AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Har alltid vært plaget med hull i tennene. Og de senere årene også tannstein. Det er blitt slik at jeg kvier meg for å gå til tannlegen, det er både dyrt og flaut. Har tidvis mye sure oppstøt pga spiserørsbrokk. Samt at jeg for en tid tilbake hadde daglig sure oppstøt i 2,5år, hvor det var så ille at syra kom helt opp i nesen. Innbiller meg at dette gjorde sitt med tennene. Pusser tennene minst 2 ganger om dagen med elektrisk tannbørste, og bruker tanntråd. Vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Noen forslag? Anonymkode: aec8b...4de
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Ekstra fluor kan hjelpe til. I tillegg sjekk med tannlegen om du kan få støtte hvis du f.eks har mye tannslitasje pga sure oppstøtt. Anonymkode: 8c78d...e00
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekstra fluor kan hjelpe til. I tillegg sjekk med tannlegen om du kan få støtte hvis du f.eks har mye tannslitasje pga sure oppstøtt. Anonymkode: 8c78d...e00 Takk for svar. Skal starte med fluorskyll. Har sagt til tannlegen ang sure oppstøt, men virker nesten som om hun ikke tror meg. ts Anonymkode: aec8b...4de
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 Sellerijuice kan hjelpe med sure oppstøt: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-celery-juice-movement.htm Anonymkode: 58fd8...f32
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Skal starte med fluorskyll. Har sagt til tannlegen ang sure oppstøt, men virker nesten som om hun ikke tror meg. ts Anonymkode: aec8b...4de Men må dessverre være alvorlig grad av slitasje på tennene for å få støtte, og det gjelder som oftest ikke hull. Hvis du har mange hull så kan du jo be tannlegen vurdere spyttproduksjon, kan også få støtte ved for lite spyttproduksjon. Anonymkode: 8c78d...e00
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 Du må følge disse stegene for å få det dekket 1) Fastlege, få henvisning til gastro som utreder og du får evt gastroskopi. Får du diagnosen som dekker tannbehandling sendes dette til Helfo 2) Tannlegen ser dette og du får dekket av Helfo neste gang du er hos tannlegen og får behandling forårsaket av sure oppstøt. Anonymkode: 47e7f...07b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men må dessverre være alvorlig grad av slitasje på tennene for å få støtte, og det gjelder som oftest ikke hull. Hvis du har mange hull så kan du jo be tannlegen vurdere spyttproduksjon, kan også få støtte ved for lite spyttproduksjon. Anonymkode: 8c78d...e00 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må følge disse stegene for å få det dekket 1) Fastlege, få henvisning til gastro som utreder og du får evt gastroskopi. Får du diagnosen som dekker tannbehandling sendes dette til Helfo 2) Tannlegen ser dette og du får dekket av Helfo neste gang du er hos tannlegen og får behandling forårsaket av sure oppstøt. Anonymkode: 47e7f...07b Takk for svar begge to. Ikke bare hull, det er også lagt på slitelag de to siste gangene jeg har vært. Men hvis fremgangsmåten er slik at jeg må ta gastro først kan det bare være. Har gjennomgått det en gang, og gjør det ikke igjen med mindre jeg er så syk at jeg ikke klarer å protestere. ts Anonymkode: aec8b...4de
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må følge disse stegene for å få det dekket 1) Fastlege, få henvisning til gastro som utreder og du får evt gastroskopi. Får du diagnosen som dekker tannbehandling sendes dette til Helfo 2) Tannlegen ser dette og du får dekket av Helfo neste gang du er hos tannlegen og får behandling forårsaket av sure oppstøt. Anonymkode: 47e7f...07b Dette har jo ikke rot i virkeligheten. Ingen diagnoser gir direkte rett til støtte fra Helfo, bortsett fra noen sjeldne medisinske tilstander som er, vel, svært sjeldne. Det er lite trolig at TS har en av disse dersom hun ikke vet det selv/ikke har fått informasjon om det fra lege, pasientforening el.l. Videre "ser" ikke tannlegen at det er sendt inn en diagnose til Helfo (?!). Tannlegen må selv vurdere om pasienten har rett til Helfo-støtte basert på de informasjon/dokumentasjon pasienten har valgt å oppgi, og/eller basert på kliniske funn ved eksempelvis erosjonsskader og hyposalivasjon. Anonymkode: 44c20...884
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå