Gå til innhold

Ekstrem flyskrekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har ekstrem flyskrekk og unngår å fly så godt jeg bare kan. 
Nå har jeg måttet bite tennene sammen og skal altså fly langdistanse om ikke lenge. 11 timer. HVA. Jeg angrer så sykt, hvorfor utsetter jeg meg for dette egentlig? 

Har dere noen som helst tips? 
Burde jeg avlyse den tropiske ferien? 
Er jeg synsk? Er min redsel en advarsel?
Burde jeg trygle og be om beroligende? Eller holder det med et glass vin? Sovemedisin? 
Har generelt lite erfaring med tabletter men lever likevel med flere angst-diagnoser daglig. 

Trengte å få disse tankene ut av systemet. 
Har du også flyskrekk og har flydd langt nylig? Hva gjorde du? Vurderte du å avlyse turen?
Takker på forhånd for tips! 

Anonymkode: 1ab9f...2da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også flyskrekk så ille at jeg sitter og dirrer under take-off og begynner nesten å grine hver gang. Er dette din første langdistanse-flygning? Hvis så, så har du kanskje aldri reist med de større flytypene som brukes på interkontinental reise. Jeg kan fortelle deg at det er natt og dag mellom disse og de mindre som brukes i Europa og innenlands i Norge. Turbulens kan nesten ikke føles, og det er så mye mer rom til å bevege seg. Dette hjelper godt på. Merker også selv at skrekken tar av en stund etter avgang når alt for roet seg ned litt. Lange flyturer har også en rekke filmer og serier du kan se, og de fleste tilbyr nå også WiFi. Mitt største tips er å bruke WiFi, snakke med folk på Messenger eller Insta eller hva enn du bruker for å roe nervene. Det har funket utrolig godt for meg på alle flyturer som har tilbudt WiFi! 

Jeg har valgt å bosette meg på et annet kontinent og da må jeg alltid fly langt for å besøke familie og venner i Norge, og tar turen hvert år. For hver gang jeg flyr blir det bittelitt lettere, utenom take-off. Jeg og får sånn vondt i magen hver gang som sier, denne gangen styrter flyet! Helt sikkert! Men, det har aldri skjedd, så du trenger ikke se på det som en advarsel. 

Du kommer til å greie dette med glans, og du kommer til å få en kjempeflott ferie! 🥰

Skrevet

Det er vel ikke anbefalt å drikke alkohol. Ellers er det mye bedre å fly med disse store flyene. Si ifra til flyvert(inn)ene og forsøk å slappe av. 

Anonymkode: affc6...5f3

Skrevet

Tusen takk dere to 😚 det er min 2. langdistanse men lengre denne gang!  Det er veldig fint å høre at jeg ikke er alene, det forteller meg at verden kan gå videre og livet skal leves selvom man er veldig redd.

Hvorfor ikke et beroligende glass med vin? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk dere to 😚 det er min 2. langdistanse men lengre denne gang!  Det er veldig fint å høre at jeg ikke er alene, det forteller meg at verden kan gå videre og livet skal leves selvom man er veldig redd.

Det er bare det jeg har lest. Jeg har ikke flyskrekk selv, så jeg har ikke prøvd å søke meg frem til hvorfor.

Anonymkode: affc6...5f3

Skrevet

Du er ikke alene. Har egentlig alltid vært det, men har blitt veldig redd de siste årene. Har avlyst flere flyturer på dagen, og latt være å møte opp. 

Anonymkode: 0743e...3a0

Skrevet

En pilot fortalte meg en gang at jeg burde se på en flytur som en tur på sjøen. At man treffer noen bølger underveis. Det er bare luft i bevegelse, på en måte. Og pilotene har oppdatering på været og flyr utenom uvær, og de har lynavleder på flyet. Og, viktigst, piloten vil hjem til middag, som alle oss andre. 

Anonymkode: 527f9...a74

• Liker 2
Skrevet
På 27.1.2020 den 7.22, AnonymBruker skrev:

Alkohol har en annen effekt når man er i lufta dessuten er det ekstremt dehydrerende. Har ekstrem skrekk selv, men har flydd dog for noen år siden. Få time hos legen og legg fram saken der, man kan få medisiner som demper angsten men du kan ikke forvente og bli helt fri for det men det kan hjelpe. Jeg får det av min lege i små doser. Alkohol er ikke bra heller ikke kaffi da koffein og trigger angsten, spesielt når du er der oppe. 

Før du reiser bør du prøve å få i deg litt mat og vann. Drikk jevnlig med vann under turen, prøv og strekk på deg så kroppen får litt bevegelse, det er viktig siden du skal sitte lenge på fly. Som regel har de musikkanaler så du kan ha rolig musikk på ørene og prøve og slappe av. 

Anonymkode: 69086...f75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...