Gå til innhold

Diskusjon i heimen, hva er rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han mener det er hva du spiser og når du spiser som avgjør om går opp eller ned i vekt. 

Jeg mener det er hva du spiser som avgjør om du går opp eller ned i vekt. 

 

Hvem har rett? 

 

Anonymkode: 9e60b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man spiser har lite å si, men det er for kroppens del gunstig at inntaket er på den tiden man trenger energi (mellom 7 og 20 f.eks). 

Det som spiller en rolle for vektendring er hva man spiser og hvor mye man spiser av det. Kan gå ned i vekt om man lever på 200 gram sjokolade om dagen og kan gå opp i vekt av å spise 40 bananer om dagen. Så mengde er svært relevant

Anonymkode: ec9f1...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener nå at når du alltid spiser mat med høyt kcal sent om kvelden så legger du på deg. 

Jeg mener at om du spiser dette måltidet og ikke overskrider kcal inntaket for dagen så legger du ikke på deg. 

Anonymkode: 9e60b...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener nå at når du alltid spiser mat med høyt kcal sent om kvelden så legger du på deg. 

Jeg mener at om du spiser dette måltidet og ikke overskrider kcal inntaket for dagen så legger du ikke på deg. 

Anonymkode: 9e60b...712

Du har rett. Men ofte kan man veie mindre på morgenen om man ikke spiser på kvelden, dette har ingenting med vektoppgang å gjøre, men med om man har fått gått på do før veiing osv 😂

Anonymkode: 78c56...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke matvarer og når har ikke noe å si, det er den totale kalorimengden som har noe å si. 

Anonymkode: a9372...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mener det er hva du spiser og når du spiser som avgjør om går opp eller ned i vekt. 

Jeg mener det er hva du spiser som avgjør om du går opp eller ned i vekt. 

 

Hvem har rett? 

 

Anonymkode: 9e60b...712

Det er kalorier inn, og kalorier forbrukt som avgjør om du går opp eller ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg kan kun svare for meg selv: jeg har gått ned over 80 kg, og det har kun handlet om kalorier inn og ut. Jeg har spist sent på kvelden, tidlig på kvelden. Noen ganger har jeg droppet frokost, andre dager har jeg spist frokost. For meg har det definitivt mest å si hvilken mengde jeg spiser. Hva jeg spiser, som i type matvare osv, har dog hatt lite å si, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mener det er hva du spiser og når du spiser som avgjør om går opp eller ned i vekt. 

Jeg mener det er hva du spiser som avgjør om du går opp eller ned i vekt. 

 

Hvem har rett? 

 

Anonymkode: 9e60b...712

Ingen av dere har rett, det eneste som har noe å si for om du går opp eller ned i vekt er mengden du spiser,for å gå ned må du spise lite og ofte,det er viktigere enn hva du spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og har erfaring med at det er kun HVA du spiser som teller. Ikke når eller hvor mye.

 

Anonymkode: 2336e...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mener nå at når du alltid spiser mat med høyt kcal sent om kvelden så legger du på deg. 

Jeg mener at om du spiser dette måltidet og ikke overskrider kcal inntaket for dagen så legger du ikke på deg. 

Anonymkode: 9e60b...712

Du har rett, og han har ekstra feil - veldig mange driver med periodisk fast og spiser kun på kvelden, og går mye ned i vekt og blir veldig definerte av det. Mest sannsynlig fordi kaloriene i sum blir færre enn hos de som går og småspiser hele dagen, men muligens har også den lange fasteperioden hver dag en innvirkning. Å spise lite og ofte er i hvert fall veldig stressende for tenner og fordøyelse. 

Spis kveldsmaten din med god samvittighet!

Anonymkode: 8812a...5ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ludden said:

Ingen av dere har rett, det eneste som har noe å si for om du går opp eller ned i vekt er mengden du spiser,for å gå ned må du spise lite og ofte,det er viktigere enn hva du spiser.

Nei, dette viser all forskning nå at er en fullstendig myte. Les deg opp på periodisk faste eller OMAD. 
 

Som en personlig referanse prøvde jeg å gå ned i vekt i over to år med din metode, telte kalorier til jeg ble gal, var veldig vanskelig å gå ned likevel. Fem måneder etter periodisk faste (18:6) var 14 kg av allerede og langt mindre sultfølelse enn hva jeg opplevde med din metode. Kroppen er sunnere, hodet er sunnere, jeg har enormt med energi og fokus - noe jeg ikke hadde mye av da jeg spiste lite og ofte.

Anonymkode: 1a115...8f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning???? kan du vise meg all forskning som viser dette....det du skriver er absolutt bare tull, for jo mer du spiser, jo større blir selve magesekken, og dermed krever den mer mat for å bli mett.Så du kan gjerne vise meg "all forskning",nok å spørre leger om hvordan kroppen fungerer,så skjønner du det. Enhver idiot må jo klare å skjønne det. Ser nå frem til at du legger frem all forskning her.

Anonymkode: 281c6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

All forskning???? kan du vise meg all forskning som viser dette....det du skriver er absolutt bare tull, for jo mer du spiser, jo større blir selve magesekken, og dermed krever den mer mat for å bli mett.Så du kan gjerne vise meg "all forskning",nok å spørre leger om hvordan kroppen fungerer,så skjønner du det. Enhver idiot må jo klare å skjønne det. Ser nå frem til at du legger frem all forskning her.

Anonymkode: 281c6...9f7

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(05)66667-6/fulltext

https://pdfs.semanticscholar.org/36e3/7232959ebc232019e7b41dd684aaf80944cc.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5572489/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0300908415002333

Skal jeg fortsette?

Anonymkode: 1a115...8f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ludden skrev:

Ingen av dere har rett, det eneste som har noe å si for om du går opp eller ned i vekt er mengden du spiser,for å gå ned må du spise lite og ofte,det er viktigere enn hva du spiser.

Jeg spiser 1-2 ganger i døgnet og holder meg slank/tynn. Hadde en periode jeg spiste 4 ganger i døgnet fordi "alle" mente det var usunt å spise sjelden. Jeg spiste små porsjoner, men la på meg 20 kg. Gikk tilbake til å spise sjelden og gikk ned igjen uten andre tiltak.

Anonymkode: 55d8e...b8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lese deg opp på hva forskning er, dette er synspunkter,det er ikke et eneste forskningsresultat der, og den første linken er jeg forsåvidt enig i, men der snakker de om evolusjon osv. da må en ha i bakhodet at i tidligere tider brukte menneskene kroppen mere fysisk enn idag. Så du kan gjerne komme med mer, men lær deg først hva som kreves for å kalle ting forskning. 

Anonymkode: 281c6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo stor forskjell på teori og hva som de fleste vil erfare i praksis.

Teoretisk så er det det samme om du spiser fire måltider fordelt utover dagen med 450 kcal hver, eller om du spiser 1800 kcal på en gang om kvelden, hvis alt annet rundt (aktivitet osv) er det samme.

Men de fleste vil erfare at det er lettere å holde seg fysisk aktiv i løpet av dagen når det ikke er (opp mot) et døgn siden man sist spiste, det er lettere å holde seg unna fristelser / spise feil mat når man ikke er skrubbsulten, at det er lettere å skade seg (og dermed måtte sitte mer i ro mens man heles) hvis man har veldig lavt blodsukker / er veldig sulten osv.

Så i praksis er det nok lettere for de fleste å gå ned i vekt /  holde en sunn vekt ved å fordele inntaket av energi og næringsstoffer litt utover døgnet.

Anonymkode: 827e8...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at i praksis kan man gå ned selvom man feks spiser størstedelen av kcal behovet sent på kvelden, hvor lurt det er å fordele det slik er jo en annen sak. 

Han er så bestemt på at dette er feil, at man går opp uansett om man spiser et kcalrikt måltid sent på kvelden, selvom man fremdeles er innafor behovet for dagen. 

Men her stanger jeg mot veggen, han gir seg ikke uansett hva jeg viser til 🤦‍♀️😂

Anonymkode: 9e60b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bevist at det ikke har noe å si hvor mange måltider eller når på dagen man spiser, det er den totale kalorimengden som teller? (Correct me if I'm wrong...)
Men, at det kan ha andre effekter å spise f.eks ofte og lite, biorytme, osv. er en annen sak. 

Noen opplever at flere og små måltider er med på å holde søtsuget eller sultfølelsen dempet, og de klarer gjerne ikke kontrollere inntaket om de kun spiser 1-2 ganger for dagen. Noen føler at biorytme/periodisk faste er den besteløsningen, og da blir det gjerne bare 2-3 måltider ila dagen. Men dette er individuelt og er ikke i seg selv en grunn til at man går opp eller ned i vekt. 

Anonymkode: 57efc...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette viser all forskning nå at er en fullstendig myte. Les deg opp på periodisk faste eller OMAD. 
 

Som en personlig referanse prøvde jeg å gå ned i vekt i over to år med din metode, telte kalorier til jeg ble gal, var veldig vanskelig å gå ned likevel. Fem måneder etter periodisk faste (18:6) var 14 kg av allerede og langt mindre sultfølelse enn hva jeg opplevde med din metode. Kroppen er sunnere, hodet er sunnere, jeg har enormt med energi og fokus - noe jeg ikke hadde mye av da jeg spiste lite og ofte.

Anonymkode: 1a115...8f6

Det er generelt lite forskning på periodisk faste, det er i babyalder akkurat som forskning om ernæring generelt er relativt nytt. Men, det er individuelle forskjeller hos mennesker, og jeg er slik som deg at jeg fungerer bedre med få måltider og periodisk fasting (har gjort dette automatisk siden barndommen uten å tenke over det), mens mange i familien min blir sinte udyr hvis de ikke får sine 5 måltider og MÅ ha frokost. Kalorier inn vs kalorier ut (Uansett diett) vil være effektivt for de aller fleste. Unntak er de med sykdom som regel, gjerne de med lavt stoffskifte merker bedring med få måltider og faste men det er ikke nok forskning til at det blir mer enn synsing enda. 

Anonymkode: 78c56...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...