Gå til innhold

hverdagskos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, og velkommen til denne posten! 🤗

Jeg ønsker at denne tråden skal bidra til at vi kan motivere hverandre til å ta gode og sunne valg i hverdagen. Jeg er en ung, aktiv og sprek jente som løper veldig mye.  Jeg er en ung og aktiv jente som løper veldig mye. Min intensjon er ikke å gå ned i vekt eller å spise mindre. Det jeg ønsker er å spise mindre godteri, og mer frukt og grønt. Jeg spiser sunt og variert, men det blir mye smågodt og potetgull også. Det har liksom blitt en vane å kose seg med smågodt, sjokolade og potetgull. Ønsker nå å endre på denne vanen, slik at jeg får integrert litt mer frukt og grønt inn i hverdagskosen.

Jeg blir å oppdatere denne tråden om hvordan det går, og håper at andre også slenger seg på!  Del gjerne snacks og gode mellommåltider 🍒🍊🥦🥝🥭🍇 

Anonymkode: ce0bc...548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eplebiter med kanel er godt

Havregryn + banan + sjokoladebiter = gode kjeks, et litt bedre alternativ enn å kjøpe kjeks i butikken. Selvsagt ikke supersunt med sjokolade i, men det kan du bytte ut med noe annet godt du liker som er sunnere. 

 

Anonymkode: eef0a...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne druer er kjempe godt!

Grønnsaker med dip

Eple med dip

Bananlapper eller cottage cheese lapper

Banankake 

Søtpotet sjokoladekake

Sjokoladekake med eplemos

Sunn sjokoladekrem med cottage cheese

Anonymkode: b8ec8...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert gammeldags, men jeg har flere ganger tenkt at hele konseptet med "hverdagskos" er med på å bidra til at så mange sliter med overvekt i dag. Da jeg vokste opp, var det en liten pose godteri og et glass brus på lørdag, og kanskje en pose potetgull (som var mye mindre den gang) på deling. Kaker og slikt var kun til høytider og spesielle anledninger. Frukt fikk vi derimot spise hver dag om vi hadde lyst, men ikke ubegrensede mengder. 

Nå skal det sies at jeg er litt overvektig selv nå som voksen, og det er også delvis fordi jeg selv har gått i "fella" med "hverdagskosen". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at å spise hverdagskos egentlig er en luksus, de fleste har ikke dette i andre land.

Og det er med på å gjøre at vestlige land sliter med overvekt.

 

Jordbær med fløte slår ikke feil ihvertfall :)

Anonymkode: fbd49...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har igrunn funnet ut at det føles bra for kroppen å gå noen timer uten mat hver dag, men den følelsen er jo ikke noe man kjenner på når man spiser hver eneste 3 time eller oftere. Tror det er bra for kroppen

Anonymkode: f4ed6...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:

Jeg er sikkert gammeldags, men jeg har flere ganger tenkt at hele konseptet med "hverdagskos" er med på å bidra til at så mange sliter med overvekt i dag. Da jeg vokste opp, var det en liten pose godteri og et glass brus på lørdag, og kanskje en pose potetgull (som var mye mindre den gang) på deling. Kaker og slikt var kun til høytider og spesielle anledninger. Frukt fikk vi derimot spise hver dag om vi hadde lyst, men ikke ubegrensede mengder. 

Nå skal det sies at jeg er litt overvektig selv nå som voksen, og det er også delvis fordi jeg selv har gått i "fella" med "hverdagskosen". 

Nå kan jo hverdagskos like gjerne være en fjelltur i godværet som det å sitte i sofaen å gomle snavvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Nå kan jo hverdagskos like gjerne være en fjelltur i godværet som det å sitte i sofaen å gomle snavvel.

Hvis man forholder seg til HI, så er det snakk om spiselig hverdagskos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens. TS er en ungjente som er mye fysisk aktivitet. Da er det helt naturlig og logisk at hun inntar noen ekstra måltider. 

Blir litt annet med voksne sofaslitere i stillesittende jobber. Der kan jeg være enig i at behovet for hverdagskos er mye mindre.

Anonymkode: 3186f...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En håndfull mandler
Bær-smoothie, jeg liker den fra Kiwi
Kopp kaffe og 2 ruter 70% sjokolade

Mine mellommåltider er oftest 1 banan eller Fjordland sin byggrynslunsj
 

Anonymkode: cb2d9...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter

Ost med litt frukt

Cottage cheese med bær, en dæsj vanilekesam toppet med nøtter og en bit mørk sjokolade 

Daddelkuler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsalat - verdens beste dessert. Gjerne med en klatt vaniljekesam. 

Daddelkuler, gjerne med kakao eller rullet i lakrispulver.

Hjemmelaget chai-te, myntete på frisk mynte og honning, eller kakao (om vinteren).

Smoothie, hjemmelaget iste, hjemmelagde ispinner på frukt/bær/yogurt (om sommeren).

"Smuldrepai" med masse frukt/bær og topping av havre og nøtter. 

Muffins, gjerne med hvetekli ("bran muffins"), og banan/eplemos i stedet for olje. Lettvint å fryse og varme en til kveldskosen. 

Popcorn (popp selv, så har du kontroll på fett og salt). 

Eplebåter med peanøttsmør. 

Grønnsaksstaver med hummus eller tsatsiki. 

Ovnsbakte kikerter med krydder. 

Anonymkode: 7d4a0...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å kutte opp masse forskjellig frukt, har det i en skål og heller over vaniljesaus uten sukker. Kjempe godt. Når det kommer til grønt så er jeg ikke så flink å få det i meg selv, men skal prøve grønnsaker med dip tenker jeg. 

Anonymkode: 8191d...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...