Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sluttet i jobben min frivillig fordi jeg bla ikke trivdes og arbeidsoppgavene ikke var det jeg ble forestilt på intervjuet. Siste arb dag var sjefen min bare så vidt innom og siden har jeg prøvd å få tak i han på telefonen fordi jeg ikke fikk noen slutt attest. Kan han nekte å gi meg det?....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

I teorien har du krav på sluttattest, men i praksis kan arbeidsgiver stort sett gjøre som han vil..

Du kan prøve å sende en ferdig utfylt bekreftelse og ferdig frankert konvolutt, sånn at han bare kan underskrive og sende bekreftelsen til deg (forresten, det heter ikke attest lengre, du har kun krav på en bekreftelse på at du har vært ansatt, arb.giver er ikke pliktig til å skrive noe om hvordan du har utført arbeidsoppgavene dine). Kanskje det blir lettere for ham når han ikke trenger å gjøre jobben selv.

Ellers kan du prøve å dra ned på jobben og sette deg der og vente på sjefen.

For så lenge sjefen ikke er å få tak i på telefonen, er det kanskje ikke vits i å ringe dem?

Aetat kan også ringe ham og be om bekreftelsen, det gjorde de en gang for meg.

Maser du nok, burde det gå til slutt :wink:

Skrevet

Du kan ta kontakt med personalkontoret eller lønnskontoret. De sitter jo med alle opplysninger som skal være med i sluttattest/bekreftelse.

Skrevet

I henhold til arbeidsmiljølovens §68 har alle som har fratrådt sin stilling på lovelig vis rett til en skriftlig attest. Attesten må minimum inneholde dine personalia, arbeidsforholdets varighet og hva oppgavene har bestått i. Du kan også kreve en mere utførlig attest, men arbeidsgiveren har ikke nødvendigvis plikt til å gi deg dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...