Drizzt Skrevet 29. januar 2020 #21 Skrevet 29. januar 2020 På 28.1.2020 den 18.03, Guidet Kvinne skrev: Høyreregjeringen må gå. Jada, for sånt skjedde aldri under de rødgrønne.
Oppgitt78 Skrevet 29. januar 2020 #22 Skrevet 29. januar 2020 5 minutter siden, Drizzt skrev: For mange er det avgjørende hvem som tilbyr lavest pris. Utenlandske håndverkere tilbyr som regel mye lavere pris enn norske. Da min bestevenninne og mannen hennes pusset opp hytta sin leide de et norsk firma, men jobben ble utført av utenlandske håndverkere. Prisen var så som så, men 2 andre norske firmaer som skrøt av sine norske håndverkere, kom med tilbud som var dobbelt så høyt for samme jobb. Dette til tross at de selv kjøpte alt av materialer og trengte kun noen å gjøre jobben. Her var det ikke snakk om latterlig lav pris, men fortsatt ganske høy. Det var en omfattende jobb med 50 kvm hus, bytte gulv, kjøkken, male hele innvendig, male utvendig, forbedre litt det elektriske, bytte et par vinduer og prisen kom på nesten 600.000 for 3 uker med jobb. De andre to tilbudene var litt over 1 mil hvert. Hvorfor så stor forskjell for samme jobb? Hvem vil betale over 1 mil når man kan betale 600.000? Hadde det vært en lav pris, ville jeg reagert på det, men bestevenninna mi og mannen hennes syntes det var en rimelig pris å betale. Jeg har 3 faste håndverkere som gjør ting i huset ved behov, 1 norsk og 2 utenlandske. Alle jobber i ordentlig firma og har papirene i orden, men der får jeg også lavere pris fordi jeg er fast kunde. Likevel synes jeg den norske er litt dyrere i timepris i forhold til de to andre. Men det er også forskjellig type jobb, så kanskje er det riktig likevel. En del av de som gir høye «tilbud» er egentlig ikke interessert i å ta på seg jobben.. Personlig, så jobber jeg kun på timer nå for tiden. Tar en relativt høy timepris, men i 99% av tilfellene så blir dette billigere for kunden likevel.. Hvis man skal gi en pris på forhånd, så må man ta med alle mulige problemer som kan dukke opp. I dette tilfellet til venninnen din, så ville de sannsynligvis spart en hel del på å ta jobben på timer..
Drizzt Skrevet 29. januar 2020 #23 Skrevet 29. januar 2020 Akkurat nå, Oppgitt78 skrev: En del av de som gir høye «tilbud» er egentlig ikke interessert i å ta på seg jobben.. Personlig, så jobber jeg kun på timer nå for tiden. Tar en relativt høy timepris, men i 99% av tilfellene så blir dette billigere for kunden likevel.. Hvis man skal gi en pris på forhånd, så må man ta med alle mulige problemer som kan dukke opp. I dette tilfellet til venninnen din, så ville de sannsynligvis spart en hel del på å ta jobben på timer.. Jeg har dårlig erfaring med omfattende jobb og timer istedet for pakkepris. Så jeg personlig foretrekker pakkepris hvor det beskrives detaljert hva som blir gjort og hvor mye hver eneste ting koster alene. Da har jeg bedre oversikt over arbeidet. Jeg tar alltid hensyn til eventuelle komplikasjoner og har alltid beregnet 10% ekstra når det gjelder beløp. For små oppdrag så er timer best, men for store prosjekter er jeg usikker om det er best. Jeg har ikke tenkt tanken på at man får for høyt tilbud fordi man ikke vil ha jobben 😄 Det var en interessant tanke egentlig. Kan de ikke bare si at de ikke har kapasitet eller mulighet? Jeg spør alltid om de kan gjøre det innenfor en bestemt periode slik at det ikke drøyer unødvendig.
miniomelett Skrevet 29. januar 2020 #24 Skrevet 29. januar 2020 Disse som leier inn østeurpeisk arbeidskraft er jo nordmenn da. Vi har flere bemanningsbyråer her i byen. Noe skal bygges, de som har ansvaret (norske), leier inn en stab fra et norsk bemanningsbyrå, som henter østeuropeere. Alle der er fornøyde for de får jobben gjort "dritbillig", med ansatte som gjerne må jobbe 10 - 12 timer. Norske håndtverkere er ikke fornøyde, forståelig nok. Hvordan er dette "polakkenes" feil"? Mange av de ønsker jo bare å brødfø familien, såklart drar de til norge om de får sjansen? Hvis denne trenden skal snu så får jo vi nordmenn gjøre noe med det.
Oppgitt78 Skrevet 29. januar 2020 #25 Skrevet 29. januar 2020 Akkurat nå, Drizzt skrev: Jeg har dårlig erfaring med omfattende jobb og timer istedet for pakkepris. Så jeg personlig foretrekker pakkepris hvor det beskrives detaljert hva som blir gjort og hvor mye hver eneste ting koster alene. Da har jeg bedre oversikt over arbeidet. Jeg tar alltid hensyn til eventuelle komplikasjoner og har alltid beregnet 10% ekstra når det gjelder beløp. For små oppdrag så er timer best, men for store prosjekter er jeg usikker om det er best. Jeg har ikke tenkt tanken på at man får for høyt tilbud fordi man ikke vil ha jobben 😄 Det var en interessant tanke egentlig. Kan de ikke bare si at de ikke har kapasitet eller mulighet? Jeg spør alltid om de kan gjøre det innenfor en bestemt periode slik at det ikke drøyer unødvendig. Det er en del som deler den erfaringen din, dessverre. Det kan tyde på at du har hatt håndverkere som liker å «suge timer», og de ødelegger for resten.. Et lite tips hvis du skal leie inn håndverker på timer, så bør du holde deg til folk som driver eget (uten ansatte). En dyktig en av de har ikke tid til å suge timer.. 😉 De som gir høye priser for jobber de ikke vil ha, bidrar til å øke prisnivået.. Det er bra for andre håndverkere, men ikke like bra for kunden.
Herlighet Skrevet 29. januar 2020 #26 Skrevet 29. januar 2020 Så er det heldigvis så mange flinke polske håndverkere i landet vårt. Som dukker opp til avtalt tid og faktisk gjør jobben ferdig, til en OK pris og med mye bedre kvalitet enn flere norske kolleger.
Oppgitt78 Skrevet 30. januar 2020 #27 Skrevet 30. januar 2020 På 29.1.2020 den 22.22, Herlighet skrev: Så er det heldigvis så mange flinke polske håndverkere i landet vårt. Som dukker opp til avtalt tid og faktisk gjør jobben ferdig, til en OK pris og med mye bedre kvalitet enn flere norske kolleger. Det er vel få som har sagt noe annet i denne tråden, egentlig..
Example Skrevet 31. januar 2020 #28 Skrevet 31. januar 2020 Jeg synes det er å dra det langt å si at man har fire års utdannelse for å bli for eksempel tømrer. Det er to med videregående skole, og to år praksis med (lærling)lønn, før man ta fagbrevet. De fleste er dermed ferdig ved fylte 20 år. Da har de som studerer teoretiske fag knapt igang med sin utdannelse. Skal du ha en mastergrad, og klarer å fullføre både den og videregående på norimert tid, er du tidligst ferdig når du er 24 år. Da har en tømrer med fagbegrev allerede gjerne jobbet fullt i fire år allerede i tillegg til to år som lærling. Studenten har gjerne studielån på flere hundretusener i tillegg. Det er naturlig at det er en viss lønssforskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå