Gå til innhold

Hvordan bør man trene som gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å prøve og bli gravid med kjæresten om ikke så lenge, men trener mye styrke og spinning, noe jeg helst ikke vil gi opp på grunn av en graviditet. Så da lurte jeg på hvordan det er best å tilrettelegge for trening knyttet til graviditet? Hvor mye kan jeg løfte, hva burde jeg holde meg unna, hva kan være til fare for baby osv? Akkurat nå ligger jeg på rundt 80 kg i hip thrust, 70 kg i trap bar, 150 kg i beinpress, 45 kg i benkpress, ellers gjør jeg øvelser som nedtrekk, skulderpress og utfall, men det er jo ikke de tyngste og mest krevende øvelsene. Er på spinning 1 - 2 ganger i uka, og trener styrke 2 - 3 ganger i uka.

På forhånd takk :) 

Anonymkode: b7380...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil også tilføye at grunnen til at jeg spør allerede nå, er fordi jeg er interessert i å være forberedt. Skjønner også at man må snakke med legen sin :) Men vil uansett høre her om det er noen tips eller erfaringer knyttet til det.

TS

Anonymkode: b7380...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du får bekkenplager i svangerskapet eller om du er frisk og rask. 

Anonymkode: cd311...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler boken "frisk graviditet". Den inneholdt god informasjon om trening,  forskjellige øvelser og hva man burde passe på. Jeg fulgte mitt eget program men brukte litt øvelser fra boken, og den var suveren på øvelser til etter fødsel.

Jeg trente som normalt i starten, vektene ble lettere og økte volum. F.eks fra 100kg i mark til 80, deretter ned til 60 før magen ble i veien for gode løft. Vær obs på øvelser som gir deg en "buling" ut midt på magen, for meg var det hengeøvelser og nedtrekk. 

Benkpress byttet jeg ut med skråbenk med manualer ganske tidlig. 

Men det beste tipset er å være forberedd på at du kanskje ikke klarer å trene, spesielt i starten. 🙂

Anonymkode: 44327...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler boken "frisk graviditet". Den inneholdt god informasjon om trening,  forskjellige øvelser og hva man burde passe på. Jeg fulgte mitt eget program men brukte litt øvelser fra boken, og den var suveren på øvelser til etter fødsel.

Jeg trente som normalt i starten, vektene ble lettere og økte volum. F.eks fra 100kg i mark til 80, deretter ned til 60 før magen ble i veien for gode løft. Vær obs på øvelser som gir deg en "buling" ut midt på magen, for meg var det hengeøvelser og nedtrekk. 

Benkpress byttet jeg ut med skråbenk med manualer ganske tidlig. 

Men det beste tipset er å være forberedd på at du kanskje ikke klarer å trene, spesielt i starten. 🙂

Anonymkode: 44327...b31

Takk!

Ble du bekymret for at trening kunne føre til spontanabort? Jeg tenker at det er først og fremst det jeg kommer til å bekymre meg mest for, at jeg rett og slett tar for hardt i det første trimesteret.

TS

Anonymkode: b7380...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Ble du bekymret for at trening kunne føre til spontanabort? Jeg tenker at det er først og fremst det jeg kommer til å bekymre meg mest for, at jeg rett og slett tar for hardt i det første trimesteret.

TS

Anonymkode: b7380...758

Jeg er gravid i uke 10 og jeg har trent under fem ganger siden jeg ble gravid. Her er energinivået rett og slett tomt, så tomt at jeg er sykemeldt fra jobb. Jeg er ikke syk fra før og jeg trener normalt fem ganger i uken med styrke. Det er bare veldig krevende å produsere en baby 😴

Generelt anbefales det å ikke trene med aaaaltfor høy intensitet og ikke gjøre øvelser som er ubehagelig (spesielt etter hvert). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er godt trent og vant til trening er det ikke noe i veien for å trene gjennom svangerskapet. 

Kroppen vil sette dine begrensninger selv, bli sliten og kanskje kvalm. Men så lenge du blir fulgt opp av lege eller jordmor som vanlig og lytter til kroppen er det ingen grunn til å slutte med vekter eller spinning 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Ble du bekymret for at trening kunne føre til spontanabort? Jeg tenker at det er først og fremst det jeg kommer til å bekymre meg mest for, at jeg rett og slett tar for hardt i det første trimesteret.

TS

Anonymkode: b7380...758

Både ja og nei. Jeg hadde risikosvangerskap, og var gjennom tre spontanaborter før fjerde satt. Så med min historie og veiledningen jeg fikk av en super gynekolog var jeg egentlig ikke bekymret for at treningen skulle føre til en spontanabort. 

Så lenge du er vant til å trene hardt så tåler kroppen utrolig mye, også i en graviditet.

Jeg måtte trappe ned på antall økter, fra fem i uken til annenhver dag. Jeg orket nemlig ikke to dager på rad i første trimester. :)

Anonymkode: 44327...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei. Jeg hadde risikosvangerskap, og var gjennom tre spontanaborter før fjerde satt. Så med min historie og veiledningen jeg fikk av en super gynekolog var jeg egentlig ikke bekymret for at treningen skulle føre til en spontanabort. 

Så lenge du er vant til å trene hardt så tåler kroppen utrolig mye, også i en graviditet.

Jeg måtte trappe ned på antall økter, fra fem i uken til annenhver dag. Jeg orket nemlig ikke to dager på rad i første trimester. :)

Anonymkode: 44327...b31

Oi, så fælt å høre om spontanabortene :( Godt å høre at det gikk bra til slutt!

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men har du kommet i gang igjen med trening? I så fall, når begynte du å trene igjen, og følte du at du hadde mistet endel muskler? 

TS

Anonymkode: b7380...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så fælt å høre om spontanabortene :( Godt å høre at det gikk bra til slutt!

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men har du kommet i gang igjen med trening? I så fall, når begynte du å trene igjen, og følte du at du hadde mistet endel muskler? 

TS

Anonymkode: b7380...758

Takk 😊

Frøkna er 8,5mnd nå. Jeg trente frem til uke 35, fødte i uke 38, så jeg hadde et godt grunnlag for å starte igjen. Startet med bekkenbunnsøvelser og øvelser for kjerne, fra den boka, etter en uke. Nå skal det sies at jeg hadde en lett fødsel, ingen vondter eller utfordringer i ettertid, så jeg var heldig. Var ute på trilletur dag 5. Begynte på treningssenter igjen etter 6 uker, men fikk først rutine og gode økter når hun var blitt 4 mnd.

Hadde mistet noe muskelmasse ja, men det kommer fort tilbake. For meg har det vært kondisen, fleksibiliteten og vanskeligheter med vektnedgang (har pcos, så litt hormonforstyrrelser i tillegg) som har vært vanskelig. Og så klart det at oppi hodet så klarer jeg øvelser som kroppen ikke var klar for, og ikke er enda. :)

så min erfaring er at den mentale biten, å være forberedt på at man kanskje ikke kan trene under svangerskapet. At man ikke kommer i gang som planlagt og at kroppen ikke responderer som man husker syns jeg har vært vanskelig. 

Anonymkode: 44327...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg opp og fant ut at jeg kunne/burde trene som normalt. Spinning et par ganger i uka. Dette slutter jeg med rundt uke 32, da ble kynnere så ubehagelig. Selv om jeg allerede var på sneglefart på tråkket 😜 

Styrke har jeg stort sett alltid trent egenvekt, med litt ekstra. Så det var ikke en greie for min del. Men har jo sett videoklipp av "bidybilderdamer" i uke 40 som løfter store vekter. Tror det har mye med hva kroppen er vant til. For min del sa kroppen ifra når det begynte å bli for tungt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut bloggen og instagram til pia Seeberg. Hun holdt trening gjennom hele svangerskapet, og sikkert på et nivå som ikke alle klarer, men viser frem masse inspirasjon 

Anonymkode: 97bea...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 20.04, Krok1 skrev:

Dersom du er godt trent og vant til trening er det ikke noe i veien for å trene gjennom svangerskapet. 

Kroppen vil sette dine begrensninger selv, bli sliten og kanskje kvalm. Men så lenge du blir fulgt opp av lege eller jordmor som vanlig og lytter til kroppen er det ingen grunn til å slutte med vekter eller spinning 

Dette. Jeg trener mye utenom graviditet. Fra uke 5-15 var jeg dårlig og sov fra kl 18-06, jobb, middag og sov igjen. Hver dag. Etter det var formen helt ok men tyngdepunktet var endret og jeg orket bare ikke det samme på trening lengre. Lyttet til kroppen og trente roligere enn vanlig. Tre uker etter fødsel var jeg på trening igjen og kom raskt tilbake til min normale form. 

Anonymkode: 0f97c...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...