Gå til innhold

Samlivsbrudd, deling av innbo


sarabella

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller det seg når samlivsbruddet er et faktum og man skal fordele innbo tro. Dette gjelder da altså innbo som jeg hadde, men som tidligere samboer har erstattet med nyere/større varer. Det er vaskemaskin, kjøleskap, komfyr og tv som er mest interessant å vite om. Dette hadde jeg, det var fullt brukbare og rimelig nye ting. Men kjøleskapet var ikke Samsung, vaskemaskinen hadde "bare" 6 kilos kapasitet. Ja sånne idiotiske ting var begrunnelsen for at han skulle erstatte det. 

Så da lurer jeg virkelig på om det er sånn at jeg faktisk blir sittende igjen uten noen ting nå? Er det noen som kjenner til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjedde med dine gamle ting? Og er det samboer som alene har betalt for de nye gjenstandene? 

Anonymkode: 86130...e04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe dere må finne ut av selv. I utgangspunktet er den som har kjøpt noe eier, men det kan jo være naturlig å komme til en avtale om deling her. Men en fasit finnes ikke, så dere må pent nødt sitte ned og diskutere sivilisert.

Anonymkode: 77de4...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med dine gamle ting? Og er det samboer som alene har betalt for de nye gjenstandene? 

Anonymkode: 86130...e04

De ble solgt etter innkjøp av nye ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sarabella skrev:

De ble solgt etter innkjøp av nye ting. 

Så lenge kjøpesummen tilfalt deg og samboeren din sto for innkjøp av de nye gjenstandene, er innboet hans. 

Anonymkode: 86130...e04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant som dere ikke har skrevet samboer avtale så vil du sitte igjen men ingenting. Hvis det er samboer som har betalt for alle hvitevarer etc så er det hans. Du tar med deg det du tok inn i forholdet. Det har ingenting og si at du solgte dine gamle ting da du gikk inn i forholdet du får ikke igjen for det. 

Anonymkode: a2f7a...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, sarabella skrev:

De ble solgt etter innkjøp av nye ting. 

Fikk du de pengene?

Du gikk selv med på at han kjøpte nytt, så de er hans om han betalte for dem. Livet er kipt i etterpåklokskapens lys, dessverre.

Anonymkode: 52d5a...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du solgte tingene og fikk pengene så er de nye gjenstandene hans, ja. Dersom pengene dere fikk for salget gikk til å betale deler av de nye tingene eier dere de sammen, og dere må da se på hvor stor andel av de nye tingene du har betalt for. 

Anonymkode: d239a...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig nok tilfaller eiendelene han om det hadde vært sånn at jeg solgte mitt innbo. Men her var det altså sånn at han flyttet inn til meg i min fullt møblerte leilighet på 90kvm. Han ønsker seg større tv, fancy kjøleskap og en vaskemaskin med større kapasitet. Da kjøpte han nytt og mine hvitevarer ble solgt, og det falt seg sånn at det var han som la ut annonse og mottok pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo kunne sies å ha eierandel i det som ble kjøpt.

Anonymkode: 7ff19...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sarabella said:

Naturlig nok tilfaller eiendelene han om det hadde vært sånn at jeg solgte mitt innbo. Men her var det altså sånn at han flyttet inn til meg i min fullt møblerte leilighet på 90kvm. Han ønsker seg større tv, fancy kjøleskap og en vaskemaskin med større kapasitet. Da kjøpte han nytt og mine hvitevarer ble solgt, og det falt seg sånn at det var han som la ut annonse og mottok pengene. 

Da skal han betale deg de pengene han fikk fra salg av dine ting. Enkelt og greit?

Anonymkode: 0e10e...0c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal han betale deg de pengene han fikk fra salg av dine ting. Enkelt og greit?

Anonymkode: 0e10e...0c7

Samlivsbrudd er svært sjeldent enkelt og greit. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sarabella skrev:

Samlivsbrudd er svært sjeldent enkelt og greit. 
 

"Don't get mad, get everything!"

Elektriske produkter ender ofte til "halv pris" ved bruktsalg.  Gjør en vurdering av hvor stor andel ditt "innskudd" i gjenstandene utgjorde med pengene fra salget og start diskusjonen derfra.
Det kan lønne seg at du ber om gjenstander i stedet for penger da "halv pris" også gjelder for de aktuelle gjenstandene.  (Hvilket vil si at du kan ende opp med en fjerdedel av det du trenger for å kjøpe nytt (om økonomi er en faktor)).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, sarabella skrev:

Naturlig nok tilfaller eiendelene han om det hadde vært sånn at jeg solgte mitt innbo. Men her var det altså sånn at han flyttet inn til meg i min fullt møblerte leilighet på 90kvm. Han ønsker seg større tv, fancy kjøleskap og en vaskemaskin med større kapasitet. Da kjøpte han nytt og mine hvitevarer ble solgt, og det falt seg sånn at det var han som la ut annonse og mottok pengene. 

I dette tilfellet kan man ikke si at det er den som kjøpte som eier. 

Jeg hadde foreslått å kjøpe alle tingene på samme vilkår som han overtok eierskap til dine ting. (Han gjorde jo det når han mottok betaling for dem.) De selges, og du mottar betalingen for dem, så du kan kjøpe nye ting. Akkurat slik foregikk det da han byttet ut. 

Jeg tror han vil se at det er dårlig deal for ham, og da kanskje innse at det er urimelig at du ikke skal beholde noe? 

Så eventuelt kan han la deg beholde disse tingene. Iallefall fullstendig urimelig å forlange alt. 

La ham ta med seg tv tenker jeg. Evt også vaskemaskin. Det er de tingene man kan klare seg uten en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik saken fremstilles mht. kjøp og salg av hvitevarer og TV så ville jeg faktisk foreslått for ham at dere deler disse hvitevarene og TV'en.

Han vil sikkert ha TV'en, så da får han den, mens du får velge enten vaskemaskinen eller kjøleskapet. Hvis det er flere ting så bør dele dele tingene slik at delingsforholdet blir så jevnt som mulig. 

Anonymkode: 6f413...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et minimum bør han gi deg det han fikk inn for inventaret ditt. 

Hva slags avtale lagde dere rundt dette? Noe må det ha vært siden han solgte dine gjenstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du eier leilighet på 90 km og ønsker å karre til deg de splitter nye hvitevarene han har kjøpt i tillegge.

Du valgte selv å selge dine. Det riktige blir at han betaler deg samme sum som du solgte dine  for, og han beholder hvitevarene han kjøpte. 

Anonymkode: 52d5a...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...