AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Hei. På arbeidsplassen min så har vi en kollega som tar veldig stor plass, og oppfører seg på en måte som opprører flere, blant annet meg. Det har nå blitt slik at hun står i fare for å komme i konflikt med flere av oss, i stor grad på grunn av sin egen væremåte. Til tross for gjentatte tilbakemeldinger, så justerer hun ikke oppførselen sin. Ingen er perfekte, og det å takle ulike mennesketyper er en naturlig del av det å fungere sosialt, men nå kjenner jeg at grensen er nådd. Konkrete eksempler: - Hun gjør seg gjerne morsom på andres bekostning, men aldri på sin egen. Dette kan gå på utseende, vekt, moral, måte å arbeide på, alt mulig. - Hun kupper alle pauser med lange historier om alt og ingenting, som aldri angår jobb. Vrir alt over til seg selv, lar aldri andre fortelle noe, uten at hun har gjort noe mer spektakulært, bedre, vært flinkere og hatt mer perfekte barn. Hun venter aldri på tur i samtaler. - Hun kommenterer andres matvalg hele tida, på en nedlatende og negativ måte. Kvier seg ikke for å holde foredrag om ernæring og helse, som oftest kun humbug som overhodet ikke er i harmoni med offisielle kostholdsråd med forankring i forskning og vitenskap, og har alltid en eller annen motediett på gang. Det går ikke en lunsjpause uten at hun hakker på folk. - Hun svirrer rundt i kontormiljøet dagen lang, og snakker om ting som ikke angår jobb. Selv må jeg si daglig til henne, at jeg må jobbe og at det ikke passer at hun kommer inn til meg. Hun prater masse om privat drama, og baksnakker kolleger i øst og vest. Før hun begynte hos oss, så hadde vi en romslig kultur, med en tankegang om at det var høy terskel for å korrigere andres oppførsel. Nå går ikke dette lenger. Kollegaen min har dessverre blitt et stort uromoment, som absolutt alle irriterer seg over, og blir provosert av. Noe må gjøres, og lederen vår har fått flere tilbakemeldinger om henne fra nesten alle ansatte, men sier bare at vi får ta det opp med henne. Noe vi gjør, men som hjelper i 1 dag, eller ikke i det hele tatt. Hva gjør man? Hilsen hun som ikke er perfekt selv, men som ønsker seg en OK arbeidshverdag igjen. Anonymkode: c3127...96a 3
Gjest førstedamen Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Prøv å korrigere lett daglig, som små påminnelser. Og ha faste rutiner på hva som er greit å ugreit for deg personlig. Om du ikke vil at hun skal skravle på ditt kontor må du sende henne ut hver eneste gang, ikke bare nå og da. Ta en samtale neste gang hun kommer inn og fortell at du setter lite pris på sladder, og at hennes personlige drama er uinteressant for deg. Du vil gjerne jobbe i fred. Neste gang hun stikker innom og begynner og bable sier du med et smil at "Dette har vi snakket om Mona, jeg må jobbe du får gå videre og høre om noen andre har tid". La det gå sport i å finne måter å takle denne kollegaen på. Kanskje blir det moro 😁 Ang kommentarer på mat og utseende så må dere bare slå ned på det. Å jeg ville gjerne vært først ute med å si ifra, så skal du se at de andre fort følger etter. Når hun kommenterer at du ikke bør spise salami, og at hun har avokado på, pga sunt fett og what not. Da forteller du at avokado er det verste man kan spise mtp miljøet og at det går hundre tusener liter vann, og mennesker og dyr dør av vannmangel pga dyrking av avokado. Kommenterer hun utseende til noen, gi umiddelbart beskjed. Spør hvorfor hun sier slikt, hva oppnår hun ved å kommentere Karis nye hårfrisyre. Har man ikke noe pent å si kan man for svarte holde munn ville jeg sagt. Fortsett så dagen og lat som ingenting. Spør hun deg om noen slike situasjoner i ettertid svarer du at du ikke synes noe om kommentarer på andres mat, utseende ol. Og ALDRI la deg selv bli provosert. Ta alt med et smil og tenk at noen folk, ja de er ikke helt gode i hodet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Minnet meg om en kollega i min forrige jobb.. Jeg slutta Anonymkode: 27c6a...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 @førstedamen Takk for konstruktivt innspill, jeg kjente at jeg faktisk skal prøve noen nye strategier, da jeg leste innlegget ditt. Håper jeg kommer dit at jeg tar alt med et smil Anonymkode: c3127...96a 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Dette er kanskje litt slemt å foreslå, men om ingenting dere prøver på fungere ville jeg gått sammen med de andre på arbeidsplassen og fryst henne ut. Bare ignorer henne totalt, med mindre det er noe jobbrelatert. Anonymkode: 9b4a7...d69
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Hei, Har en lignende situasjon på jobben her. Ei dame som liker å le/skape humor på andres bekostning, men takler veldig dårlig at noen spøker på hennes regning. Det verste er at hun gjentar samme spøk gang etter gang etter gang etter gang... Seriøst, jeg har fått høre samme spøken i hvert fall 2 år nå, og den dukker opp idag også iblant hver gang hun har muligheten. Alle andre kollegaer har merket at jeg begynner å bli lei av dette, og både jeg og de har prøvd indirekte å si dette til henne. Men hjelper ikke en drit... så hva er løsningen? For min del var det å spøke/erte henne på hennes regning. Det hun ikke er klar over, er at jeg er mye flinkere enn henne på dette, så jeg kan overkjøre henne lett. Og det gjør jeg med glede Veldig fint å se hvordan hun blir ukonfortabel når jeg drar en spøk på hennes regning, og alle andre ler. Og tror du jeg stopper? Nei jeg kjører på enda mer.... Hun prøvde å spøke en gang om at dette var på grensen til mobbing, og at hun kanskje skulle ta dette opp med HR-sjefen. Hun mente ikke alvor, men spøkte om det. Tror hun prøvde indirekte å fortelle meg at jeg overdriver. Det eneste jeg sa: "Supert!, Kan du samtidig nevne den spøken som jeg har fått høre fra deg nesten annenhver dag i 2 år sart? Så slipper jeg å prate med mer HR selv " Altså, jeg er ikke slik til vanlig. Alle på jobben liker å spøke og gjerne på hverandres regning. Alle takler det fint. Men av en eller annen grunn så har hun vært "ute etter meg" i lengre tid nå og prøver bestandig å gjøre meg ukonfortabel samtidig som at hun fremstår som morsom. Det har gått så langt at alle andre kollegaer blir ukonfortable når de ser hvor lang hun tøyer strikken. Resultatet er at hun har roet seg ned betraktelig.. Anonymkode: 3f722...23a 3
EvaLena Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 Kjenner jeg nesten får hjerteinfarkt bare av å lese HI. Hvis hun kommenterer maten til folk hver eneste dag, så hadde jeg slått i bordet og sagt at nå er det nok. La folk spise hva de vil og slutt å plag oss med alt dette våset ditt. Jeg hadde gjort det på den måten, spesiellt siden sjefen deres ikke gidder gjøre noe med det. Det blir kanskje litt ubehagelig for alle den lunsjen, men noen må rett og slett si ifra på en skikkelig måte. For sånne personer trur jeg ikke små hint vil hjelpe stort. Forhåpentligvis hjelper kanskje andre kolleger deg ved å si seg enig hvis du tar det i en lunsjpause når hun bryr seg med maten til folk igjen. Lykke til, kjenner jeg er uhyre glad jeg ikke jobber med den personen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 har hun adhd ? noe må det være. hva gjør hun om du ignorerer? Anonymkode: dfcd1...1b4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 Dersom leder ikke vil ta tak i det, så vil det dessverre neppe skje noe fra bedriftens side heller dessverre. Så da er valgene å enten si fra selv, gå over leders hode (hvis leder ikke er øverste leder) eller finne en annen jobb. Hvis det ikke bedrer seg, så blir det gjerne slik at folk etterhvert slutter. Forverring av arbeidsmiljø fører ofte til at de driftige slutter. Anonymkode: e841a...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå