Gå til innhold

Skriftlig avtale på barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har flyttet til en annen del av landet for å være med kjæresten min. Nå er jeg gravid.
Jeg kjente en som fikk barn med noen fra et annet sted, plutselig funket ikke de lenger og nå sitter vedkommende fast på denne plassen da hen ikke kan ta barna med til sin egen hjemplass uten protest fra motparten. Protest er altså rettslig vei.

Jeg har sett for mye på amerikanske filmer og lurer derfor på om det ikke er mulig å lage en skriftlig avtale for å forhindre at dette skjer? At dersom det blir slutt så kan man ta med seg barn og reise? Selv når jeg skriver det så skjønner jeg at jeg er helt på bærtur.

Tar denne som anonym jeg, takker for svar! 😂

Anonymkode: 1c04b...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg skjønner tankegangen din men synes det er rart at du stresser med dette når du er sammen med barnefar og dere ikke har noen planer om å avslutte forholdet, eller?  

Anonymkode: 68205...e35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg skjønner tankegangen din men synes det er rart at du stresser med dette når du er sammen med barnefar og dere ikke har noen planer om å avslutte forholdet, eller?  

Anonymkode: 68205...e35

Det er vel ingen som har planer om det, men shit happens. 

Anonymkode: f37ae...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett for mye på amerikanske filmer

Det har du :)

Tanken har også slått meg, ikke personlig, men mitt voksne barn har flyttet til utlandet og fått barn med en som bor der.

Hvis det blir slutt, så har jeg sett for meg mange scenarioer med mareritt. Så langt har det gått bra, heldigvis er dette et land som er ganske likt Norge, og kvinner har like mye rettigheter der som her. 

Anonymkode: ce4f3...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har flyttet til en annen del av landet for å være med kjæresten min. Nå er jeg gravid.
Jeg kjente en som fikk barn med noen fra et annet sted, plutselig funket ikke de lenger og nå sitter vedkommende fast på denne plassen da hen ikke kan ta barna med til sin egen hjemplass uten protest fra motparten. Protest er altså rettslig vei.

Jeg har sett for mye på amerikanske filmer og lurer derfor på om det ikke er mulig å lage en skriftlig avtale for å forhindre at dette skjer? At dersom det blir slutt så kan man ta med seg barn og reise? Selv når jeg skriver det så skjønner jeg at jeg er helt på bærtur.

Tar denne som anonym jeg, takker for svar! 😂

Anonymkode: 1c04b...a28

Det er ulempen med å flytte langt. Han har rett på å se barnet, barnet har rett til å være hos både far og mor, og siden du er den som da vil fjerne barnet fra det hen er vant til og venner og skole, så er det bare rimelig at du enten blir, eller flytter alene siden det er du som vil lage styr. 

Anonymkode: 6a4be...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere havner i en situasjon der dere er uenige om hvor barnet skal bo vil ikke en avtale hjelpe. Det man da ser på er barnets beste der og da, ikke avtaler som er gjort som om barnet var en gjenstand.

Anonymkode: 8f4c9...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal veldig mye til for at man får ta med barnet og flytte til en annen plass, uten at den andre foreldren samtykker. Det er veldig sjelden at noen foreldre frivillig lar barna flytte fra der man bor.

Anonymkode: e651e...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal veldig mye til for at man får ta med barnet og flytte til en annen plass, uten at den andre foreldren samtykker. Det er veldig sjelden at noen foreldre frivillig lar barna flytte fra der man bor.

Anonymkode: e651e...790

De finnes og det er bare å ta med seg barna og flytte hvis du er mor. Vi menn har null å stå imot dette med. Mor får hovedomsorgen nesten hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller være smart å flytte til hjemstedet (?, evt dit du vil bo) før barnet blir født, eller så tidlig at dere ikke rekker å krangle om barnet. Så er det i tilfelle far som må gå rettens vei for å flytte barnet. 

Anonymkode: 9eade...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

De finnes og det er bare å ta med seg barna og flytte hvis du er mor. Vi menn har null å stå imot dette med. Mor får hovedomsorgen nesten hver eneste gang.

At det finnes gjør det nok, men etter dagens regelverk er det forbudt. Jeg er alenefar til mine barn, moren har flyttet til en annen del av landet - og fekk da naturligvis ikke ta med barna. Et valg hun gjorde uten at det var noen store diskusjoner rundt dette i og med hun var inforstått med at hun ikke bare kunne ta med barna, på lik linje med at jeg som far heller ikke bare kunne gjøre det.

Anonymkode: e651e...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart du tenker at det eventuelt er greit å frata barnet ditt muligheten til å være med pappan sin mest mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det finnes gjør det nok, men etter dagens regelverk er det forbudt. Jeg er alenefar til mine barn, moren har flyttet til en annen del av landet - og fekk da naturligvis ikke ta med barna. Et valg hun gjorde uten at det var noen store diskusjoner rundt dette i og med hun var inforstått med at hun ikke bare kunne ta med barna, på lik linje med at jeg som far heller ikke bare kunne gjøre det.

Anonymkode: e651e...790

I min situasjon var det stikk motsatt. Her tok hun med seg barna og bare flyttet. Retten syntes det var en kjempeplan og premierte henne for det. Nå må jeg i retten igjen fordi hun ikke oppfyller kravene til det samvær jeg skal ha. Hennes advokat har også kommet med meget stygge beskyldninger mot meg uten at de kan dokumentere sine påstander. De går for samværsnekt. Retten legger veldig mye vekt på at jeg ikke har hatt nok samvær som mor og det blir negativt for min del selv om det er mors selvtekt som er grunnen til mindre samvær. Hittill har mors advokat vært den som har fått bestemt.

Norge er en skikkelig moldbostat som ikke klarer å dømme etter de lover og regler som ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...