Gå til innhold

Donerer aldri mer til Fretex!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant et par kunstløypskøyter til voksen som var så godt som ubrukt til 199. Jeg kjøpte dem ikke da, fordi jeg kom på at jeg aldri har noen å gå på skøyter med. :sukk: Men det var en ganske god deal. 

Anonymkode: 02ff5...bd5

Skrevet

Jeg har samme oppfatning som deg, HI, prisene har vokst enormt de siste (10-) årene! Det hender jeg stikker innom, men da mest for å se etter ski/ skøyter etc, eller bøker, som du skriver. For DET er fortsatt billig der.

Synd at det har blitt sånn...

• Liker 15
Skrevet

Jeg gir til Fretex, mest fordi de har en gjenvinningsstasjon like her vi bor. Handlet mye på Fretex før, men nå finner man faktisk samme rimeligere klær på salg i butikker/nett. 

Anonymkode: aa61c...9aa

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er skuffet, har alltid gitt vekk masse klær og ting til Fretex fordi jeg selv fikk fine ting og klær derfra når jeg vokste opp, jeg vil gjengjelde og håpe at noen som vokser opp med dårlig økonomi også kan få fine klær og ting.

Men nå er det pokker meg slutt. Det er ikke Fretex der jeg bor, men i dag hadde jeg et ærrend i Bergen og stakk innom Fretex der for å se om jeg fant noe fint til en billig penge.  Har ikke vært innom en fretex på omtrent 10 år og fikk sjokk. Det som møtte meg der inne var skyhøye priser på klær og ting! En dieselbukse til 599, en jakke fra Stormberg med hull til 299, en helt vanlig skinny jeans til 199, filippa k genser til 499, en basic langermet topp frs Cubus til 69, koster ikke de liksom 199 for 2 helt nye?! 

Og sånn fortsatte det. Det eneste som faktisk var et kupp der var en kasse med bøker til 20kr stykket,  der fant jeg noe, men klærne og en del ting var totalt overpriset. Hvorfor?! Skal liksom ikke hjemløse og vanskeligstilte ha råd til å handle der? Er dette blitt en lukrativ business nå som bruktklær er inn liksom? Er skuffet, veldig skuffet og de får ikke mer av meg, herettet finner jeg andre som trenger og faktisk får bruk for klærne mine  

Anonymkode: b8138...cc2

De har fått øynene opp for profitt som alle andre. Glemt er de fattige da

Skrevet

Det er lenge siden sist jeg donerte noe til Fretex. Nå kaster jeg heller tingene og klærne i søpla.

Anonymkode: 8d233...9bc

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant et par kunstløypskøyter til voksen som var så godt som ubrukt til 199. Jeg kjøpte dem ikke da, fordi jeg kom på at jeg aldri har noen å gå på skøyter med. :sukk: Men det var en ganske god deal. 

Anonymkode: 02ff5...bd5

Dårlig deal med tanke på at du glatt kan få helt nye på tilbud til den prisen.

Anonymkode: a5b48...53f

• Liker 27
Skrevet

Jeg gir aldri til Fretex lengre. Det sluttet jeg med for mange år siden. Nå bruker jeg dem som søppelkasse. 
Gamle klær som jeg ikke trenger går i Fretex kassen. Det er hele plagg, ikke noe galt med dem altså. Men jeg bryr meg ikke om hva jeg hiver oppi der. Klær som er for slitt og hullete går i restavfall, resten går i Fretex. For meg så er det ingen gave eller noen positive tanker, det er bare en søppelkasse. 

Jeg kaster ikke søppel oppi der altså. Men klær med en form for verdi, i den forstand at de er ubrukte eller brukt 1 gang, selges svært billig eller gies vekk på finn.no i stedet. Fretex for det som jeg anser som verdiløs og søppel. Klær jeg ikke ville ha orket å gitt vekk på finn.no, men som Fretex anser som selgbart. 

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, theTitanic skrev:

De har fått øynene opp for profitt som alle andre. Glemt er de fattige da

Altså, hvis de tjener mer på butikkene sine så får de jo mer penger til virksomhet direkte innrettet mot fattige og andre vanskeligstilte. 

Syns det er helt ok at det ikke er loppemarkedpriser lenger. De tenker kanskje som så at de heller bruker overskuddet på dem som faktisk trenger det, enn at folk skal få seg billige klær på frelsesarmeens bekostning enten de trenger det eller ikke.

Man kan si mye om frelsesarmeen på godt og vondt, men de samler ikke inn penger for å bli rike personlig. 

Så får vi som syns det er gøy å få noe fint til en billig penge gå på loppemarkeder og sånt. 

• Liker 18
Skrevet

Du kan fortsatt gjøre kupp hos Fretex. Kjøpte et maleri for en tusenlapp der, solgte det for 25000. 🙂

Anonymkode: ef20f...155

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Viktualia skrev:

Altså, hvis de tjener mer på butikkene sine så får de jo mer penger til virksomhet direkte innrettet mot fattige og andre vanskeligstilte. 

Syns det er helt ok at det ikke er loppemarkedpriser lenger. De tenker kanskje som så at de heller bruker overskuddet på dem som faktisk trenger det, enn at folk skal få seg billige klær på frelsesarmeens bekostning enten de trenger det eller ikke.

Man kan si mye om frelsesarmeen på godt og vondt, men de samler ikke inn penger for å bli rike personlig. 

Så får vi som syns det er gøy å få noe fint til en billig penge gå på loppemarkeder og sånt. 

Det er nok likt der som i andre veldedige organisasjoner, det er på toppen pengene sitter. Så drysser det noen smuler på de trengende

• Liker 11
Skrevet

Jeg har sluttet for lengst.

Det jeg gir bort gies til bruktbutikker i nærområdet som faktisk har lave priser.

• Liker 6
Skrevet

Jeg velger å gi lite brukte klær til fretex så de kan styre med videresalg. Hadde neppe blitt kvitt det på annen måte og det er for lite brukt til å kastes. 

Anonymkode: 3bb1c...6f8

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fretex er ikke lengre for folk som er fattige, men for mennesker med god råd som ønsker å være miljøvennlige og gjenbruke. Jeg lever under fattigdomsgrensa og det er ikke ofte jeg har råd til å handle på fretex. 

Anonymkode: 866ac...4b1

Helt enige det med at Fretex er for folk som har rå. Masse der inne er veldig dyrt. 

• Liker 4
Skrevet

Fretex har blitt kjempedyrt. Sjeldent kupp å finne. Når den lokale her legger ut ting på Instagram så hender det prisene er høyere enn det ting normalt seg koster i butikken. Spesielt av ting som christiania glasmagasin og kitchn ofte kjører tilbud på. Helt tragisk opplegg. Ser det er lite respons og. Men noe er det jo. 

• Liker 16
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Gamle klær som jeg ikke trenger går i Fretex kassen. Det er hele plagg, ikke noe galt med dem altså. Men jeg bryr meg ikke om hva jeg hiver oppi der. Klær som er for slitt og hullete går i restavfall, resten går i Fretex. For meg så er det ingen gave eller noen positive tanker, det er bare en søppelkasse. 
:

a5b48...53f

Du burde kaste de slitte og hullete klærne også, tekstiler kan gjenvinnes, men det er foreløpig bare Fretex som gjør det. 

• Liker 8
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klær som er for slitt og hullete går i restavfall, resten går i Fretex. For meg så er det ingen gave eller noen positive tanker, det er bare en søppelkasse.

Du kan fint gi hullete og ødelagte klær til Fretex. De blir sendt til gjenbruk og de gjenbruker stoffibrene. Du kan også hente oransje poser på Fretex hvor kun ødelagte, utslitte, usalgbare klær kan kastes i, så sendes de rett til gjenvinning.

Anonymkode: 2914b...513

• Liker 16
Skrevet

https://www.fretex.no/hovedmeny/miljo/hva-blir-toyet-til

Det er kanskje mindre billige varer i Fretex-butikkene enn før, fordi gjenbruk har blitt mer populært. Dermed kan de få inn mer penger på den måten. Men mye blir også delt ut til folk som trenger det, helt gratis. Regner med at dette skjer med klær de ikke får solgt også. 

Anonymkode: 58f06...e69

• Liker 10
Skrevet

Gjenbruk, retro og vintage er in. Det å handle brukt er på moten, takket være Jenny Skavlan og Symesterskap-bølgen. Det er jo fint på en måte, bortsett fra at prisene stiger. Uff er enda verre. 

Skal sies at pengene går til å finansiere sysselsetting og andre tiltak for vanskeligstilte, da. 

Men selv leverer jeg kun tekstilavfall til Fretex. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...