Gå til innhold

Bytte av megler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bolig har liggget ute noen måneder nå, og den er i følge flere meglere som var på befaring lettsolgt. Jeg valgte den ene megleren og er nå veldig usikker på om jeg valgte rett. Vært mye ustrukturert fra meglers side, og jeg føler at jeg følger opp at megler gjør sin jobb. Men dette har ikke gått utover produktet som kom på markedet. Både venner og familie synes det er rart den ikke selger, annonsen er fin, bildene, belligenheten, prisen etc tom en annen megler har sagt dette. Kjenner på frustrasjonen av den ikke selger. Vært noen interessenter. Flere mener jeg bør bytte megler, men synes ikke det virker så lett.
Så det jeg egentlig lurer på er: er det noen av dere som også sleit med å få solgt boligen og som til slutt byttet megler, hvordan gikk det?? Ble den solgt på ett blunk med ny megler, eller var det fortsatt tregt. Jeg tenker mye også har med tiden man selger på og kanskje ikke nødvendigvis med megler å gjøre. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: 7e59d...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ihvertfall lese hva som står i kontrakten med megler angående avtalebrudd på salgskontrakt. Ofte må man betale en skikkelig god slump penger for å bytte megler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet megler, men var i en litt annen situasjon da den første megleren hadde overpriset huset grovt, jobbet ustrukturert, ikke overhold avtalte tidsfrister, osv. Så vi var generelt misfornøyd.

Ny megler satt prisen til en mer korrekt pris (det føltes selvsagt som et kjempetap for oss, siden vi var lovet gull og grønne skoger), og var mer aktiv ut mot potensielle interessenter. Det gikk et par visninger før huset ble solgt, men vi gikk fra null besøkende over flere visninger hos den første megleren, til flere besøkende og potensielt interesserte hos den andre megleren. 

Den første megleren hadde sikkert fått solgt huset etterhvert også, spesielt med lavere pris, men vi var all over mye mer fornøyd med megler nummer to, og i forhold til den første megleren følte vi at han hadde gjort seg fortjent til meglerhonoraret. 

 

Forøvrig slapp vi unna med en liten sum på 4000,- for utført arbeid hos den første megleren. Hvilken pris de skal ha, vil selvsagt veie med i avgjørelsen. 

Endret av EmKay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du at en ny megler skal gjøre, som den nåværende ikke gjør/har gjort?

Hva er noen måneder? La du ut leiligheten rett før jul? (Alle, spesielt meglere, vet at desember er en dårlig måned. Hvis ikke annonsen er klar i god tid før jul, så burde den heller vært lagt på vent til januar/februar)

Var det folk på visning? Og er prisen realistisk?

Jeg ser mange legger prisen omtrent der nabo-huset/leiligheten ble solgt for, men det er ikke realistisk hvis naboen hadde større hage, penere bolig, eller andre «goder».

Anonymkode: ee78b...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er nok for høy. Det skal mye til å ikke få bud hvis prisen er riktig, område er attraktivt og det ser fint ut 

Anonymkode: 47d0b...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prisen er nok for høy. Det skal mye til å ikke få bud hvis prisen er riktig, område er attraktivt og det ser fint ut 

Anonymkode: 47d0b...299

Husk at boligmarkedet er ekstremt merkelig for tiden, og har vært det en stund.

Solgte selv i høst, og vi var én uke for sent ute for å få med oss en helt ekstrem boligkrig i nærområdet. Leiligheter (solgte også leilighet) ble kuppet til over prisantydning omtrent samme dag som annonsene ble lagt ut. Plutselig dalte det skikkelig, og vi hadde to ordinære visninger (det kom to interessenter på første visning, ingen kom på andre) og en privatvisning før vi solgte til 120k under prisantydning. Megler og vi var enige om å ikke gamble på motbud, for mye tydet på at vi risikerte å ikke få en ny sjanse på mange måneder.

Leiligheten lå i et attraktivt område i sentrum, og var litt over ett år gammel med god standard. Vi hadde også gjort litt ting som økte prisen - blant annet en plassbygd skyvedørsgarderobe. Megler og takstmann kom egentlig frem til en dyrere pris, men vi la oss der vi gjorde fordi markedet begynte å krølle seg til. Litt sånn føre var.

Det var virkelig en stor kollaps omtrent over natta, og det så de lokale meglerne spesielt på annonsestatistikkene. I området her vil ikke folk kjøpe eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, så folk kvier seg for å selge. Ekstremt mange av annonsene som ligger ute har gjort det i mange måneder. Leiligheter går fortere, men det er generelt vanskelig nå.

Anonymkode: 4bf8d...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Jeg drar opp tråden, mest fordi jeg ikke orker å lage en ny.

Vi er litt i samme posisjon som TS, vi har hatt et par visninger og føler megler nå presser oss på å selge på et bud som for oss blir et skambud når vi allerede har gått ned såpass i pris fra da vi kjøpte det i tillegg til å fikse hele det elektriske anlegget for et par hundre tusen. 

Huset har ligget ute siden Juli, hus i området selges tja i løpet av par mnd, vi stresser dog ikke med tiden, men ønsker oss en megler som vi klaffer mer med personlighetmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som megler vil jeg si at ha den blir ofte solgt når man bytter megler, men til en lavere pris. Det der er så vanskelig. Om man ikke går med på selgers urealistiske prisforventning til å begynne med, så får man ikke jobben, men så blir de misfornøyde når de ikke får det er håper på. Så blir de superfornøyde med megler nr. 2 som har greid å få selgeren ned på realistisk nivå. 
 

bytt gjerne megler altså, men mest sannsynlig hadde megler nr. 1 også greid å selge til den nye reduserte prisen du vil måtte gå med på når du bytter til nr. 2. 

Anonymkode: 50237...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som megler vil jeg si at ha den blir ofte solgt når man bytter megler, men til en lavere pris. Det der er så vanskelig. Om man ikke går med på selgers urealistiske prisforventning til å begynne med, så får man ikke jobben, men så blir de misfornøyde når de ikke får det er håper på. Så blir de superfornøyde med megler nr. 2 som har greid å få selgeren ned på realistisk nivå. 
 

bytt gjerne megler altså, men mest sannsynlig hadde megler nr. 1 også greid å selge til den nye reduserte prisen du vil måtte gå med på når du bytter til nr. 2. 

Anonymkode: 50237...9ce

Litt av problemet er jo at megler nå presser oss på en hvertfall lav pris, når vi allerede har gått ned 400 000 selv med oppgradering. Går vi med på megles pressende bud så blir vi liggende en halv million i underskudd av det vi egentlig så for oss, som allerede var lavere enn det vi selv ville ha solgt det for/kjøpte for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har hastverk og kan bli boende lenger, så ville jeg ventet og avslått «tilbudet» fra megler. Det er ikke så lenge siden juli. 
 

Ville og byttet megler hvis dere føler at dere ikke har kjemi. Når meglere skal selge sine egne boliger, så har de mer is i magen og lar boligen ligge lenger på markedet, enn det de råder egne klienter til😉 (Ja, jeg vet de ikke selger sine egne boliger, men de hadde ikke godtar skambud som de ber klienter godta)

Anonymkode: ee78b...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...