AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Jeg blir aldri helt klok på å steke laks.. Resultatet blir forskjellig hver gang, noen ganger er den tørr/hard, andre ganger for rå, og en sjelden gang ganske så midt i blinken. Før pleide jeg å steke den i ovn og da ble den god hver gang, men dette er jo sjansespill hver eneste gang😁 Så, noen som har noen gode tips til å få god og saftig laks, helst hver gang? 😀 Anonymkode: b86a3...3aa
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Aldri opplevd at det er et sjansespill å steke i ovn 😛 krydrer med sitronpepper, kjører den i ovnen på ca 200 grader i 10-15 min (ser det an litt, ulik tykkelse krever ulik steketid). Anonymkode: ae77f...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Aldri opplevd at det er et sjansespill å steke i ovn 😛 krydrer med sitronpepper, kjører den i ovnen på ca 200 grader i 10-15 min (ser det an litt, ulik tykkelse krever ulik steketid). Anonymkode: ae77f...4a1 Oi jeg var kanskje litt uklar😄 jeg mente at jeg tidligere stekte i.ovn og da ble det bra hver gang, men at jeg nå steker i panne og da blir det vanskelig å få samme resultat hver gang😅 Anonymkode: b86a3...3aa
Jalee Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Hvis du skal steke den i stekepanne så ikke snu den før laksen "slipper" panna (ca 3-4 min). Samme på den andre siden. Det pleier ikke å slå feil her i gården. Stek på høy varme.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 10 minutter siden, Jalee skrev: Hvis du skal steke den i stekepanne så ikke snu den før laksen "slipper" panna (ca 3-4 min). Samme på den andre siden. Det pleier ikke å slå feil her i gården. Stek på høy varme. Det er stort sett 3-4 minutter jeg har pleid å ha den😖 hvor høy varme snakker vi? Jeg har pleid å ha på 5 av 9 på ene siden og skru ned på 4 når jeg snur, hvis jeg har høyere blir den så mørk/brent🤔 Anonymkode: b86a3...3aa
Jalee Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Jeg setter på det høyeste hos meg (3), kan hende stekeplatene hos deg er annerledes. Foreslår å holde deg til 5 i så fall, evt forsøke 6, men følge med hele tiden.
Brunello Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 (endret) Fisk skal ikke varmebehandles for mye. I ovn er 160 grader nok. Stekes selvfølgelig etter tykkelse. Porsjonsbiter trenger rundt 15 minutter. Hel side noe lenger. Det kan være lurt med steketermometer. Fisk skal ha lavere kjernetemperatur enn kjøtt. Laks ca 45 grader. I panne steker jeg ofte fileter med skinn. Steker da med skinnsiden ned en stund. Når oversiden skifter farge, kan man snu den litt eller ta den avhengig av hvor godt man liker fisken stekt. Endret 28. januar 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 Hvor høy varme bør man bruke? Min plate går opp til 9 (pluss en boostfunksjon) Anonymkode: b86a3...3aa
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvor høy varme bør man bruke? Min plate går opp til 9 (pluss en boostfunksjon) Anonymkode: b86a3...3aa pannesteking er ingen eksakt vitenskap, og plater "som går til 9 + boost" er også forskjellige. om jeg sa "hos meg er 15 min på styrke 6 passe" så ville det neppe funke hos deg. og selv om du får det perfekt en gang med styrke xx og minutter yy så vil forholdene være annerledes neste gang... Slike er gull verd: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-grilltilbehor/grilltilbehor/steketermometer/21736/flying-culinary-circus-bbq-digitalt-steketermometer-fcc-a-20032# 45-50 grader er fint på laks. Anonymkode: 5e277...da7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå