Gå til innhold

5:2 dietten og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat startet på 5:2 dietten da jeg har hørt mye bra om den. Har kommet i overgangsalderen og vekta øker og øker. Kjører 2 fastedager på rad, da det er enklest for meg. Har altså nå hatt 2 dager med et inntak på 500 kalorier, og har trena litt styrke som jeg bruker gjøre. Vekta har ikke lea seg ett gram! Er det kanskje for tidlig å forvente at noe vil skje? Trodde liksom at 2 dager med lite matinntak ville gjøre i hvertfall en liten forskjell på vekta 😥

Anonymkode: 81069...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde man ikke skulle ha de to fastedagene etter hverandre? Uansett så ser du sikkert forskjell på vekten snart så sant du ikke spiser mer enn vanlig på de andre dagene, slik at det går opp i opp.

Anonymkode: 43c67...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt mer tålmodig bare :) (tror jeg da). Angående fastedagene, så har jeg hørt flere velger 2 fastedager etter hverandre, såkalt back-2-back. Vet ikke om det gjør noe forskjell egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok? Erfaringsmessig har jeg gått i den fella selv, drikker man ikke nok så holder kroppen igjen og man vil ikke se noe resultat på vekta. Uansett hvilken diett man bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst ikke ha begge fastedagene etter hverandre, men manglende resultater er enten at du spiser for mye de andre dagene eller at du er utrolig utålmodig. Gi det minst 4-6 uker før du gir opp. 

Anonymkode: 03c3d...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig....... To dager med fasting vil ikke gi noe utslag på vekta annet enn at du kanskje mister litt vannvekt. Du forbrenner ikke fett og bygger ikke muskler av å gå to dager uten å spise (eller ved å spise veldig lite). Skal du se resultat på vekta må du ligge i kaloriunderskudd over tid. Jeg vil påstå at det er bortkastet å trene styrke når du faster i to dager ettersom du neppe får i deg nok protein til å bygge muskler. Om du får i deg nok protein sånn ellers så vil du kunne bygge muskler om du trener riktig styrke, og da kan vekta gå saktere ned ettersom du bygger muskler. Dette er enkel matematikk. Det er heller ikke slik at du kan spise nøyaktig hva du vil de dagene du ikke faster. Om du har for vane å spise altfor mye så vil det utjevne kaloriinntaket i løpet av uka og du vil sannsynligvis ikke gå i kaloriunderskudd. Mange tror også at de beveger seg mer enn de gjør. 5000 skritt om dagen er ikke aktiv livsstil, for å si det sånn. Sier IKKE at 5:2 dietten ikke fungerer, men gjør man det feil så fungerer den ikke i det hele tatt. 

Anbefaler deg å se disse videoene, ut ifra det lille innlegget du skrev så ser det ikke ut til at du vet så mye om vektnedgang og hvordan det fungerer. Slutt å kast bort tiden på ting som ikke fungerer og gjør heller det som faktisk fungerer.....
https://youtu.be/LmQzZwH6Nxw
https://www.youtube.com/watch?v=z9XJue9aUqk
https://www.youtube.com/watch?v=zQXX3waoigQ
https://www.youtube.com/watch?v=Fbz8yhJUF7M
 

 

Anonymkode: 37a55...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2020 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde man ikke skulle ha de to fastedagene etter hverandre? Uansett så ser du sikkert forskjell på vekten snart så sant du ikke spiser mer enn vanlig på de andre dagene, slik at det går opp i opp.

Anonymkode: 43c67...58e

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal helst ikke ha begge fastedagene etter hverandre, men manglende resultater er enten at du spiser for mye de andre dagene eller at du er utrolig utålmodig. Gi det minst 4-6 uker før du gir opp. 

Anonymkode: 03c3d...530

Joda, man kan godt ha to fastedager etter hverandre. Det gir faktisk best effekt. Jeg lurte selv lenge på hvorfor man ikke skulle ha de to dagene etter hverandre, siden det står i de fleste beskrivelser, men uten begrunnelse. Så leste jeg boken til han som utviklet dietten. Han skriver at å ta de to fastedagene etter hverandre gir best effekt, men at han anbefalte å ikke ta dem etter hverandre, fordi han antok at folk ville synes at det ble vanskelig. Så hvis du ikke klarer å faste to dager etter hverandre, så er det bedre å ta en eller to dager mellom enn å gi opp dietten. Men klarer du to dager etter hverandre, så er det det beste. Selv så syns jeg det er lettere å ta dem etter hverandre, for det er det første døgnet jeg føler meg sulten. Dag to har matlysten minket så mye at det går av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 15.21, Tessa12 skrev:

Drikker du nok? Erfaringsmessig har jeg gått i den fella selv, drikker man ikke nok så holder kroppen igjen og man vil ikke se noe resultat på vekta. Uansett hvilken diett man bruker.

Viktig poeng. Selv så passer jeg på å drikke minst 2 liter vann de dagene jeg faster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Hvorfor ikke heller kjøre periodisk faste hver dag, typ spisevindu på 6-8 timer. Etterfulgt av 16-18 timer fast. Faste 4 timer før legge tid og 4 timer etter oppvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Forumhei skrev:

Hvorfor ikke heller kjøre periodisk faste hver dag, typ spisevindu på 6-8 timer. Etterfulgt av 16-18 timer fast. Faste 4 timer før legge tid og 4 timer etter oppvåkning.

Jeg har prøvd, og det fungerer ikke for meg. Med 5:2 dietten er det bare 2 dager i uken som blir påvirket. Resten av tiden lever jeg helt som vanlig. Med spisevindu blir man påvirket hver eneste dag. Og det blir så mange unntak, at det bare går i ball. Med 5:2 kan jeg holde det gående. Det blir en livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Noen som klarer å holde seg til dette suksessfullt da??

Anonymkode: b4087...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...