Gå til innhold

Syk og går opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank og spist sunt. Jeg ble syk for et halvt år siden og har ikke kunnet gå mer enn litt rundt i huset og en liten tur inne på butikken siden da. Nå merker jeg at jeg har gått opp i vekt, og jeg syns det er veldig vanskelig å regulere hvor mye jeg burde spise siden jeg i utgangspunktet spiser sunt og ikke store mengder. Har gått fra 63 til 68 kg. En vanlig dag for meg er:

Frokost: 1 Brødskive med leverpostei og rødbeter, og en kopp kaffe med litt melk

Lunsj: samme som over

Middag: f. Eks. En porsjon kjøttkaker i brunsaus (2 kjøttkaker, 1 potet, grønnsaker og ei sleiv erterstuing) eller fiskepinner og ris(6 fiskepinner, råkost, og en til to "sleiver" med ris)

Og eventuelt kveldsmat: 1 brødskive med kanskje salami eller noe lignende. 

Spiser ikke kelddsmat hver dag, bare om jeg blir veldig sulten og vi hadde tidlig middag.

 

Jeg kan ikke trene. Jeg er redd for å få i meg for lite om jeg spiser mindre. Noen som har vært i samme situasjon og/ eller har noen råd?

Anonymkode: d6896...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har gått opp 5 kg på 6 mån så går du i deg ca 200 kalorier for mye per dag. Det er ikke så mye, men over tid går du stadig oppover. Kanskje du skal spise mer volum men med mindre kalorier. Bytte ene brødskiven med et kokt egg til frokost. Drikke kaffe uten melk. Spise masse grønnsaker med noe protein isteden for brødskive til kvelds. Det er ikke så mye som skal justeres. Brødskiver er ikke usunt i seg selv men de kan enkelt byttes mot «bedre» kalorier som egg og grønne grønnsaker eller en bit røkt laks, da får du i deg masse vitaminer som du trenger hvis du skal spise mindre. 

Anonymkode: 2dc88...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har gått opp 5 kg på 6 mån så går du i deg ca 200 kalorier for mye per dag. Det er ikke så mye, men over tid går du stadig oppover. Kanskje du skal spise mer volum men med mindre kalorier. Bytte ene brødskiven med et kokt egg til frokost. Drikke kaffe uten melk. Spise masse grønnsaker med noe protein isteden for brødskive til kvelds. Det er ikke så mye som skal justeres. Brødskiver er ikke usunt i seg selv men de kan enkelt byttes mot «bedre» kalorier som egg og grønne grønnsaker eller en bit røkt laks, da får du i deg masse vitaminer som du trenger hvis du skal spise mindre. 

Anonymkode: 2dc88...ff7

Takk for gode tips! Har ikke tenkt på at det kanskje ikke var rare greiene som gjorde forskjellen! Da finner jeg nok noe å bytte ut 😄

Anonymkode: d6896...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp frokost, lunsj eller kvelds og spis som du ellers gjør, så vil du gå ned uten å gjøre noe mer. Drikke gjerne kaffe til frokost eller lunsj istedetfor å drikke det sammen med måltidet. Kaffe kan hindre opptak av jern, og du kan få i deg for lite jern når du er inaktiv og spiser relativt lite. Spesielt når du drikker kaffe sammen med en av de beste jernkildene: grovt korn. Om du drikker kaffe til frokost og brød til lunsj, så kan kaffe holde deg mett i morgentimene.

Anonymkode: 0ac37...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp melk og kutt ned på smør hvis du bruker det.  Jeg har kuttet smør helt og bruker agurk i stedenfor. Går ned 1 kg i måneden pga det. Sakte nedgang,  men bedre det enn å gå fort opp i vekt igjen. 

Anonymkode: c78b7...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Det var visst ikke så vanskelig som jeg tenkte det kunne være haha😁

Ts

Anonymkode: d6896...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg enkelt prøvd å bytte ut tilbehøret på middagen til kun grønnsaker/salat ol. (Har ingenting i mot ris eller karbohydrater generelt til info, men enkle kalorier å kutte)

Vær bevisst på påleggsvalg, og velg magre, proteinrike produkter 

Rene proteinkilder til middagen, feks kyllingfilet, laks/annen fisk, hjemmelaget kjøttkaker av karbonadedeig

Fokuser hvertfall på å få i deg nok proteiner, det er viktig for å opprettholde musklene dine da du ikke får trent. 

Drikk masse vann/fun saft ol gjennom dagen!

Masse god bedring, håper du føler deg bedre snart! :)

Endret av Camillapb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Camillapb skrev:

Her ville jeg enkelt prøvd å bytte ut tilbehøret på middagen til kun grønnsaker/salat ol. (Har ingenting i mot ris eller karbohydrater generelt til info, men enkle kalorier å kutte)

Vær bevisst på påleggsvalg, og velg magre, proteinrike produkter 

Rene proteinkilder til middagen, feks kyllingfilet, laks/annen fisk, hjemmelaget kjøttkaker av karbonadedeig

Fokuser hvertfall på å få i deg nok proteiner, det er viktig for å opprettholde musklene dine da du ikke får trent. 

Drikk masse vann/fun saft ol gjennom dagen!

Masse god bedring, håper du føler deg bedre snart! :)

Takk, håper på bedring snart og satser på å bli helt frisk! Lager alt fra grunnen av når det gjelder middagsretter, det gjør det heldigvis enklere å gjøre de små endringene som skal til. Prøver å spise mer grønnsaker enn potet/ris iallfall. Har ikke tenkt så mye over det med protein, det er nok lurt å ha i bakhodet. 😁

Ts

Anonymkode: d6896...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spist mye mer mat enn du oppgir i HI og prøvd å gjøre litt styrketrening hjemme med enkelt utstyr , for å øke forbrenningen .

Anonymkode: 72a77...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...