Gå til innhold

Livsforsikring og barneforsikring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på at jeg ikke har livsforsikring, har ikke barneforsikring på sønnen min heller. Er dette lurt å ha?

Anonymkode: a5b43...4e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at du ikke har livsforsikring via jobb? Jeg har det (kommunalt ansatt), har ikke barneforsikring. 

Anonymkode: a024e...af1

Skrevet

Jeg synes det er litt rart med folk som velger bort barneforsikring. I dag så er de beste forsikringene så gode at de dekker uførhet uansett grunnlag blant annet. Med så mange fler som blir uføre og når NAV kutter mer og mer støtte (blant annet så kutter de ung ufør-tillegget nå fra februar) så risikerer barna å sitte igjen med smuler som voksne om noe skulle skje. Forsikring kan være forskjellen på kommunalbolig og å ha nok egenandel til å kunne kjøpe selv. Hvorfor risikere at ungene dine skal leve på minstetrygd og bo i kommunal bolig resten av livet når forsikring koster prisen av det du mest sannsynlig bruker på egenpleie og kos i måneden. 

Anonymkode: f4f64...b53

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig må barnet ha forsikring!!! Og du må ha livsforsikring spesielt om du har boliglån. Om ikke så er minimum uføreforsikring

Anonymkode: 742ca...c87

Skrevet

For å få utbetalt uføreforsikringen må barnet bli ufør før fylte 18 år. Det er vel ikke vanlig å bli ufør før man begynner å jobbe?

Dette er grunnet til at jeg ikke har uføreforsikring på barna lengre. 

Anonymkode: 9b1b3...a7d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For å få utbetalt uføreforsikringen må barnet bli ufør før fylte 18 år. Det er vel ikke vanlig å bli ufør før man begynner å jobbe?

Jo, det kan skje. Man kan utvikle sykdommer og lidelser, feks epilepsi og kreft, man kan skade seg alvorlig i ulykker, bli blind.... Man vet aldri, håper på det beste og for de aller fleste skjer det jo heldigvis ikke noe så alvorlig. Men om uhellet er ute et det dumt å stå der uten. 

Skrevet

Fikk forsikring til begge barna i gave av besteforeldrene.

Er selv forsikret gjennom fagforening. 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke livsforsikring. Tror det var fordi jeg hadde astma som barn og derfor ikke fikk noen livsforsikring.

Barneforsikring har vi på barna våres. Var noe av det første vi ordnet så fort vi fikk personnummeret 😊

Endret av Areca
Skrevet
1 minutt siden, Krok1 skrev:

Jo, det kan skje. Man kan utvikle sykdommer og lidelser, feks epilepsi og kreft, man kan skade seg alvorlig i ulykker, bli blind.... Man vet aldri, håper på det beste og for de aller fleste skjer det jo heldigvis ikke noe så alvorlig. Men om uhellet er ute et det dumt å stå der uten. 

Jo jeg er enig i at sykdommer og ulykker kan inntreffe. Men hvis en 10-åring får kreft, vil legen da gjøre barnet ufør resten av livet på det tidspunktet? Poenget mitt er at disse forsikringene er så vanskelige å få utbetalt, at det nesten blir umulig. (Dette gjelder da uførepensjonsdelen av forsikringen.)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg er enig i at sykdommer og ulykker kan inntreffe. Men hvis en 10-åring får kreft, vil legen da gjøre barnet ufør resten av livet på det tidspunktet? Poenget mitt er at disse forsikringene er så vanskelige å få utbetalt, at det nesten blir umulig. (Dette gjelder da uførepensjonsdelen av forsikringen.)

Det er ikke vanskelig å få utbetalt i det hele tatt hvis man har en god forsikring som inneholder BÅDE SYKDOM OG ULYKKE. De aller aller fleste blir uføre av sykdom og ikke av ulykke. Det er ekstremt viktig å tenke på. Vår datter ble rammet av en vanlig kronisk sykdom og ble ufør som 20 åring fikk i utbetalt en stor erstatning.

Anonymkode: c4407...611

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: 9b1b3...a7

Kommer jo helt an på kreften, men mange får varige mén, ja, som reduserer arbeidsevnen 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke at man blir ufør som barn som er det store i barneforsikring, men at du ikke får livsforsikring som voksen for dei kroniske sykdommer, eller senskader som du fekk som baby og barn. Har man barneforsikring går man direkte over til ufør/livsforsikring som voksen uten å levere helse-erklæring. Vi fekk barneforsikring fra før barna våre ble født, eldste er 16 år og hun skal om ikke så mange år over på ufør/livsforsikring, som hun da får uten avkortninger. Hun er veldig plaget med migrene, og det ville gitt en slik avkortning om hun ikke hadde hatt barneforsikringen.

Anonymkode: 558a1...419

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da feil?! Forsikringen overføres uten å måtte ha ny helsevurdering. En stor fordel. 

Anonymkode: 35ffa...838

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn fikk kreft som fireåring, og kan dermed ikke få forsikring i fremtiden. Sånn sett ville det ha vært en fordel hvis hun hadde hatt barneforsikring fra ung alder. Men ellers blir man som barn tatt svært godt vare på av det norske helsevesenet, vi manglet ikke en ting i alle fall da det sto på som verst.

Men ellers har jeg også hørt mange historier om folk som ikke får noe utbetalt, etter å ha betalt jevnt og trutt på barneforsikringen. Fagfolk er vel heller ikke helt enige i at det er nødvendig å forsikre barna sine når vi er så heldige å bo i dette landet, og betaler skatt som går til velferd og helseordninger. Når man googler finner man hundrevis av nettsider fra forsikringsselskaper, banker osv som selvsagt er interessert i at folk kjøper forsikringer, mens dinside og forbrukerrådet er mer nyanserte.

Anonymkode: 246eb...fde

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn fikk kreft som fireåring, og kan dermed ikke få forsikring i fremtiden. Sånn sett ville det ha vært en fordel hvis hun hadde hatt barneforsikring fra ung alder. Men ellers blir man som barn tatt svært godt vare på av det norske helsevesenet, vi manglet ikke en ting i alle fall da det sto på som verst.

Men ellers har jeg også hørt mange historier om folk som ikke får noe utbetalt, etter å ha betalt jevnt og trutt på barneforsikringen. Fagfolk er vel heller ikke helt enige i at det er nødvendig å forsikre barna sine når vi er så heldige å bo i dette landet, og betaler skatt som går til velferd og helseordninger. Når man googler finner man hundrevis av nettsider fra forsikringsselskaper, banker osv som selvsagt er interessert i at folk kjøper forsikringer, mens dinside og forbrukerrådet er mer nyanserte.

Anonymkode: 246eb...fde

Heldig? Til en viss grad. Om man ønsker at sine barn skal leve som minstepensjonister resten av livet om ulykken skulle være ute. Å leve på under 20000 i måneden for alltid er ikke å være heldig. Det er det vårt «gode system» tilbyr. Derfor er det viktig å forsikre barna, slik at de kan leve et verdig liv med sykdom/skader. 

Anonymkode: 35ffa...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...