AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Har fått påvist helvetesild og ble sykemeldt. Lurer på derfor om noen kan dele sin erfaring? Hvor lenge varte det? Ble du sykemeldt? Noen smarte tips for å lindre smertene? Anonymkode: 0bc7d...0fa
nattsvermer Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Det hadde jeg for en del år siden, og unner ingen den sykdommen... Jeg mener å huske at jeg var borte fra jobb rundt 2 uker, og fortsatt litt redusert noen dager etter det. Jeg synes egentlig ikke vanlige smertestillende hjalp nok. Har du fått noe sterkere av legen din? Har dessverre ingen andre tips til å lindring. Mener ikke å skremme, men jeg har aldri fått tilbake følelsen skikkelig i de berørte nervene. Jeg aner ikke om det er vanlig at det skjer, men det er kanskje greit å være forberedt. Jeg har ingen smerter nå, men det føles på en måte litt numment om jeg klør meg der. Jeg fikk forresten helvetesild fra ryggen og rundt til undersiden av puppen. Hvor har det satt seg hos deg?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Varte under ei uke. Gikk på jobb, var ikke så ille. Som å være solbrent. Eneste var at det var ømt når skjorta skled frem og tilbake over huden Anonymkode: ecb9d...766
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 25 minutter siden, nattsvermer skrev: Det hadde jeg for en del år siden, og unner ingen den sykdommen... Jeg mener å huske at jeg var borte fra jobb rundt 2 uker, og fortsatt litt redusert noen dager etter det. Jeg synes egentlig ikke vanlige smertestillende hjalp nok. Har du fått noe sterkere av legen din? Har dessverre ingen andre tips til å lindring. Mener ikke å skremme, men jeg har aldri fått tilbake følelsen skikkelig i de berørte nervene. Jeg aner ikke om det er vanlig at det skjer, men det er kanskje greit å være forberedt. Jeg har ingen smerter nå, men det føles på en måte litt numment om jeg klør meg der. Jeg fikk forresten helvetesild fra ryggen og rundt til undersiden av puppen. Hvor har det satt seg hos deg? TS her: Har fått paralgin forte hvis jeg sliter med nattesøvn. I tillegg tips om xylocainsalve på sårene. Sårene ligger samme plass som med deg, fra rygg til undersiden av puppen. Sykemeldt i en uke, selv om legen ville sykemelde meg i to. Håper bare at det går fort over, klarer ikke å gå hjemme så lenge😩 Anonymkode: 0bc7d...0fa
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Når kom utslettene? Hvis det er under 3 døgn siden kan du starte med tablettbehandling Anonymkode: c8607...057
nattsvermer Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her: Har fått paralgin forte hvis jeg sliter med nattesøvn. I tillegg tips om xylocainsalve på sårene. Sårene ligger samme plass som med deg, fra rygg til undersiden av puppen. Sykemeldt i en uke, selv om legen ville sykemelde meg i to. Håper bare at det går fort over, klarer ikke å gå hjemme så lenge😩 Anonymkode: 0bc7d...0fa God bedring 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når kom utslettene? Hvis det er under 3 døgn siden kan du starte med tablettbehandling Anonymkode: c8607...057 Første tegn kom for fire dager siden, så utenfor fristen på 72 timer 😔 Anonymkode: 0bc7d...0fa
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 Hvor gammel er du? Det er veldig uvanlig med unntak av hos barn og eldre over 60 år, og hos folk med dårlig immunforsvar hiv smittede , i aktiv kreftbehandling osv 🤔 Sa ikke legen noe om dette? Anonymkode: a24a0...334
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Det er veldig uvanlig med unntak av hos barn og eldre over 60 år, og hos folk med dårlig immunforsvar hiv smittede , i aktiv kreftbehandling osv 🤔 Sa ikke legen noe om dette? Anonymkode: a24a0...334 Er ganske ung ja. Men skjønner ikke om du prøver å skremme meg? I såfall så er det sant at rundt 70% av tilfellene skjer hos de over 50 år og ca 10 % hos immunsupprimerte personer (avhengig av hvilken kilde du bruker). Så ja du har større sjanse å få det jo eldre du er, men det kan forekomme i alle aldre Anonymkode: 0bc7d...0fa
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ganske ung ja. Men skjønner ikke om du prøver å skremme meg? I såfall så er det sant at rundt 70% av tilfellene skjer hos de over 50 år og ca 10 % hos immunsupprimerte personer (avhengig av hvilken kilde du bruker). Så ja du har større sjanse å få det jo eldre du er, men det kan forekomme i alle aldre Anonymkode: 0bc7d...0fa Jeg mente ikke å skremme deg! Mente bare at hvis du f.eks er 21 år, så er det kanskje greit å sjekke at alt underliggende er i orden 🙂 Siden det ikke er så vanlig i den aldersgruppen - eller 2 av 10 er jo verken eldre eller immunforsvar problematikk om man legger dine tall til grunn. Men greit å sjekke at man er en av de "to" da, i alle fall om man kan ha pådratt seg imun relaterte sykdommer som kan være symptomfrie i 10-15 år. Anonymkode: a24a0...334
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor gammel er du? Det er veldig uvanlig med unntak av hos barn og eldre over 60 år, og hos folk med dårlig immunforsvar hiv smittede , i aktiv kreftbehandling osv 🤔 Sa ikke legen noe om dette? Anonymkode: a24a0...334 For hiv smittede er helvetsild vanlig, men da i senere faser av AIDS. Da vet du allerede at du har hiv. For kreftpasienter er det gjerne de immunforsvars-dempende medisinene som gjør at man får helvetesild, ikke kreften i seg selv. Jeg hadde helvetsild i 30-åra, og kjenner flere som har hatt det før 40. I mitt tilfelle tror jeg det var trigget av lite søvn og utmattelse. Anonymkode: ecb9d...766
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #12 Skrevet 27. januar 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente ikke å skremme deg! Mente bare at hvis du f.eks er 21 år, så er det kanskje greit å sjekke at alt underliggende er i orden 🙂 Siden det ikke er så vanlig i den aldersgruppen - eller 2 av 10 er jo verken eldre eller immunforsvar problematikk om man legger dine tall til grunn. Men greit å sjekke at man er en av de "to" da, i alle fall om man kan ha pådratt seg imun relaterte sykdommer som kan være symptomfrie i 10-15 år. Anonymkode: a24a0...334 Synes man skal være forsiktig å både indirekte eller direkte mene at andre kan ha alvorlige sykdommer via et forum. Som du ser på tallene så har du større sjanse å få det som en frisk person under 50 år, enn en person med et alvorlig sykdom. Og sannsynligheten er nok enda mindre med at en uvitende alvorlig syk person får dette. Ønsket egentlig bare å høre om andre sine erfaringer og eventuelle tips Anonymkode: 0bc7d...0fa
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #13 Skrevet 27. januar 2020 Jeg hadde det for to år siden. Og som navnet tilsier, var det rett og slett et helvette. Startet med store smerter på høyre siden av hofta, etterhvert kom blemmene. Klaser med vond blemmer fra kne, over hele forside lår, opp til lysk og bak over rumpesprekken. I tillegg til at blemmene var vonde, kom det bølger med nervesmerte hele tiden. Trodde først det var herpes genetalia siden de første blemmene kom i lysken, derfor dro jeg for seint til legen til å få medisin. Fikk pinex forte mot smertene, men synes ikke det var så stor forskjell. Renset og bandasjerte området for å unngå sekundærinfeksjon. Nå har jeg fullt av stygge brune arr som dekker hele låret, lysk og over rumpa. Legen sa jeg hadde et skikkelig kraftig utbrudd og at jeg hadde vært særdeles uheldig. Er 30 år nå. Har ingen problemer nå, så slapp nerveforstyrrelser. Håper jeg aldri, aldri, aldri får det igjen. Var de vondeste to ukene i hele mitt liv. Tar en fødsel over det der når som helst. Anonymkode: c3561...983
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: For hiv smittede er helvetsild vanlig, men da i senere faser av AIDS. Da vet du allerede at du har hiv. For kreftpasienter er det gjerne de immunforsvars-dempende medisinene som gjør at man får helvetesild, ikke kreften i seg selv. Jeg hadde helvetsild i 30-åra, og kjenner flere som har hatt det før 40. I mitt tilfelle tror jeg det var trigget av lite søvn og utmattelse. Anonymkode: ecb9d...766 Nei, helt feil. Det er sånn mange oppdager at de har hiv. De testes først for hiv når de får sykdommer relatert til et dårlig immunforsvar. Får du hiv og ikke tester deg så vil det ikke oppdages før sykdommen har utviklet seg til aids - først da symptomene kommer. Ikke at jeg sier TS har hiv. Anonymkode: a24a0...334
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå