Gå til innhold

Hvordan bli mindre naiv og mer kritisk?

Anbefalte innlegg

Jeg er en sånn typisk jente som tror på det folk sier og kjøper alle forklaringene de kommer med. Følgende er det lett for meg å bli manipulert fordi jeg er altfor naiv og godtroende. Folk sier at hvis man blir fortalt noe som virker usannsynlig, så er det mest sannsynlig ikke sant heller. Men jeg har hørt, sett og lest så mye sykt at det ikke er noe som overrasker meg lenger. Og det er jo gjerne slik at når ting virkelig ikke virker å henge på greip eller være mulig, så viser det seg at det faktisk er sant da... Eller at det kunne vært sant fordi det er så mange forskjellige mennesker i verden at noen garantert har tenkt tanken eller utført akkurat det som man blir fortalt en eller annen gang. 

Så hvordan bli mindre lettlurt? Hvordan forstå når folk faktisk finner opp historier eller legger på litt ekstra? Hvordan avdekke løgn hos andre? 

Anonymkode: 849d8...64a

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1342009-hvordan-bli-mindre-naiv-og-mer-kritisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville dratt ut å reist, ikke på all inclusive-reiser, men som en ordentlig reisende, virkelig bli kjent med folk, vandre sted til sted. Det endrer perspektivet, og realitetene vil desverre slå hardt, men det var vel det som var poenget.

Anonymkode: d5d4e...e3c

Det finnes mange typer fakta og måter å behandle dem på. For det første, har det noe å si om det er sant eller ikke? Hvis ikke det har noe å si så er det det samme hva du tror. Det kan være morsomt å høre slike historier, men jeg forteller dem ikke videre som om jeg vet at det er sant. Generelt må man innfinne seg med at slike historier verken kan bekreftes eller avkreftes.

Når det gjelder faktapåstander er det lettere. De kan alltid googles. Det man må passe seg for da er å bare bruke kilder som bekrefter det man tror fra før. Kommer noen med en konspirasjonsteori så er ikke Youtube en god kilde for å finne ut om det er riktig. På den andre siden må man heller ikke bare lese f.eks. NRK, siden også journalister der har en tendens til å plukke ut saker, fakta og vinklinger som støtter deres relativt homogene verdenssyn. Det beste er om man kan finne påstander fra begge sider, og så gå til kildene (f.eks. SSB eller forskningsresultater) for å se hvor riktig og ikke minst fulllstendig de er representert.

Til sist er dette en øvelsessak. Jo oftere du spør deg selv, "stemmer dette?", og bruker litt tid på å finne måter å sjekke det på, jo bedre vil du bil. Igjen, husk at det er gode sjanser for at det svaret du helst vil ha ikke stemmer. Det kan være følelsesmessig svært tungt å lese ting som går imot noe man har trodd lenge, men ønsker du en faktabasert mening vil du noen ganger måtte presse deg til å gjøre det.

Anonymkode: 9f9c1...e14

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...