Gå til innhold

33 i kroppstemperatur - bekymringsverdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våknet natt til i dag rundt 04.00 ca og hadde akutt voldsomt vondt i magen, og måtte rett opp av sengen og løpe på toalettet. Det ble jeg sittende i nesten én time å tømme meg (det som kom ut var som diaré mot slutten). Hadde så voldsomme smerter at jeg det og da ble jeg redd det kunne være noe med blindtarmen også, og var også ekstremt varm og svettet mye. Underveis ble jeg også «foggy» i hodet (litt sånn følelsen av ‘prikker’ i hodet samt en frysende følelse i hodet), kjentes ut som jeg var på tur mot å skulle miste bevisstheten ved flere anledninger, som jeg selvsagt ble redd av. Prøvde å fokusere på pusteteknikker for å holde meg rolig, men når jeg prøvde å legge hånden min på brystet for å kjenne på hjertet kunne jeg ikke kjenne hjerteslagene mine som igjen gjorde meg mer nervøs. Kjente heller ikke pulsen på håndleddet mitt, men klarte å kjenne den på halsen og synes den slo noe rolig (uten at jeg vet hva som er vanlig). 
 

Uansett, når jeg gjorde meg ferdig på toalettet var jeg enda svimmel og tåkete, og gikk fra å være kjempevarm til plutselig forferdelig iskald i kroppen. Svettet fortsatt. Var så kald at jeg målte temperaturen min under armen som var 32,9. Måtte dobbelsjekke 2 ganger for å se om det var korrekt, og det visste samme resultat. Ved å legge på 0,5 var den altså 33,4. 
 

Vurderte å ringe legevakten, for jeg var såpass redd for å gå å legge meg, men valgte å ikke gjøre det. Måtte ha to pledd og to dyner på meg når jeg la meg, og enda lå jeg å skalv og frøs lenge i sengen før jeg må ha sovnet. 
 

Temperaturen min har vært normal igjen i dag, målte i formiddag og den var 36,4 under armen uten å ha lagt på 0,5. Men jeg har fortsatt vondt i magen. Sånn diaré vondt i magen som kommer og går, uten at jeg fått til å gjøre noe på toalettet. Fryser også, men tempen er altså normal. 
 

Er det grunn til bekymring, eller kan det være «normalt» å få så lav temperatur? Har tidligere slitt med angst, da også helseangst, og har vært til legen mange ganger tidligere for andre ting jeg har vært oppriktig redd over som legene har kommet fram til at bare er psykiske symptomer på grunn av angst, og panikkanfall. Har derfor jobbet mye med meg selv siden sommeren i fjor med å ikke bekymre meg over at det er noe i veien med meg, og har siden da slutten å oppsøke lege/legevakt. 

Anonymkode: 52f1f...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet nok like godt som meg at det ikke er en normal temperatur - «Hypotermi defineres medisinsk som en temperatur under 35° C. Dette regnes som en medisinsk akuttilstand fordi hjertet, nervesystemet og andre organer ikke kan fungere skikkelig under denne temperaturen.» 

Er du sikker på at du ikke feilmålte? Under armen er dessverre en meget uspesifikk plass å måle temperaturen.

Anonymkode: e47e7...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangssyke eller noe du har spist. Få i deg drikke, noen kjeks etc, vask hendene og bruk Klorin på dørhåndtak osv.

Anonymkode: 9a9cb...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig usikkert å måle under armen altså, så ville ikke vært så bekymret. Har også fått så lav temperatur noen ganger fordi det er vanskelig å få det til skikkelig. Tviler på at du kan ha vært så oppegående om din faktiske temperatur var på 33 grader. Det går fint TS :) 

Anonymkode: e1c28...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra lommelegen: "Ved hypotermi begynner man å skjelve, man kan få snøvlete tale, sakte og grunn pusting, en svak puls, dårlig koordinasjonsevne"

Etter husken, mener jeg å vite at skjelvingene rett og slett er kroppens måte å få temperaturen opp på.

Følg lenken for å lese mer om grunnen til nedsatt kroppstemperatur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål i baken neste gang, da får du garantert riktig temperatur og slipper å lure. 

Anonymkode: 3d8c2...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er garantert feil temperaturmåling. 

Anonymkode: 5bae0...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det kan ha vært vanskelig å måle rett når du er så skjelven som man kan bli av en sånn runde. Det tar skikkelig på og man er ikke helt klar heller. Dersom du hadde normal temperatur når du våknet igjen, er det nok ingenting å bekymre seg for. Jeg har aldri hørt om noen som får komplikasjoner fordi de en gang har hatt avvik i kroppstemperatur. Det er når det pågår at problemene kommer. 

Anonymkode: 923f4...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...