Gå til innhold

Tynn hårmanke og styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har observert etter flere års trening på forskjellige senter, at det er flere menn som er skallet eller tynn i håret/raket av seg alt håret enn menn som har håret i behold. Jeg begynte da å tenke på om det er en sammenheng mellom tung styrketrening/ mye muskelmasse og lite hår på toppen? Eller er det tilfeldigvis menn i riktig alder for håravfall som jeg ser trene tung styrke? 🤔

Anonymkode: c2979...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har høyt testosteron nivå kan man få redusert hårvekst. Dette forsterkes veldig blant de ivrige som også bruker anabole steroider i tillegg. Da forsvinner hårveksten rimelig kjapt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Castor Troy skrev:

Hvis man har høyt testosteron nivå kan man få redusert hårvekst. Dette forsterkes veldig blant de ivrige som også bruker anabole steroider i tillegg. Da forsvinner hårveksten rimelig kjapt. 

Øker testosteronnivået i kroppen når man øker muskelmassen kraftig? 

Ts 

Anonymkode: c2979...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen menn har høyt testo nivå naturlig, de som ligger i overkant av normalt nivå sliter ofte med tidlig håravfall som unge. Ved kunstig tilsetning som ved steroider vil man slite med det samme. Det er testosteron nivået som er utslagsgivende, ikke muskelmassen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg begynte da å tenke på om det er en sammenheng mellom tung styrketrening/ mye muskelmasse og lite hår på toppen? .........................................

Anonymkode: c2979...095

Har alle tjukkasene du har sett fyldig hårmanke er svaret ja.  Hvis ikke så er svaret nei.

Endret av Whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert etter flere års trening på forskjellige senter, at det er flere menn som er skallet eller tynn i håret/raket av seg alt håret enn menn som har håret i behold. Jeg begynte da å tenke på om det er en sammenheng mellom tung styrketrening/ mye muskelmasse og lite hår på toppen? Eller er det tilfeldigvis menn i riktig alder for håravfall som jeg ser trene tung styrke? 🤔

Anonymkode: c2979...095

Har vært mye i styrkeløft og "løfte jern" miljøet, og der jeg har trent, har det vært motsatt :)  

Og disse jeg har trent med, har vært livredde for å miste håret. Mange av de har også farget håret i en mørkere farge. 

Anonymkode: 00735...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Castor Troy skrev:

Noen menn har høyt testo nivå naturlig, de som ligger i overkant av normalt nivå sliter ofte med tidlig håravfall som unge. Ved kunstig tilsetning som ved steroider vil man slite med det samme. Det er testosteron nivået som er utslagsgivende, ikke muskelmassen. 

Et dilemma for meg dette. Har blitt singel i  moden alder, og skulle så gjerne hatt litt mer futt "der nede" nå som jeg skal ut på markedet igjen. Tør ikke å ta testo-tilskudd, da jeg vil beholde det håret jeg har igjen. Har brukt ganske mye på div, naturprodukter, men stort sett bare svada.

Anonymkode: 63b11...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Et dilemma for meg dette. Har blitt singel i  moden alder, og skulle så gjerne hatt litt mer futt "der nede" nå som jeg skal ut på markedet igjen. Tør ikke å ta testo-tilskudd, da jeg vil beholde det håret jeg har igjen. Har brukt ganske mye på div, naturprodukter, men stort sett bare svada.

Anonymkode: 63b11...4e8

Hva mener du med der nede? Mere hår rundt kølla liksom?

Anonymkode: f6ac0...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårtap er genetisk.

Umulig å påvirke.

Eneste er alvorlig sykdom, ekstremt vekttap. Men da kommer det tilbake.

 

Anonymkode: 20877...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn hårmanke er arvelig og en stor del av den mannlige befolkningen har det. Dette gjelder ikke trening da det er lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steroider fører vel til at man mister mer hår på hodet. Er nok en del steroidbruk på enkelte treningssentre.

Anonymkode: d1073...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen observasjon så stemmer det du sier. Høyt testosteron (naturlig eller tilført) fører til tidlig hårtap. Jeg er snart 40, og de kollegaene/bekjente med tykk hårmanke på samme alder er ofte mindre muskuløse, mindre "alfahanner", ofte mer spedbygde.

Anonymkode: 05890...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/29/2020 at 1:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg har observert etter flere års trening på forskjellige senter, at det er flere menn som er skallet eller tynn i håret/raket av seg alt håret enn menn som har håret i behold. Jeg begynte da å tenke på om det er en sammenheng mellom tung styrketrening/ mye muskelmasse og lite hår på toppen? Eller er det tilfeldigvis menn i riktig alder for håravfall som jeg ser trene tung styrke? 🤔

Anonymkode: c2979...095

Hårtap er genetisk bestemt. Har ingenting med testosteron å gjøre. Noen har følsomme reseptorer for dihydrotestosteron i kronen og rundt vikene.  AAS kan fremskynde denne prosessen men er det genetisk bestemt at du mister håret så gjør du nettopp det enten du løfter vekter eller ei. Er du ikke genetisk disponert for å miste håret så gjør du ikke det. 

Eksempler er f.eks Arnold og Stalone som jevnlig har brukt AAS siden slutten på 60-tallet og enda har en full manke med hår. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2020 at 10:42 PM, AnonymBruker said:

Av egen observasjon så stemmer det du sier. Høyt testosteron (naturlig eller tilført) fører til tidlig hårtap. Jeg er snart 40, og de kollegaene/bekjente med tykk hårmanke på samme alder er ofte mindre muskuløse, mindre "alfahanner", ofte mer spedbygde.

Anonymkode: 05890...dc7

Det er ganske lenge siden man slo fast at Male Pattern Baldness er 100% genetisk disponert. Det kommer an på om hårsekkene på kronen\vikene er sensitiv for dihydrotesosteron eller ikke. 

Noen er heldige der og andre ikke. Arnold 7x ganger Mr Olympia mista aldri et hårstrå og der har det gått en del testosteron siden slutten på 60-tallet for å si det slik. Hvis du er snart 40 år så synes jeg det er litt rart du ikke har fått dette med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2020 at 1:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg har observert etter flere års trening på forskjellige senter, at det er flere menn som er skallet eller tynn i håret/raket av seg alt håret enn menn som har håret i behold. Jeg begynte da å tenke på om det er en sammenheng mellom tung styrketrening/ mye muskelmasse og lite hår på toppen? Eller er det tilfeldigvis menn i riktig alder for håravfall som jeg ser trene tung styrke? 🤔

Anonymkode: c2979...095

Kanskje verdt å tenke på at du muligens bommer på kausaliteten her.

Det kan like gjerne være at menn med lite hår er mer opptatte av å holde seg i form fysisk.

Anonymkode: ba71d...3c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.1.2020 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Et dilemma for meg dette. Har blitt singel i  moden alder, og skulle så gjerne hatt litt mer futt "der nede" nå som jeg skal ut på markedet igjen. Tør ikke å ta testo-tilskudd, da jeg vil beholde det håret jeg har igjen. Har brukt ganske mye på div, naturprodukter, men stort sett bare svada.

Anonymkode: 63b11...4e8

Hvis du tenker på kosttilskuddene basert på ekstrakt fra Bukkehornkløver som skal gi naturlig høyere testosteron kan du trygt ta disse. De fungerer nemlig ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min nærmer seg 50, er ripped og har mer hår enn de fleste.

Anonymkode: fc4df...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tipper mange som mister håret, ønsker å kompensere for hårtapet ved å øke muskelmassen. De fleste menn jeg kjenner synes det er ordentlig kjipt å miste håret, de synes de fort ser "gubbete" ut. Da blir gjerne treningen trappet opp, rett og slett for å løfte selvfølelsen etter den er blitt dratt ned sammen med tapet av håret.

Anonymkode: c174f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...