Gå til innhold

Kan bankene se at vi har tatt opp billån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har fått boliglån og alt er sjekket av banken og vi flytter slutten av neste måned.

Vi må ha ny bil da vår bil leasing har gått ut og et evt billån kan jo i teorien gå utover boliglånet vi har fått.

Spørsmålet blir da om banken kan se om vi har fått billån ca en uke (eller 2 uker) før dem skal utbetale boliglånet?
 

Så vidt jeg vet så skal dem ikke se det annet enn fra selvangivelsen, og der vil det da ikke stå noe om lånet før 2020 er ferdig så det blir da synlig der om 1 år.

Anonymkode: 3a775...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, de sjekker gjeldsregistret før utbetaling. Likviditeten deres vil synke og kanskje ikke oppfylle krav

Anonymkode: fdd70...8cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de sjekker gjeldsregistret før utbetaling. Likviditeten deres vil synke og kanskje ikke oppfylle krav

Anonymkode: fdd70...8cc

Men et billån har pant i bilen og vil derfor ikke være i gjeldsregisteret.

Gjeldsregisteret gjelder jo kun usikret gjeld som forbrukslån og kredittkort osv.

Anonymkode: 3a775...08f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de sjekker gjeldsregistret før utbetaling. Likviditeten deres vil synke og kanskje ikke oppfylle krav

Anonymkode: fdd70...8cc

Som nevnt over er billån gitt med pant/sikkerhet i bilen, og det er kun usikrede lån og kreditter som står i Gjeldsregisteret.

Billånet til TS vil derfor ikke fremkomme der.

Men hvor lurt er det egentlig å "lure" banken og ta opp mer gjeld?

Anonymkode: 86ffc...b4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over er billån gitt med pant/sikkerhet i bilen, og det er kun usikrede lån og kreditter som står i Gjeldsregisteret.

Billånet til TS vil derfor ikke fremkomme der.

Men hvor lurt er det egentlig å "lure" banken og ta opp mer gjeld?

Anonymkode: 86ffc...b4c

Syntes ikke det blir å lure banken da vi uansett kommer til å ta opp billån etter boliglånet er utbetalt om vi ikke gjør det før.

Vi har fått innvilget billån og fra den banken vet de at vi vil få et huslån nå snart.

Anonymkode: 3a775...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Jeg finner at å lease bilen gjør at jeg unngår sånne situasjoner som et billån :)

Enig med deg der, eneste er at vår leasing bil akkurat gikk ut og vi ønsker en billigere bil nå som vi skal ha boliglån.

Billånet nå blir halv pris per måned i forhold til leasingbilen vi akkurat hadde ;)

Anonymkode: 3a775...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg der, eneste er at vår leasing bil akkurat gikk ut og vi ønsker en billigere bil nå som vi skal ha boliglån.

Billånet nå blir halv pris per måned i forhold til leasingbilen vi akkurat hadde ;)

Anonymkode: 3a775...08f

Kan dere ikke vente to uker til dere har fått huslånet da? Ingen dør av å ta kollektivtrafikk ca 10 arbeidsdager.

Anonymkode: eb2d4...972

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke vente to uker til dere har fått huslånet da? Ingen dør av å ta kollektivtrafikk ca 10 arbeidsdager.

Anonymkode: eb2d4...972

Da har vi ikke bil til å kjøre flyttelass med. Ingen vi kjenner har bil med hengerfeste dessverre. Hjelper svært lite å kjøre flyttelass med en feks. Golf osv uten hengerfeste. Skal vi leie flyttebil så koster jo det fort over 4000kr for en helg, altså mer enn billånet for en måned 😕

Anonymkode: 3a775...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da har vi ikke bil til å kjøre flyttelass med. Ingen vi kjenner har bil med hengerfeste dessverre. Hjelper svært lite å kjøre flyttelass med en feks. Golf osv uten hengerfeste. Skal vi leie flyttebil så koster jo det fort over 4000kr for en helg, altså mer enn billånet for en måned 😕

Anonymkode: 3a775...08f

Hjelper vel ikke om det blir mer enn én måneds billån om dere ikke får huslånet pga det, og ikke har noe hus å flytte til.

Anonymkode: eb2d4...972

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing, lån...de mest ufornuftige valg i bilverdenen. Kjøp en eldre bil kontant så du slipper dette tullet.

Anonymkode: 8597e...eee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men et billån har pant i bilen og vil derfor ikke være i gjeldsregisteret.

Gjeldsregisteret gjelder jo kun usikret gjeld som forbrukslån og kredittkort osv.

Anonymkode: 3a775...08f

Men billånet påvirker jo betalingsevnen deres ;), og således interessant for banken. Dette er dere vel også pliktige til å opplyse. 

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Leasing, lån...de mest ufornuftige valg i bilverdenen. Kjøp en eldre bil kontant så du slipper dette tullet.

Anonymkode: 8597e...eee

Dette. Merkelig at det tas for gitt at bil skal finansieres med lån. Man vet jo gjerne flere år i forveien at man trenger ny på et tidspunkt, så det er god tid til å spare.

Anonymkode: b98e4...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har mulighet for å få enda mer i boliglån ville jeg brukt de pengene på bil. Det er gunstigere rente på et boliglån enn på et billån. Vi lånte ekstra til bil da vi kjøpte hus. 

Anonymkode: 25c1d...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har mulighet for å få enda mer i boliglån ville jeg brukt de pengene på bil. Det er gunstigere rente på et boliglån enn på et billån. Vi lånte ekstra til bil da vi kjøpte hus. 

Anonymkode: 25c1d...7f9

Men får jeg spørre hvor lenge dere skal betale på huslånet? 20 år? Jeg har noen spesielt økonomisk inkompetente venner. De kjøpte hus i 2001 med rammelån, og har bakt inn fire forskjellige biler i det lånet siden. Når jeg spør hvordan det føles å betale for en 2002 model Volvo diesel i 2020, fatter de ikke spørsmålet en gang...

Anonymkode: 8597e...eee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje for sent nå, men egentlig hvorfor tar dere så mye lån? 

hva med kjøpe billigere bil og rimeligere bolig (størrelse, område..) 

litt mer minimalisme kanskje? 

når folk bestemmer seg om lån, de blir ofte altfor optimistiske... 

hva skjer om neste krise kommer? enten noe som påvirker nasjonaløkonomi, eller noe uventet privat - forandring i helse, skilsmisse osv. 

da har dere ingen resurser igjen for å takle motvind...

alt i alt, jeg synes at dere kunne sove bedre, bekymringsfri, uten lån og gjeldsfelle! 

"Redusert Lån - Økt Livskvalitet!" 

Endret av Energidronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...