Gå til innhold

Norske håndverkere er snart utryddet


BrukerErHeltAnonym

Anbefalte innlegg

Nå maser NHO og næringslivets organisasjoner i faste sykluser over hvor få norske ungdommer som velger yrkesfag, og de får stor plass i media. Men problemet er selvfølgelig at de unge har for lengst skjønt hvorfor de ikke bør velge yrkesfag.

Det er for eksempel bare å stå utenfor et stort bygg ved Hoff stasjon som nå snart er ferdig. Stå der når flere hundre arbeidere skal inn på byggeplassen.  Jeg regner med at de aller fleste er fra Øst-Europa, og er innleid via bemanningsbyråer - Stortingets redskap nummer én for å fjerne mulighetene for unge til å velge yrkesfag.

Hvem gidder vel å bruke fire år på en utdannelse og få polsk lønn i Norge, ha jobb via et bemanningsbyrå og se at både kommuner og staten prioriterer ufaglærte fra Øst-Europa fremfor norsk ungdom?

https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-handverkere-er-snart-utryddet/3423915568.html

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som at man ikke bør leie inn *faglærte* som overhodet ikke har peiling på det de driver med. Trenger ikke og være rakettforsker for og skjønne at når man tilbyr en timespris på 220,- ut til kunder som skal dekke: arbeidsgiveravgift, forsikringer, lønn til ansatte, samt andre faste utgifter. At her er kanskje ikke alt iorden.

Si nei til svart arbeid og sosial dumping.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EØS og Schengenavtalen er tragedier for Norge. Men de "store gutta" (inkludert Erna) vil tjene raske penger, og det går foran alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Slaskete Maskot skrev:

Resultatet av EØS

EØS spiller inn, men det er mange måter man kunne taklet dette på, som ville påvirket utviklingen.

Det er ikke EØS som er skylden for at lovgiverne våre er late og ikke kunne se for seg en framtid der den Norske krona ble svak. Nå var det ikke så mange andre som gjorde det heller, men jeg jobber ikke i Worst case industrien, det gjør de.

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Og av at folk kjøper tjenester svart.

Når tjenesteområdet får så store underliggende kostnader at markedet i praksis forsvinner, så er svart arbeid ett symptom, ikke så mye årsak. Vi har ett mye mindre svart marked i dag enn før EØS, men andre faktorer er mer problematiske.

Men problemet er der, er enormt, og jeg har ingen anelse hvordan vi skal løse det, og snart reiser den siste polakk hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Druid said:

EØS spiller inn, men det er mange måter man kunne taklet dette på, som ville påvirket utviklingen.

Det er ikke EØS som er skylden for at lovgiverne våre er late og ikke kunne se for seg en framtid der den Norske krona ble svak. Nå var det ikke så mange andre som gjorde det heller, men jeg jobber ikke i Worst case industrien, det gjør de.

Når tjenesteområdet får så store underliggende kostnader at markedet i praksis forsvinner, så er svart arbeid ett symptom, ikke så mye årsak. Vi har ett mye mindre svart marked i dag enn før EØS, men andre faktorer er mer problematiske.

Men problemet er der, er enormt, og jeg har ingen anelse hvordan vi skal løse det, og snart reiser den siste polakk hjem.

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, BrukerErHeltAnonym said:

Nå maser NHO og næringslivets organisasjoner i faste sykluser over hvor få norske ungdommer som velger yrkesfag, og de får stor plass i media. Men problemet er selvfølgelig at de unge har for lengst skjønt hvorfor de ikke bør velge yrkesfag.

Det er for eksempel bare å stå utenfor et stort bygg ved Hoff stasjon som nå snart er ferdig. Stå der når flere hundre arbeidere skal inn på byggeplassen.  Jeg regner med at de aller fleste er fra Øst-Europa, og er innleid via bemanningsbyråer - Stortingets redskap nummer én for å fjerne mulighetene for unge til å velge yrkesfag.

Hvem gidder vel å bruke fire år på en utdannelse og få polsk lønn i Norge, ha jobb via et bemanningsbyrå og se at både kommuner og staten prioriterer ufaglærte fra Øst-Europa fremfor norsk ungdom?

https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-handverkere-er-snart-utryddet/3423915568.html

 

Hvordan vet han at alle/de fleste er ufaglærte?Det finnes yrkesskoler også i andre land, ikke bare i Norge.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Hva mener du med det?

Polakkene synes heller ikke det er så stas å jobbe og bo store deler av tiden borte fra familien så etter hvert som levekårene bedres og lønningene øker i Polen så foretrekker de å reise hjem og bli der. Bl.a. er nå barnetrygden i Polen høyere enn i Norge 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Leo said:

Polakkene synes heller ikke det er så stas å jobbe og bo store deler av tiden borte fra familien så etter hvert som levekårene bedres og lønningene øker i Polen så foretrekker de å reise hjem og bli der. Bl.a. er nå barnetrygden i Polen høyere enn i Norge 

Men artikkelen handler jo om at norsk ungdom blir erstattet av øst-europeere. Er ikke det da positivt at de reiser hjem slik at nordmenn kan få de jobbene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
12 timer siden, Melkebarten skrev:

Samme som at man ikke bør leie inn *faglærte* som overhodet ikke har peiling på det de driver med. Trenger ikke og være rakettforsker for og skjønne at når man tilbyr en timespris på 220,- ut til kunder som skal dekke: arbeidsgiveravgift, forsikringer, lønn til ansatte, samt andre faste utgifter. At her er kanskje ikke alt iorden.

Si nei til svart arbeid og sosial dumping.

Vel, jeg leide inn et bunnsolid, norsk firma for tre år siden, de skulle sette opp et hus for oss, kontraktsum var 14,5 millioner på selve huset fra grunnmur til ferdig produkt.  Brukte god tid på å finne et godt firma, sjekket referanser, stolte på at firmaet var bunnsolid, alle tall viste det, alle referanser osv.. Fikk også et svært godt inntrykk av alle da vi startet opp for tre år siden. 

Nå, tre år senere, sitter jeg i et uferdig hus, bygget av etnisk norske nordmenn og har rettet et millionkrav mot de. Slurv, dårlig håndverk, trusler og dritt. Alt har vært ræva, så faglærte er ingen garanti for noe. Heldigvis redder egenkapital og likviditet i firmaet oss, de får ikke slått seg konk, selv om de har aldri så lyst. Og trusler sluttet de fort med, jeg hadde meg meg en ganske kjent fyr (ikke kjent for å være snill) på en befaring, etter dette, ble det stille med truslene ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Men artikkelen handler jo om at norsk ungdom blir erstattet av øst-europeere. Er ikke det da positivt at de reiser hjem slik at nordmenn kan få de jobbene?

Nå omfatter tidligere Øst-Europa ganske mange land, så inntil videre er det nok å ta av. Norsk ungdom (Eller kanskje aller helst foreldrene deres) er heller ikke interessert i å bli håndverkere slik situasjonen er i dag. På ett tidspunkt vil situasjonen imidlertid sannsynligvis snu i land som for eksempel Romania og da sitter vi til slutt igjen med de håndverkeren vi da altså ikke har selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Leo said:

Nå omfatter tidligere Øst-Europa ganske mange land, så inntil videre er det nok å ta av. Norsk ungdom (Eller kanskje aller helst foreldrene deres) er heller ikke interessert i å bli håndverkere slik situasjonen er i dag. På ett tidspunkt vil situasjonen imidlertid sannsynligvis snu i land som for eksempel Romania og da sitter vi til slutt igjen med de håndverkeren vi da altså ikke har selv. 

Det vet jeg, men tror ikke at folk flest tenker på den måten. De skiller ikke mellom Polen og Romania. Så selv om polakker reiser hjem, er det mange andre igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Som håndverker selv, så høster jeg kun fordeler av dagens situasjon. 

Jeg ser også at det er en del dyktige håndverkere som lever svært godt med dagens situasjon fordi de er ettertraktet og nærmest får gode jobbtilbud kastet etter seg. De kan også ta seg godt betalt fordi folk er villig til å betale ganske mye for en skikkelig faglært håndverker som de kan kommunisere med og som, ikke minst, har et godt rykte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Leo skrev:

Jeg ser også at det er en del dyktige håndverkere som lever svært godt med dagens situasjon fordi de er ettertraktet og nærmest får gode jobbtilbud kastet etter seg. De kan også ta seg godt betalt fordi folk er villig til å betale ganske mye for en skikkelig faglært håndverker som de kan kommunisere med og som, ikke minst, har et godt rykte. 

Bingo! 

Slik situasjonen har blitt så kan man sortere ut «kremjobbene», da det er stor manko på dyktige folk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fiskegrateng skrev:

Men artikkelen handler jo om at norsk ungdom blir erstattet av øst-europeere. Er ikke det da positivt at de reiser hjem slik at nordmenn kan få de jobbene?

Problemet er at ungdommene som skal inn, må gå i lære, og det er nå, etter 20 år, ikke nok mestre  som kan sørge for utdannelsen. Og da ignorerer vi at ethvert tenkende menneske skyr ett arbeidsområde der det er politisk sannsynlighet for at de risikerer samme behandling når neste tidligere østblokk land får økonomiske problemer.

Vi må ta vare på og forvalte kompetansen i landet. det gjør vi ikke idag. Og da ødelegger vi disse enkeltområdene for tjuetalls år om gangen.

7 timer siden, Fiskegrateng skrev:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er det avgjørende hvem som tilbyr lavest pris. Utenlandske håndverkere tilbyr som regel mye lavere pris enn norske. Da min bestevenninne og mannen hennes pusset opp hytta sin leide de et norsk firma, men jobben ble utført av utenlandske håndverkere. Prisen var så som så, men 2 andre norske firmaer som skrøt av sine norske håndverkere, kom med tilbud som var dobbelt så høyt  for samme jobb. Dette til tross at de selv kjøpte alt av materialer og trengte kun noen å gjøre jobben. Her var det ikke snakk om latterlig lav pris, men fortsatt ganske høy. Det var en omfattende jobb med 50 kvm hus, bytte gulv, kjøkken, male hele innvendig, male utvendig, forbedre litt det elektriske, bytte et par vinduer og prisen kom på nesten 600.000 for 3 uker med jobb. De andre to tilbudene var litt over 1 mil hvert. Hvorfor så stor forskjell for samme jobb? Hvem vil betale over 1 mil når man kan betale 600.000? Hadde det vært en lav pris, ville jeg reagert på det, men bestevenninna mi og mannen hennes syntes det var en rimelig pris å betale. 

Jeg har 3 faste håndverkere som gjør ting i huset ved behov, 1 norsk og 2 utenlandske. Alle jobber i ordentlig firma og har papirene i orden, men der får jeg også lavere pris fordi jeg er fast kunde. Likevel synes jeg den norske er litt dyrere i timepris i forhold til de to andre. Men det er også forskjellig type jobb, så kanskje er det riktig likevel.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...