Gå til innhold

Burde røyking vært forbudt?


AnonymBruker

Røyking - burde det være forbudt? For hva godt fører det egentlig med seg å tillate røyking?  

56 stemmer

  1. 1. Burde sigaretter og røyketobakk være forbudt?

    • Ja, det fører ingenting godt med seg uansett
      29
    • Nei, det burde være fritt valg selv om man vet hvor skadelig det er og hvilke utgifter det medfører samfunnet
      27


Anbefalte innlegg

Ja, mener jeg. Jeg er tidligere røyker selv i mange år, men mener røyking ikke tilfører samfunnet noe som helst positivt og burde vært fjernet. Jeg er vanligvis ikke FOR forbud av alt mulig vi ikke liker, men akkurat røyken... den burde bort. Tenk hva samfunnet ville spart bare i sykehuskostnader for KOLS pasienter, kreftpasienter osv.

Anonymkode: 7ef77...6e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Ja, mener jeg. Jeg er tidligere røyker selv i mange år, men mener røyking ikke tilfører samfunnet noe som helst positivt og burde vært fjernet. Jeg er vanligvis ikke FOR forbud av alt mulig vi ikke liker, men akkurat røyken... den burde bort. Tenk hva samfunnet ville spart bare i sykehuskostnader for KOLS pasienter, kreftpasienter osv.

Anonymkode: 7ef77...6e2

Denne typen argumentasjon kan brukes for veldig mye rart.

Nei, vi kan ikke bare forby alt som er skadelig for mennesker. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Røyking, alkohol, basehopping, kjøre uansvarlig, gå på isen, gå over veien på rødt lys osv.. alt dette burde vært forbudt. 

Og jeg hadde dødd av kjedsommelighet ;)  

Voksne mennesker må få gjøre som de vil, selv om det er farlig noen ganger. Skulle jeg fjernet en ting fra verden, hadde det vært alkohol som er sterkere enn 20 %. Det hadde jeg valgt om jeg kunne velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere (og røyken) lukter som kremasjon. Helt greit å bli kvitt. 

Anonymkode: c4efd...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol medfører store samfunnskostnader, bør det forbys? Du glemmer helt hvor mye de tar inn i avgifter på røyk, husk at staten drar inn milliarder på det, før du kommer med hva slags utgifter samfunnet har med det. Slike dumme argumenter som du kommer med kan brukes på alkohol, snus, bilkjøring......og forresten, folk bør helst holde seg borte fra hjemmet mest mulig, da det er der det skjer mest ulykker, tenk på hva slike utgifter koster samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ludden skrev:

Du glemmer helt hvor mye de tar inn i avgifter på røyk, husk at staten drar inn milliarder på det, før du kommer med hva slags utgifter samfunnet har med det. Slike dumme argumenter som du kommer med kan brukes på alkohol, snus, bilkjøring......og forresten, folk bør helst holde seg borte fra hjemmet mest mulig, da det er der det skjer mest ulykker, tenk på hva slike utgifter koster samfunnet.

En annen ting er jo at røykeslutt ofte resulterer i lengre levetid, og således fører til økte utgifter (pensjon/eldreomsorg/o.l.) for staten.. 

Hvis man tar hele regnestykket, så tror jeg det er mest lønnsomt for staten at folk røyker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke en eller annen ungdomsorganisasjon som ønsket et delvis forbud, basert på fødselsår? En gradvis utfasing? Syntes det hørtes fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at ting som er utelukkende skadelig, også for de rundt, burde vært forbudt. Og røyking har INGEN fordeler. Null. 

Det å argumentere for at staten tjener penger på det viser jo hvor samfunnet vårt har havna, her er det penga som rår, drit i menneskene og folkehelsa. Synes ikke det er et holdbart argument. Da kan vi like gjerne hente opp all olja med en gang, hugge alle trærne, fiske tom havet og dele ut biler til alle. 

Tenk på alle de barna som må leve med passiv røyk, og som ikke har noen kontroll over følgeskader. Tragisk! 

 

Endret av Krok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det om å gjøre og gjøre folk til kriminelle?

Holder det ikke med opplysning?

Disse forbudene vil jo bare gjøre det mer lukrativt for kriminelle til å tjene penger på folks avhengighet, enn at staten skal få inn avgifter. Naivt å tro at alle røykere kommer til å bli kvitt avhengigheten bare fordi det blir forbudt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Krok1 skrev:

Det å argumentere for at staten tjener penger på det viser jo hvor samfunnet vårt har havna, her er det penga som rår, drit i menneskene og folkehelsa. 

Vi er avhengige av en viss inntekt for å opprettholde velferden vi har bygget opp, og hvis dette inntektsgrunnlaget fjernes, samt at utgiftene blir høyere, så vil ikke regnestykkket gå opp til slutt.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oppgitt78 said:

Vi er avhengige av en viss inntekt for å opprettholde velferden vi har bygget opp, og hvis dette inntektsgrunnlaget fjernes, samt at utgiftene blir høyere, så vil ikke regnestykkket gå opp til slutt.. 

 

Så kanskje vi må redusere levestandarden vår på systemnivå? 

Forbud mot røyk vil jo også redusere en del av budsjettet for behandling av følgeplager og - sykdommer. 

Som sagt, det er argumentasjon som det der som gjør at levestandarden øker, mens livskvaliteten synker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krok1 skrev:

Så kanskje vi må redusere levestandarden vår på systemnivå? 

Forbud mot røyk vil jo også redusere en del av budsjettet for behandling av følgeplager og - sykdommer. 

Som sagt, det er argumentasjon som det der som gjør at levestandarden øker, mens livskvaliteten synker. 

Tror nok ikke flertallet er villig til å redusere levestandarden sin på den måten, når alt kommer til alt.

Selvsagt vil et forbud kutte kostnadene for behandling, men jeg vil likevel tippe at utgiftene blir større for staten på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Oppgitt78 said:

Tror nok ikke flertallet er villig til å redusere levestandarden sin på den måten, når alt kommer til alt.

Selvsagt vil et forbud kutte kostnadene for behandling, men jeg vil likevel tippe at utgiftene blir større for staten på lang sikt. 

Jepp. La oss dø med champagneglasset og sneipen i handa! 

Det er mer glamorøst å dø av overvekt enn av sult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Krok1 skrev:

Jepp. La oss dø med champagneglasset og sneipen i handa! 

Det er mer glamorøst å dø av overvekt enn av sult. 

Hvordan du ønsker å dø, er for meg revnende likegyldig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Og samtidig gjøre det straffbart å drikke alkohol og ikke minst veie for mye. Maks 90 kg får en mann veie. 10 000 i straff per 5 kg over. 70 kg for kvinner. Ekstra avgifter på usunn mat; junkfood og godteri. Døm homofile og de som går med slengbukse. Heia Norge! Vi har altfor lite restriksjoner her til lands. På tide å stramme inn og stramme opp 👌🏻

Anonymkode: 92f6f...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være bot for å gjøre det på fortau, i busskur, utenfor innganger, og på spisesteder. 

Anonymkode: fefdf...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlighet. Det er ca 9 % røykere i dette landet. Slutt å plag dem.

Anonymkode: bf9b6...129

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mener jeg. Jeg er tidligere røyker selv i mange år, men mener røyking ikke tilfører samfunnet noe som helst positivt og burde vært fjernet. Jeg er vanligvis ikke FOR forbud av alt mulig vi ikke liker, men akkurat røyken... den burde bort. Tenk hva samfunnet ville spart bare i sykehuskostnader for KOLS pasienter, kreftpasienter osv.

Anonymkode: 7ef77...6e2

De fleste er av en eller annen merkelig grunn positive til å forby det de selv ikke liker, og som regel like negative til å forby ting de liker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tobakk skulle kommet på markedet i dag hadde det nok blitt forbudt pga. alle de skadelige stoffene som er i tobakken og blir tilsatt. Det løpet er nok kjørt og enhver får gjøre som de selv vil, men ikke påfør meg skader av passiv røyking.

Anonymkode: 8e77c...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at absolutt alt er usunt dersom du overdriver, selv vann, så da kan vi like godt forby alt. Litt satt på spissen selvsagt, men det blir nok ikke forbudt, vi har jo nettopp importert mange nye storrøykere fra utlandet. Så det går heller andre veien etter hvert som de integreres inn i politikken.

Anonymkode: 2c7a1...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...