Gå til innhold

Ronja uperfekt eller sminkeronja?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Full kontroll skrev (3 timer siden):

Huff, ja, trist å se, det blikke /   " fargen" i øynene, måten hun snakker på - trenger ikke være helsepersonell for å se at dette er ett menneske som sliter. Håper hun har oppfølging, og ikke bare -. - sull og dull hjemme om det føles mest "behagelig" for deg, minst mulig triggere som kan påvirke deg negativt, hold god flyt i marinaden. Virker som handlingen i bøkene gir henne noe "action" i toppetasjen :( 

Ja. Trodde først hun hadde blitt sponset sånn som hun legger ut om bøkene... Men er tydeligvis et oppheng. Hun har tilogmed laget en egen AI-animasjon av karakterene fra bøkene 😶  Uff, nå fikk jeg ganske vondt av henne egentlig, hun virker jo syk 😔

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mitral skrev (På 4.11.2025 den 20.21):

Hun virker jo nesten til å være inne i en manisk fase nå 😐 En masse oppheng i noen bøker 😐

Jeg har tenkt NØYAKTIG samme tanke. Og om en stund kommer nedturen, og så blir hun boende i senga i en lengre periode. Muligens ikke så rart medisinene ikke virker...?

Litt off topic, men lurer på hvordan hun har råd til å kjøpe bøker og sminke for tusenvis i måneden, i alle fall nå i disse "dyrtider". Det hadde ikke jeg hatt, og jeg har en universitetsutdannet yrkestittel. Vet at det er K sitt hus, men gikk ut ifra at hun betalte husleie og bidro til de faste utgiftene osv. Det kan da ikke være så mye hun tjener på SoMe?

• Liker 3
Skrevet
DownWithTheTrolls skrev (43 minutter siden):

Jeg har tenkt NØYAKTIG samme tanke. Og om en stund kommer nedturen, og så blir hun boende i senga i en lengre periode. Muligens ikke så rart medisinene ikke virker...?

Litt off topic, men lurer på hvordan hun har råd til å kjøpe bøker og sminke for tusenvis i måneden, i alle fall nå i disse "dyrtider". Det hadde ikke jeg hatt, og jeg har en universitetsutdannet yrkestittel. Vet at det er K sitt hus, men gikk ut ifra at hun betalte husleie og bidro til de faste utgiftene osv. Det kan da ikke være så mye hun tjener på SoMe?

Hun får vel sykepenger fra NAV, og det bidraget til felleskassa tror jeg desverre ikke er all verden..

• Liker 4
Skrevet
DownWithTheTrolls skrev (2 timer siden):

Neppe. Men er jo litt det som kjennetegner mani også, at man bruker en masse penger man egentlig ikke har råd til å bruke, på meningsløse greier 😐 og så blir det igjen en del av nedturen etterpå...

• Liker 3
Skrevet
Mitral skrev (Akkurat nå):

Neppe. Men er jo litt det som kjennetegner mani også, at man bruker en masse penger man egentlig ikke har råd til å bruke, på meningsløse greier 😐 og så blir det igjen en del av nedturen etterpå...

Hun betaler neppe noe særlig i husleie, og kanskje ikke noe særlig på mat heller (hvis det er noe orden på matstellet der i huset da 🙃). Hun har jo en tenåring å forsørge, og det er ikke billig heller. Har alltid kjøpt masse klær, sminke, hudpleie osv.

Husker for kanskje ett år siden, at hun ryddet i dongeribukser, var flau over hvor mange hun hadde, og kvittet seg med nesten alle. Etter en kort stund,var hun i full gang med å kjøpe nye hver gang hun var i Bodø eller Oslo 😄

• Liker 4
Skrevet (endret)
Viki6 skrev (5 timer siden):

Hun betaler neppe noe særlig i husleie, og kanskje ikke noe særlig på mat heller (hvis det er noe orden på matstellet der i huset da 🙃). Hun har jo en tenåring å forsørge, og det er ikke billig heller. Har alltid kjøpt masse klær, sminke, hudpleie osv.

Husker for kanskje ett år siden, at hun ryddet i dongeribukser, var flau over hvor mange hun hadde, og kvittet seg med nesten alle. Etter en kort stund,var hun i full gang med å kjøpe nye hver gang hun var i Bodø eller Oslo 😄

Så i praksis er det nok mye dysfunksjon som kamufleres ved hjelp av bosituasjonen hun har fått ordnet seg. Hun er jo ærlig på at hun flyttet til K fordi hun hadde det vanskelig, og det er helt fair - ingen skal behøve å skamme seg over å trenge hjelp i en ekstra vanskelig livssituasjon - men jeg lurer på om ikke hun har endt opp i en mye større grad av lært hjelpesløshet fordi K er så (dum)snill at han "enabler" henne til å kunne utforske, fordype seg i og dyrke psykdom og psykosomatikk, på en måte hun aldri hadde hatt anledning til dersom hun var aleneforsørger, med alt det innebar av plikter og ansvar, inkludert økonomisk ansvar, helt på egenhånd. Og siden R åpenbart er helt komfortabel med å fortsette å freeload'e hos K i all overskuelig fremtid, har hun jo heller ingen egenincentiv til å få en mer funksjonell tilværelse.

Men hvis det faktisk er slik at hun er manisk akkurat nå, at det er slike ting hun sliter med, så er jo det ikke ting hun ville klart å hjelpe seg selv ut av uansett. Da vil det jo være tragisk hvis det er slik at hun går under radaren og ikke får den hjelpen hun trenger, fordi rammene rundt henne skjuler hennes dysfunksjon. Men det blir jo bare ren spekulasjon. Rent praktisk er det jo bra at hun ikke bor alene slik hun fremstår akkurat nå, men med tanke på hennes mellommenneskelige relasjoner håper jeg at ting ikke er så intense som man får intrykk av via SoMe, og at hun har fått riktige diagnoser og oppfølgning...

Endret av DownWithTheTrolls
Omformulering
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Isola2 skrev (13 timer siden):

Hun får vel sykepenger fra NAV, og det bidraget til felleskassa tror jeg desverre ikke er all verden..

Har ikke hun vært sykemeldt i mer enn 1 år? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Despicable Me skrev (38 minutter siden):

Har ikke hun vært sykemeldt i mer enn 1 år? 

Sikkert. Men noe støtte får hun vel fra nav.

• Liker 1
Skrevet

De fleste av oss bruker penger på å komme oss til og fra jobb, enten drivstoff og bompenger eller offentlig transport, noen bruker penger på fritidssysler som trening, kafe, kino med venner osv. Jeg kjenner veldig få som er så mye HJEMME som Ronja. Da kan jeg forstå hun har penger til å bruke på bok og sminke. Fikk ikke hun tilsendt en bokpakke fra en forfatter, eller husker jeg feil? Man blir ikke rik av å forsørge et barn alene, men man får en del støtte.

• Liker 4
Skrevet
Sammy! skrev (2 timer siden):

De fleste av oss bruker penger på å komme oss til og fra jobb, enten drivstoff og bompenger eller offentlig transport, noen bruker penger på fritidssysler som trening, kafe, kino med venner osv. Jeg kjenner veldig få som er så mye HJEMME som Ronja. Da kan jeg forstå hun har penger til å bruke på bok og sminke. Fikk ikke hun tilsendt en bokpakke fra en forfatter, eller husker jeg feil? Man blir ikke rik av å forsørge et barn alene, men man får en del støtte.

Pluss at jeg vil tro K bidrar en del med tanke på sønnen..

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og persondebatt.

Sol, admin.

• Nyttig 1
Skrevet

Så mange spekulasjoner... tenker at hvis hun har det bra hjemme, så er det vel bra for henne. Ser at hun fronter, og legger ut mye om festivaler hun har vært på. Men som alenemor selv, stusser jeg på endel... hvor er sønnen? Hver kveld? Hva holder han på med? 

Kanskje det er greit å følge med? Om vi som foreldre er "mest hjemme", så er det fort gjort at ungdommrne finner på andre ting.....

• Liker 4
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Synes synd på Ronja. Håper hun får det bedre snart 🥰❤️

Endret av ohmylord
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Full kontroll
Formidlet feil tråd til en annen.
  • 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med fru pigalopp i fjorden da?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Har hun gitt opp snapkarrieren, noen som vet?

• 3 uker senere...
Skrevet
sitry skrev (På 10.4.2026 den 23.15):

Kan virke slik akkurat nå, sees tidvis på TT, "konvertert" dit 😛 

• Nyttig 1
Skrevet
sitry skrev (På 10.4.2026 den 23.15):

Tydeligvis ikke, men det går åpenbart i rykk og napp. Apropo ting som går i rykk og napp...jeg er fryktelig spent på hva neste hobby blir. Hun er jo fremdeles heftig inne i de dark enemies to lovers morally grey fantasy-greiene ennå, med komplementerende AI illustrasjoner, mens hønene hører vi mindre om? (Eller så er det bare jeg som ikke følger med, da jeg ikke følger henne, men er innom når hun dukker opp på den explore-linja). Nå har vi vært innom modell-Ronja, sminke-Ronja, tarot/krystall/esoterisk reise for å finne seg selv-Ronja, hønse-Ronja, psykisk helse-Ronja og nå altså romantacy-Ronja. Det er jo både flott og sunt å ha varierende interesser, men det som fascinerer meg er den litt obsessive "med hud og hår, alt eller ingenting"-mentaliteten. Når det er én ting som gjelder, er det den og BARE den som gjelder, og da er den ikke bare en hobby, ikke bare en lidenskap, men hele personligheten hennes. Så går det en stund, og plutselig er det noe nytt, og det som før gjaldt, det som før var den gamle hobbyen, den gamle lidenskapen, den gamle personligheten, er som dugg for solen. Jeg vet jo at dette er et kjent fenomen, for all del, men det er bare fascinerende å se det så tydelig IRL. Og så håper jeg jo selvsagt at hun er oppmerksom på dette mønsteret selv, fordi det er jo en kjensgjerning at det finnes fallgruver dersom man ikke er klar over at man fungerer på denne måten, og ikke har mestringsstrategier for å sikre seg mot nevnte fallgruver. En slik strategi vil f.eks være å ha noen mekanismer på plass for å hindre seg selv i å bruke overdrevne ressurser på det man der og da føler man lever og ånder for, men som relativt kort tid senere gjenkjennes som absurde mengder med meningsløse ting. Men det forutsetter jo at man er klar over hvordan man fungerer...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Autistisk? 

• Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Var hun ikke på Tons i år? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...