Gå til innhold

De som sparer mye er....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som de er tynne,har slitt hår,gusten hud...har det sammenheng? At de ikke bruker penger på god mat,ikke unner seg sunn og dyr mat...uke frisør eller en god hudkrem? Hva tenker dere?

Anonymkode: 79202...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer alt jeg kan. Men det handler ikke om at jeg er gjerrig og ikke unner meg selv fine ting - det handler om hvordan oppdragelsen min var. Har en far som er økonom og som vokste opp i en familie med så dårlig råd at moren hans sydde underbukser av gamle gardiner, og det eneste han ønsket var at barna hans ikke skulle vokse opp slik. Derfor fikk vi en god økonomisk oppdragelse, og lærte tidlig å spare og hvor mye ting koster. Det kom veldig godt med da jeg hoppet inn i voksenlivet.

Unner meg ting  - som frisør, tatoveringer, nye spill, konserter, tur på restaurant, nye sko. Handler mye brukt, men det handler om at jeg synes det er mye morsommere å fikse et sliten bord som noen på Finn vil kvitte seg med enn å hisse meg opp over bruksanvisningene til IKEA.

Inntekten min er lav, jeg har hund, hus og boliglån, og bil rett rundt hjørnet. Hverdagen blir mye mer forutsigbar med penger på buffer - budsjettet sprenger ikke selv om vaskemaskinen ryker, hunden blir veldig syk, baksmellen kommer uventet eller et vindu punkterer. Har jeg lyst til å reise bort en helg, så har jeg en start til feriesparing liggende klar.

For meg handler det om prioriteringer, uten å nedprioritere ting som på en eller annen måte gir glede - både kortvarig og langvarig.

Anonymkode: c7066...66f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sparer mye er fornuftige og har begrep om penger. 
Nyte livet og unne ting kan dem også. 
Forskjell på å være gjerrig og sparsommelig ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ulogisk ut.


Sunn mat (grønnsaker) er jo kjempebillig. Det som er dyrt er jo kjøtt, ferdigmat, brus, snus og sigaretter.

Sykle til jobben er jo også mye sunnere enn å kjøre bil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mye sparing? Selv spar jeg en del men har fortsatt høgt forbruk på meg selv. 

Anonymkode: 4abb0...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer nok mye i forhold til de rundt meg.  Men jeg spiser godt, variert og med (litt mye) kjøtt og vin. Jeg bruker en god hudkrem feks, og har gode klær. Jeg kjøper nok litt færre plagg men reparerer dersom de blir ødelagte. Vedlikehold av alt (hus/møbler/bil/klær osv) er billigere enn å kjøpe nytt hele tiden. 
Det hele handler om prioriteringer.
Årets sparemål er 100 000, tjener ca 450 000 brutto.

Anonymkode: 7590a...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sparer mye har mye penger i utgangspunktet.

Anonymkode: 7f34c...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

De som sparer mye har mye penger i utgangspunktet.

Anonymkode: 7f34c...96b

Da må de i tilfelle ha foreldre eller besteforeldre som har spart. Alle oppsparte penger er penger noen har tjent og ikke brukt.

Anonymkode: 70d3f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 40.000 i mnd. Kjøper fortsatt god mat, går alltid på kafé med barna i helgen. Spiser middag ute av og til. Frisør er jeg hver 6 uke. Klær kjøper jeg alt for ofte. Hudprodukter har jeg óg.. Jeg er tynn ja, men har ikke gunesten hud, eller slitt hår 😂

Anonymkode: 81ef5...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer over 180 000 i året. Har en netto årlig lønn på 360 000. Men jeg er verken veldig tynn (normalvektig+) eller har gusten hud. Jeg unner meg både frisør og månedlig fiksing av negler. I tillegg spiser jeg god og variert mat. 

Jeg har stort sett alltid vært flink til å spare, også har jeg bare skrudd opp mengden sparing litt og litt etterhvert som inntekten har økt. I tillegg shopper jeg veldig lite klær, sminke, tilbehør, interiør etc. De gangene jeg gjør det, så er det som regel planlagt og spart til i forkant. 

Anonymkode: e8d3a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...