Despicable Me Skrevet 10. august #1181 Skrevet 10. august Minombre skrev (13 timer siden): Det er faktisk helt psykt hvor mye hun dyrker sykdom. Jeg orker svært sjelden å se snappene hennes, men går innom av og til. Hun finner jo nye smerter og symptomer heeele tiden. For meg er det helt uforståelig at man «skal ønske» å være syk. Eller, vi får tro hun egentlig ikke ønsker å være syk, men det virker jo sånn. Vi har ETT liv og det skal i hvert fall jeg prøve å gjøre det beste ut av. Alle kan bli syke, men å sitte og dyrke det (som det utad virker som hun gjør)- huff! Når man er blitt diagnosene sine, så virker det som hun ønsker å være syk. Sikkert bedre å avlyse avtaler og legge det på diagnosen, enn å være ærlig om at man ikke ønsker å dra. Trur hun kunne ha hatt godt av å bo alene med sønnen og jobbe for å fungere i hverdagen med diagnosene. At sønnen vet om alle hennes diagnoser, ser at hun ikke jobber men reiser på alt av ting han ikke får være med på, dropper å være med på badeland, reiser til moren i Oslo for å dra på TONS men når sønnen kommer ned har hun ikke energi til å være med han i 2 dager før de reiser videre, tror jeg gjøre at han tar mer hensyn til henne enn han skal. Han er fortsatt et barn ikke terapeut eller venninne. 7 10
Isola2 Skrevet 10. august #1182 Skrevet 10. august Sorbitz skrev (5 timer siden): Vel, ja, men er det såå enkelt? Har ikke snøring.. men hjelper nok på..?! 2
DownWithTheTrolls Skrevet 10. august #1183 Skrevet 10. august (endret) Sorbitz skrev (6 timer siden): Jeg tenker at om hun skulle være på spekteret burde det vel vært avdekket noen symptomer under ADHD-utredingen? Eller? En utredning bør vel ikke bare være rettet mot én spesifikk tilstand? Man tar det man har av symptomer og ser hva som kommer ut når man har fått samla alt.. Utredningene gjøres for å se om man har én spesifikk diagnose, men når det er snakk om to diagnoser som begge er neurodivergent (husker ikke det norske ordet) og som i mange tilfeller utredes av folk med samme spesialisering, så burde det absolutt bli avdekket. I det minste burde den profesjonelle, som foretok den initielle utredningen, ha fått en sterk mistanke om det og henvist til videre utredning, dersom denne utredningen utføres av andre. Litt ulik praksis fra region til region og mellom barn og voksenutredning. Og i praksis er det jo ofte dette som skjer. Mange med ADHD har også autisme, slik at når man har gjort én utredning blir man henvist rett til den andre, dersom det er indikasjon for det. Det skjer også ofte at symptomene på ADHD og autisme forveksles, slik at når man har vært på én utredning, kan man få beskjed om at "du har ikke xxx, men nå henviser vi deg til xxx istedet". At man først skal diagnostiseres med ADHD og så overses autismen, før man selv oppdager symptomene og må be om enda en utredning, høres mer spesielt ut. Da spørs det hvor erfaren den opprinnelige spesialisten var, og dermed kan man jo også stille spørsmål ved den opprinnelige diagnosen. *Jeg skal ikke påstå at det ALDRI skjer at symptomer på autisme overses under ADHD-utredning og omvendt. For det gjør det. Utredningene er relativt raske, med tanke på at man skal danne seg et helhetsinntrykk av et menneske som gjerne maskerer på automatikk. Men som oftest identifiserer ADHD på autismeutredning og omvendt, om man har begge deler, og nevnes med diagnose i epikrisen, uten at spesialisten offisielt kan sette diagnosen, dersom det er en annen gruppe som gjør det. Men da henvises man til rette spesialister. Eks: Autismespesialist m/team (nevropsykolog m.fl) på HAB konkluderer med autisme og ADHD, men må likevel henvise ditt barn til ADHD-team på BUP (nevropsykolog m.fl) for en offisiell ADHD-diagnose. Endret 10. august av DownWithTheTrolls Omformulert setning som kan misforstås 1
Isola2 Skrevet 10. august #1184 Skrevet 10. august DownWithTheTrolls skrev (3 timer siden): Utredningene gjøres for å se om man har én spesifikk diagnose, men når det er snakk om to diagnoser som begge er neurodivergent (husker ikke det norske ordet) og som i mange tilfeller utredes av folk med samme spesialisering, så burde det absolutt bli avdekket. I det minste burde den profesjonelle, som foretok den initielle utredningen, ha fått en sterk mistanke om det og henvist til videre utredning, dersom denne utredningen utføres av andre. Litt ulik praksis fra region til region og mellom barn og voksenutredning. Og i praksis er det jo ofte dette som skjer. Mange med ADHD har også autisme, slik at når man har gjort én utredning blir man henvist rett til den andre, dersom det er indikasjon for det. Det skjer også ofte at symptomene på ADHD og autisme forveksles, slik at når man har vært på én utredning, kan man få beskjed om at "du har ikke xxx, men nå henviser vi deg til xxx istedet". At man først skal diagnostiseres med ADHD og så overses autismen, før man selv oppdager symptomene og må be om enda en utredning, høres mer spesielt ut. Da spørs det hvor erfaren den opprinnelige spesialisten var, og dermed kan man jo også stille spørsmål ved den opprinnelige diagnosen. *Jeg skal ikke påstå at det ALDRI skjer at symptomer på autisme overses under ADHD-utredning og omvendt. For det gjør det. Utredningene er relativt raske, med tanke på at man skal danne seg et helhetsinntrykk av et menneske som gjerne maskerer på automatikk. Men som oftest identifiserer ADHD på autismeutredning og omvendt, om man har begge deler, og nevnes med diagnose i epikrisen, uten at spesialisten offisielt kan sette diagnosen, dersom det er en annen gruppe som gjør det. Men da henvises man til rette spesialister. Eks: Autismespesialist m/team (nevropsykolog m.fl) på HAB konkluderer med autisme og ADHD, men må likevel henvise ditt barn til ADHD-team på BUP (nevropsykolog m.fl) for en offisiell ADHD-diagnose. Hva med narsissisme…?! Burde score høyt på det…😬 1 4
Sorbitz Skrevet 10. august #1185 Skrevet 10. august DownWithTheTrolls skrev (3 timer siden): Utredningene gjøres for å se om man har én spesifikk diagnose, men når det er snakk om to diagnoser som begge er neurodivergent (husker ikke det norske ordet) og som i mange tilfeller utredes av folk med samme spesialisering, så burde det absolutt bli avdekket. I det minste burde den profesjonelle, som foretok den initielle utredningen, ha fått en sterk mistanke om det og henvist til videre utredning, dersom denne utredningen utføres av andre. Litt ulik praksis fra region til region og mellom barn og voksenutredning. Og i praksis er det jo ofte dette som skjer. Mange med ADHD har også autisme, slik at når man har gjort én utredning blir man henvist rett til den andre, dersom det er indikasjon for det. Det skjer også ofte at symptomene på ADHD og autisme forveksles, slik at når man har vært på én utredning, kan man få beskjed om at "du har ikke xxx, men nå henviser vi deg til xxx istedet". At man først skal diagnostiseres med ADHD og så overses autismen, før man selv oppdager symptomene og må be om enda en utredning, høres mer spesielt ut. Da spørs det hvor erfaren den opprinnelige spesialisten var, og dermed kan man jo også stille spørsmål ved den opprinnelige diagnosen. *Jeg skal ikke påstå at det ALDRI skjer at symptomer på autisme overses under ADHD-utredning og omvendt. For det gjør det. Utredningene er relativt raske, med tanke på at man skal danne seg et helhetsinntrykk av et menneske som gjerne maskerer på automatikk. Men som oftest identifiserer ADHD på autismeutredning og omvendt, om man har begge deler, og nevnes med diagnose i epikrisen, uten at spesialisten offisielt kan sette diagnosen, dersom det er en annen gruppe som gjør det. Men da henvises man til rette spesialister. Eks: Autismespesialist m/team (nevropsykolog m.fl) på HAB konkluderer med autisme og ADHD, men må likevel henvise ditt barn til ADHD-team på BUP (nevropsykolog m.fl) for en offisiell ADHD-diagnose. Okey 👍Takk for grundig redegjørelse! Jeg har et barn med Tourettes. I utredningen av hen er det spesifisert at hen ikke har ADHD (som mange med Tourettes har som tilleggsdiagnose). Samtidig er jeg tante til et barn som ble "sendt til" utredning for adhd, men kom ut med Tourettes. Hadde jeg og min bestefar blitt utreda skal man ikke se bort i fra at vi også hadde endt opp med diagnosen. 3
Minombre Skrevet 10. august #1186 Skrevet 10. august Despicable Me skrev (11 timer siden): Når man er blitt diagnosene sine, så virker det som hun ønsker å være syk. Sikkert bedre å avlyse avtaler og legge det på diagnosen, enn å være ærlig om at man ikke ønsker å dra. Trur hun kunne ha hatt godt av å bo alene med sønnen og jobbe for å fungere i hverdagen med diagnosene. At sønnen vet om alle hennes diagnoser, ser at hun ikke jobber men reiser på alt av ting han ikke får være med på, dropper å være med på badeland, reiser til moren i Oslo for å dra på TONS men når sønnen kommer ned har hun ikke energi til å være med han i 2 dager før de reiser videre, tror jeg gjøre at han tar mer hensyn til henne enn han skal. Han er fortsatt et barn ikke terapeut eller venninne. Enig i det om å BLI diagnosene sine. Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år, både innen somatisk og psykisk helse. Vi har mye fokus på at en diagnose er en diagnose og behøver ikke si noe som helst om folks funksjon. Noen med MS er rullestolbrukere og sterkt pleietrengende, andre har knapt symptomer. Noen med angst fungerer bra i hverdagen, andre klarer ikke å komme seg ut døra. Hun burde slutte og lete etter symptomer og diagnoser og heller fokusere på funksjonen sin. Se på hva hun mestrer på tross av symptomene sine og gjøre grep der det ikke fungerer så bra. Veldig bra at hun går i behandling og skal stå løpet ut selv om det er tøft! Utover det er det utrolig mye som kan gjøres på egen hånd for å få bedre helse. Jeg vet at det ikke er enkelt, men akkurat her får jeg følelsen av at hun ikke har lyst. Hva skal hun da snakke om? Mulig jeg tar fullstendig feil altså, men av det jeg har sett på snappen hennes er det det hun utstråler. 11 2
DownWithTheTrolls Skrevet 12. august #1187 Skrevet 12. august (endret) Sorbitz skrev (På 10.8.2025 den 20.11): Okey 👍Takk for grundig redegjørelse! Jeg har et barn med Tourettes. I utredningen av hen er det spesifisert at hen ikke har ADHD (som mange med Tourettes har som tilleggsdiagnose). Samtidig er jeg tante til et barn som ble "sendt til" utredning for adhd, men kom ut med Tourettes. Hadde jeg og min bestefar blitt utreda skal man ikke se bort i fra at vi også hadde endt opp med diagnosen. Det skal du ikke se bort ifra, nei. Der mange i foreldregenerasjonen som ender opp med å bli diagnostisert som følge av at barna deres blir det. Både autisme, ADHD og tourettes er alle genetiske tilstander (selv om det jo også kan oppstå spontant, som med det meste av diagnoser). Endret 12. august av DownWithTheTrolls Feilsitering 3
DownWithTheTrolls Skrevet 15. august #1188 Skrevet 15. august Siste nytt fra Ronjas psykesnap er at da hun var sørafor, kom hun seg inn på et utested ved at en av TONS-kompisene hennes "viste dørvakte diagnosene hennes fra Helsenorge", samt "laug på henne en diagnose hun ikke engang hadde". Så da vet dere det. Om dere noen gang sliter med å komme inn på byens hippeste utested, bare fortell dørvakta at dere har PTSD, ADHD, angst, fibromyalgi, pluss en eller annen random diagnose som...si, borderline personlighetsforstyrrelse eller bipolar lidelse, så skipper dere køen og er på null komma niks. Man skal høre mye... 3 6
JojoMoyes Skrevet 30. august #1189 Skrevet 30. august Hva skjer oppi fjorden nå da ? Noen nye diagnoser ? Tilbake i sengen og dyrking av sykdom /traumer . Eller er det kanskje noen positiv vinkling på ting 😬 3 1
Bloggheksa Skrevet 30. august #1190 Skrevet 30. august JojoMoyes skrev (1 time siden): Hva skjer oppi fjorden nå da ? Noen nye diagnoser ? Tilbake i sengen og dyrking av sykdom /traumer . Eller er det kanskje noen positiv vinkling på ting 😬 Nå venter hun på høner, filmer det fra soverommet sitt mens hun snakker om hønene. Og tarot, må ikke glemme tarot. 3
JojoMoyes Skrevet 30. august #1191 Skrevet 30. august Bloggheksa skrev (40 minutter siden): Nå venter hun på høner, filmer det fra soverommet sitt mens hun snakker om hønene. Og tarot, må ikke glemme tarot. Da går det tregt må jeg si i hønesaken . Å fytti de kortene får jeg gåsehud av . En av grunnene til at jeg blokkerte . Rart at følgertallet er stabilt spør du meg . Eller det vet jeg jo ikke nå men var det da jeg fulgte . 3
sitry Skrevet 30. august #1192 Skrevet 30. august Hva er det hun heter igjen på snap? Lenge siden jeg har fått henne opp i utforsk nå.
JojoMoyes Skrevet 30. august #1193 Skrevet 30. august sitry skrev (2 timer siden): Hva er det hun heter igjen på snap? Lenge siden jeg har fått henne opp i utforsk nå. Ronja uperfekt ? Eller sminkeronja ? Husker ikke jeg
Full kontroll Skrevet 30. august #1194 Skrevet 30. august JojoMoyes skrev (12 minutter siden): Ronja uperfekt ? Eller sminkeronja ? Husker ikke jeg 1
Full kontroll Skrevet 2. september #1195 Skrevet 2. september (endret) Ikke èn rytminsk celle i den kroppen der Endret 2. september av Full kontroll 3
Snikksnakker Skrevet 3. september #1196 Skrevet 3. september Er dette henne? https://www.klikk.no/underholdning/jeg-er-irriterende-4141811 1 1
NiceOrNothing Skrevet 3. september #1197 Skrevet 3. september Snikksnakker skrev (11 minutter siden): Er dette henne? https://www.klikk.no/underholdning/jeg-er-irriterende-4141811 Dette må da være henne ? 1
NiceOrNothing Skrevet 3. september #1198 Skrevet 3. september DownWithTheTrolls skrev (På 15.8.2025 den 18.42): Siste nytt fra Ronjas psykesnap er at da hun var sørafor, kom hun seg inn på et utested ved at en av TONS-kompisene hennes "viste dørvakte diagnosene hennes fra Helsenorge", samt "laug på henne en diagnose hun ikke engang hadde". Så da vet dere det. Om dere noen gang sliter med å komme inn på byens hippeste utested, bare fortell dørvakta at dere har PTSD, ADHD, angst, fibromyalgi, pluss en eller annen random diagnose som...si, borderline personlighetsforstyrrelse eller bipolar lidelse, så skipper dere køen og er på null komma niks. Man skal høre mye... Jeg tror , altsa bare tror , at alle de diagnosene der , forverres ved inntak av alkohol / hyppig festing . Vet av flere i hennes kategori som er syke midt i uka og kjempe -opplagt når det er fest/festivaler. Ond sirkel , de er destruktive . 4
JojoMoyes Skrevet 3. september #1199 Skrevet 3. september NiceOrNothing skrev (17 minutter siden): Jeg tror , altsa bare tror , at alle de diagnosene der , forverres ved inntak av alkohol / hyppig festing . Vet av flere i hennes kategori som er syke midt i uka og kjempe -opplagt når det er fest/festivaler. Ond sirkel , de er destruktive . Kjenner et par stk som sliter med psyken som akkurat derfor ikke drikker lenger eller drikker en meget sjeldent gang . Jeg sliter ikke selv med psyken men merker at alkohol kan spille psyken min et puss nå i mer voksen alder . Det er helt klart at det har noe innvirkning . 2 1
Faina Skrevet 3. september #1200 Skrevet 3. september Snikksnakker skrev (58 minutter siden): Er dette henne? https://www.klikk.no/underholdning/jeg-er-irriterende-4141811 Det er henne, ja. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå