cm, kjente ikke fordypningen og lakken var ikke borte. En ripe man ikke ville sett om man ikke spesielt så etter den. Det var bare noe med hele fremtoningen, og har en ekkel følelse. Har vært borti uhell før uten å føle det slik. Han ringte til og med sent på kvelden ang dette og nå endte det med og ikke få sove pga tanker.

Tok ikke bilder da jeg var så stressa. Kom på det på vei hjem, og det angrer jeg på.Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Men man kan ikke stå å vente til andre er ferdig med handling og i tillegg med et slitent utålmodig barn sent på ettermiddagen før man går inn i bilen. Da jeg selv vil unngå slike tilfeller, så parkerer jeg med så god avstand som mulig til andre biler. Parkerte så nærme at jeg måtte lirke barnet inn. Tar selvfølgelig på meg ansvar, og derfor tilbyr jeg bekjente som jobber mye med dette og har god peiling til å fikse det. Dette var en liten ripe på ca 1 cm, kjente ikke fordypningen og lakken var ikke borte. En ripe man ikke ville sett om man ikke spesielt så etter den. Det var bare noe med hele fremtoningen, og har en ekkel følelse. Har vært borti uhell før uten å føle det slik. Han ringte til og med sent på kvelden ang dette og nå endte det med og ikke få sove pga tanker.

Tok ikke bilder da jeg var så stressa. Kom på det på vei hjem, og det angrer jeg på.Ts.

Hvis det ikke er så dypt kan det brukes flekkpenn og poleres, men da hvis lakken også ikke er borte. Men er ikke sikkert det blir så fint og de går med på det!! Er dette en ny bil? 
hvorfor bruker du ikke bare forsikringen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært uforsiktig og forårsaka skade på en annen bil, er det ditt ansvar. Du kan på ingen måte kreve å utbedre feilen "halvveis" eller hos bekjente. Vanlig prosedyre er at motparten velger verksted. De utbedrer feilen med hverken mer eller mindre arbeid enn det som kreves for å rette opp skaden, og regninga sendes til ditt forsikringsselskap. Forsikringsselskapene er strenge på å ikke betale for mer enn skaden som forsikringstakeren har forårsaka, så alt dokumenteres via verkstedet. Dette dekkes av skadeforsikring, og meg bekjent medfører det ikke bonustap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Hvis du har vært uforsiktig og forårsaka skade på en annen bil, er det ditt ansvar. Du kan på ingen måte kreve å utbedre feilen "halvveis" eller hos bekjente. Vanlig prosedyre er at motparten velger verksted. De utbedrer feilen med hverken mer eller mindre arbeid enn det som kreves for å rette opp skaden, og regninga sendes til ditt forsikringsselskap. Forsikringsselskapene er strenge på å ikke betale for mer enn skaden som forsikringstakeren har forårsaka, så alt dokumenteres via verkstedet. Dette dekkes av skadeforsikring, og meg bekjent medfører det ikke bonustap.

Vet at det er den som forårsaker skade på en annens bil sitt ansvar, var heller ikke snakk om å utbedre feilen halvveis, men på en ordentlig måte av noen som kan det. Nå er uansett alt i orden. Bruker forsikringen og det var ingen egenandel, ang bonustap vet jeg ikke. Så nå er den saken ute av verden, og 3 åringen har lært at hn skal være forsiktig med bildører fremover😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er den som forårsaker skade på en annens bil sitt ansvar, var heller ikke snakk om å utbedre feilen halvveis, men på en ordentlig måte av noen som kan det. Nå er uansett alt i orden. Bruker forsikringen og det var ingen egenandel, ang bonustap vet jeg ikke. Så nå er den saken ute av verden, og 3 åringen har lært at hn skal være forsiktig med bildører fremover😄

Sett deg inn i motpartens situasjon. Hvorfor skal vedkommende akseptere å reparere en skade hos din families bedrift (som reparerer båter), når han kan kreve å få reparert bilen sin på et merkeverksted? Regner med at det var snakk om svart betaling? Hva skjer da om det begynner å ruste om to år? Hadde du akspetert det om en person skada din bil og aller helst bare ville ordne det med en bekjent?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Sett deg inn i motpartens situasjon. Hvorfor skal vedkommende akseptere å reparere en skade hos din families bedrift (som reparerer båter), når han kan kreve å få reparert bilen sin på et merkeverksted? Regner med at det var snakk om svart betaling? Hva skjer da om det begynner å ruste om to år? Hadde du akspetert det om en person skada din bil og aller helst bare ville ordne det med en bekjent?

Det er ikke bare en bekjent, men noen som kan det. Hvis ikke hadde jeg ikke kommet med det tilbudet. Men som sagt, så er denne saken er i orden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare en bekjent, men noen som kan det. Hvis ikke hadde jeg ikke kommet med det tilbudet. Men som sagt, så er denne saken er i orden nå.

For deg er det noen som kan det. For den andre framstår det som en tilfeldig bekjent. Det er ikke vanlig å akseptere at motparten finner reparasjonsløsninger. Som motpart i en ulykke har man ingenting å vinne på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

For deg er det noen som kan det. For den andre framstår det som en tilfeldig bekjent. Det er ikke vanlig å akseptere at motparten finner reparasjonsløsninger. Som motpart i en ulykke har man ingenting å vinne på dette.

Som sagt igjen, så er denne saken i orden nå. Jeg forstår vedkommende og det går på forsikringen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...