AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Hvilke symptomer har du? Hva gjør symptomene verre eller bedre? Hvilke undersøkelser er tatt for å utelukke eventuelle andre sykdommer? Sliter veldig med magen, men ingen undersøkelser har avdekket sykdom. Begynner derfor å lure litt på irritabel tarm, men har ikke luftet dette for legen enda. Anonymkode: f3fd0...9c3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Jeg antar jeg har irritabel tarm, jeg aldri aldri snakket med legen min om det. Har hatt en slik mage så lenge jeg kan huske, så har blitt vant til det. Jeg har løs avføring hver dag, blir av og til akutt dotrøng, så har opp til flere ganger fått avføring i trusa. Har gjort ut meg på joggeturer da jeg ikke kjente kroppen min godt nok. Sliter med luft i magen og blir veldig oppblåst og får luftsmerter i perioder. Jeg blir veldig oppblåst av å sove middagslur blant annet for min del kan jeg ikke spise for mye brød på en gang, blir veldig oppblåst av øl, sukkerfri brus i store mengder, epler, vannmelon, løk, bønner, brokkoli og kylling. Jeg spiser det jeg vil hver dag, orker ikke å la magen styre hva jeg kan spise og ikke. Så lenge jeg har lett tilgang på toalett går det bra, men hvis jeg skal på fest eller skal reise må jeg tenke litt på hva jeg spiser på forhånd. du kan Google fodmap, da kan du lese litt om ja- og neimat. Anonymkode: 0258b...f16 1
morgenkåpedyret Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har IBS. Fant det ut i samråd med lege for ca 3 år siden. Hadde mye vondt i magen og mye luftsmerter. Og løp på do oftere enn vanlig. Brukte foodmap, altså matdagbok for å konkretisere hva som gjorde magen verre eller bedre. Har noe mat eg helst bør unngå, som f.eks. melk/fløte (spesielt varmebehandlet), mais, kyllingkjøttdeig, diverse sitrusfrukt, lys pasta og fin hvetebakst. Får også en del halsbrann om eg spiser store porsjoner fet mat. Dette ble MYE bedre etter at eg kuttet ut kjøtt, fisk og sjømat spiser eg. Håper du finner ut av det! Ikke noe kjekt med magetrøbbel. Anbefaler deg å teste ut foodmap. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg antar jeg har irritabel tarm, jeg aldri aldri snakket med legen min om det. Har hatt en slik mage så lenge jeg kan huske, så har blitt vant til det. Jeg har løs avføring hver dag, blir av og til akutt dotrøng, så har opp til flere ganger fått avføring i trusa. Har gjort ut meg på joggeturer da jeg ikke kjente kroppen min godt nok. Sliter med luft i magen og blir veldig oppblåst og får luftsmerter i perioder. Jeg blir veldig oppblåst av å sove middagslur blant annet for min del kan jeg ikke spise for mye brød på en gang, blir veldig oppblåst av øl, sukkerfri brus i store mengder, epler, vannmelon, løk, bønner, brokkoli og kylling. Jeg spiser det jeg vil hver dag, orker ikke å la magen styre hva jeg kan spise og ikke. Så lenge jeg har lett tilgang på toalett går det bra, men hvis jeg skal på fest eller skal reise må jeg tenke litt på hva jeg spiser på forhånd. du kan Google fodmap, da kan du lese litt om ja- og neimat. Anonymkode: 0258b...f16 Bare vær obs på at magen er et sentralt og viktig system for resten av kroppen. Når magen er konstant under stress på denne måten, så kan det gi dårligere immunforsvar, betennelse i kroppen og andre reaksjoner som kan på lang sikt gi deg mer tilbøyelig til å utvikle diverse sykdommer. En kropp som har en mage som tåler det den spiser, er flinkere på å opprettholde kroppen på en sunn måte, den får ikke ekstrabelastningen med å forsøke kvitte seg med det den reagerer på. Det er litt som å ha en fabrikk der noe stadig setter seg fast i maskinen. Du hadde produsert mer effektivt og bedre produkter om maskinen fungerte optimalt. Det er også sånn med magen. En frisk mage tar bedre vare på kroppen din og holder deg friskere. Anonymkode: 393dd...77f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå