Gå til innhold

Idiot skal kjøpe seg bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen spesifikke biler å anbefale til en bilkjøper som er en komplett idiot når det kommer til kunnskap om diverse biler? (Altså meg.) Pappa hjelper, men skal finne noen forslag selv som han kan nikke bekreftende til. Eller gapskratte av. Hvem vet.

Automat, bensin/diesel, fem seter og dører, plass til bilbur til hunden i bagasjerommet (mellomstor hund), ikke for stor eller lang utvendig.

VW Golf og Audi A3 er skrevet opp. Volvo V90 er vurdert og utelukket pga. lengden (veldig synd - synes den ellers er god å kjøre). VW Polo er også vurdert, og utelukket pga. størrelsen på bagasjerommet.

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Volvo v60? 

Anonymkode: 242ae...321

Ey, takk for forslag! Skal notere det og undersøke litt.

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen spesifikke biler å anbefale til en bilkjøper som er en komplett idiot når det kommer til kunnskap om diverse biler? (Altså meg.) Pappa hjelper, men skal finne noen forslag selv som han kan nikke bekreftende til. Eller gapskratte av. Hvem vet.

Automat, bensin/diesel, fem seter og dører, plass til bilbur til hunden i bagasjerommet (mellomstor hund), ikke for stor eller lang utvendig.

VW Golf og Audi A3 er skrevet opp. Volvo V90 er vurdert og utelukket pga. lengden (veldig synd - synes den ellers er god å kjøre). VW Polo er også vurdert, og utelukket pga. størrelsen på bagasjerommet.

Anonymkode: 78217...8be

Hvis det er NY bil du vurderer, så vil jeg si at det er galskap å kjøpe noe som ikke er elektrisk. Vil bli veldig vanskelig bruktmarked for fossilbiler fremover. Hvis du får en fossilbil veldig billig, så kan den sikkert brukes i et par år, men vær forberedt på å få veldig lite igjen for den når du selger den.

Anonymkode: 120b7...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Tesla model 3, med ditt behov ville jeg helt klart gått for en Tesla model Y som kommer nå i 2020, en fin mellomstor SUV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er NY bil du vurderer, så vil jeg si at det er galskap å kjøpe noe som ikke er elektrisk. Vil bli veldig vanskelig bruktmarked for fossilbiler fremover. Hvis du får en fossilbil veldig billig, så kan den sikkert brukes i et par år, men vær forberedt på å få veldig lite igjen for den når du selger den.

Anonymkode: 120b7...e51

ikke ts; men tenker du dette gjelder alle fossil biler, feks dyre biler som landrovere? men har ikke dette vært spådd i årevis? synes mange fremdeles ønsker seg fossil bil; selv i desse dager😌

Anonymkode: d78d8...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Skal kjøpe brukt (2015/2016 og nyere).

2. Har ikke mulighet til å lade hjemme, og kan derfor ikke ha el. (Hadde gått for plug-in hybrid om vi hadde hatt mulighet til å lade hjemme.)

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nyere biler er ganske ukompliserte og krever stort sett ikke mer enn at du følger bruksanvisningen og levrer den på service når den skal. Så finn en bil som innehar de krav du ønsker. Jeg for min del hadde nok kjøpt en rav 4 om jeg bare hadde 1 eller 2 hunder.

Anonymkode: 39c8a...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Golf er skrevet opp og det anbefaler jeg virkelig. Nå kjører jeg en 12 år gammel Golf og aldri hatt problemer med den. Fulgt servicer og skiftet normale sliteting som er normalt bare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg ser Golf er skrevet opp og det anbefaler jeg virkelig. Nå kjører jeg en 12 år gammel Golf og aldri hatt problemer med den. Fulgt servicer og skiftet normale sliteting som er normalt bare.

 

Så bra! :) 

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å sette både V90 og Polo som alternativer på bilkjøp.  De er i hver sin ende, Volvo til en mill eller en en brukt Polo til 100k?  De fleste som kjøper bil har et budsjett på hva de har råd til og søker etter mest mulig bil for disse pengene.  Betyr statusbil noe for deg er jo premiumbiler som BMW, Volvo, Mercedes, Lexus åpenbare valg.   Er merket ikke nøye finner man fine biler fra VW, Toyota, Ford, etc.  SUV-er og biler som selges som 7-seter har bra med plass til hund, det har også "rørleggerbiler" om du aldri kjører med passasjerer, de er rimelige i både innkjøp og forsikring.

Biler flest har 5-års garanti, det gir mye for pengene å kjøpe en bil som er 1-3 år gammel, det gir forutsigbarhet på kostnadene.  Småkjører du mye kan diesel være et dårlig valg, men utmerket om du kjører langt, da de er nokså nøysomme på forbruk.  Byer som Bergen har tidvis hatt dieselforbud, kan fort komme slikt i Oslo også, det skal vel også tas med i totalvurderingen.  Skal du bruke mye ferge eller kjøre mye i by er trolig elektrisk et godt valg, selv om du ikke kan lade hjemme.

Endret av Fantorang1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fantorang1 skrev:

Merkelig å sette både V90 og Polo som alternativer på bilkjøp.  De er i hver sin ende, Volvo til en mill eller en en brukt Polo til 100k?  De fleste som kjøper bil har et budsjett på hva de har råd til og søker etter mest mulig bil for disse pengene.  Betyr statusbil noe for deg er jo premiumbiler som BMW, Volvo, Mercedes, Lexus åpenbare valg.   Er merket ikke nøye finner man fine biler fra VW, Toyota, Ford, etc.  SUV-er og biler som selges som 7-seter har bra med plass til hund, det har også "rørleggerbiler" om du aldri kjører med passasjerer, de er rimelige i både innkjøp og forsikring.

Biler flest har 5-års garanti, det gir mye for pengene å kjøpe en bil som er 1-3 år gammel, det gir forutsigbarhet på kostnadene.  Småkjører du mye kan diesel være et dårlig valg, men utmerket om du kjører langt, da de er nokså nøysomme på forbruk.  Byer som Bergen har tidvis hatt dieselforbud, kan fort komme slikt i Oslo også, det skal vel også tas med i totalvurderingen.  Skal du bruke mye ferge eller kjøre mye i by er trolig elektrisk et godt valg, selv om du ikke kan lade hjemme.

Hvorfor er det merkelig å sette både V90 og Polo som alternativer?

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at den ene er en liten billigbil (Polo) og den andre en stor dyr (V90).  Det dekker jo de aller fleste biler, og virker pussig for meg; det blir som å si anbefal et sted å bo i Oslo og vurdere hybler og kjøp av villa som om man skulle kunne ta hva man ville uten begrensinger.  Har man så god råd trenger man nok ikke spørre, det er bare å gå til en forhandler ta det man liker og bytte etterpå om man angrer seg - om penger ikke betyr noe.

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp akkurat dét du har lyst på...men først bør du lage en kravliste:

- Pris/budsjett

- Behov - størrelse, forbruk, spesifikasjoner

Anonymkode: a127f...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Golf er er trygt og godt valg. Den er veldig driftssikker, noe som er viktig. Er må flink til å pakke godt, er det nesten utrolig hva man får plass til.

Vår første bil var en Golf som var ti år gammel da vi kjøpte den i 2011. Hadde tenkt å kun ha den i et par år, men den rullet og gikk og vi hadde aldri problemer med den. Har aldri opplevd at den ikke startet eller havarerte underveis. Vi hadde den i åtte år, og byttet den fordi vi trengte en større bil.

Anonymkode: b2110...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 20.23, AnonymBruker skrev:

VW Golf er er trygt og godt valg. Den er veldig driftssikker, noe som er viktig. Er må flink til å pakke godt, er det nesten utrolig hva man får plass til.

Vår første bil var en Golf som var ti år gammel da vi kjøpte den i 2011. Hadde tenkt å kun ha den i et par år, men den rullet og gikk og vi hadde aldri problemer med den. Har aldri opplevd at den ikke startet eller havarerte underveis. Vi hadde den i åtte år, og byttet den fordi vi trengte en større bil.

Anonymkode: b2110...ac3

Vi var innom en VW-forhandler for noen dager siden, og bagasjerommet til Golfen ble faktisk litt i minste laget med tanke på bilburet til hunden. De hadde dog en brukt Golf Sportsvan inne, men dessverre var den manuell. I følge selgeren ble den solgt i begrenset opplag i Norge, de var helt i ekstase over å ha fått den inn i innbytte. De skulle si ifra om de fikk inn en i automat, men regnet med at det var veldig lenge til. 😅

Anonymkode: 78217...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var innom en VW-forhandler for noen dager siden, og bagasjerommet til Golfen ble faktisk litt i minste laget med tanke på bilburet til hunden. De hadde dog en brukt Golf Sportsvan inne, men dessverre var den manuell. I følge selgeren ble den solgt i begrenset opplag i Norge, de var helt i ekstase over å ha fått den inn i innbytte. De skulle si ifra om de fikk inn en i automat, men regnet med at det var veldig lenge til. 😅

Anonymkode: 78217...8be

Da så du vel på en kombi? Stasjonsvognutgaven har plass til de fleste hundebur, med mindre du har en grand danois, newfoundlander e.l.

Om du skal ha en stor bil i liten innpakning ville jeg kjøpt en Skoda Octavia (Scout) stasjonsvogn 1.8 TSI 180HK 4x4 DSG. Eventuelt en Audi A4 (Allroad), men disse er vesentlig dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke oinvestert noe vesentlig i en ICE bil i dag

Solgte min mercedes e klasse i fjor for 1/3 pris av hva jeg kjøpte for i 2017.

 

Anonymkode: fba7d...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke oinvestert noe vesentlig i en ICE bil i dag

Solgte min mercedes e klasse i fjor for 1/3 pris av hva jeg kjøpte for i 2017.

Anonymkode: fba7d...69f

Vel, dette blir jo en veldig generell uttalelse. Hvilken motor hadde den, hvor langt har den gått, var det en 2017-modell eller eldre, har den noe skader?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...