Gå til innhold

Ekstrem flyskrekk - hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har ekstrem flyskrekk og unngår å fly så godt jeg bare kan. 
Nå har jeg måttet bite tennene sammen og skal altså fly langdistanse om ikke lenge. 11 timer. HVA. Jeg angrer så sykt, hvorfor utsetter jeg meg for dette egentlig? 

Har dere noen som helst tips? 
Burde jeg avlyse den tropiske ferien? 
Er jeg synsk? Er min redsel en advarsel?
Burde jeg trygle og be om beroligende? Eller holder det med et glass vin? Sovemedisin? 
Har generelt lite erfaring med tabletter men lever likevel med flere angst-diagnoser daglig. 

Trengte å få disse tankene ut av systemet. 
Har du også flyskrekk og har flydd langt nylig? Hva gjorde du? Vurderte du å avlyse turen?
Takker på forhånd for tips! 

Anonymkode: f1ef8...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, dette her var som å lese mine egne tanker :)  Jeg er/har også vært veldig redd for å fly, til tross for at jeg har reist veldig mye gjennom tidene. Flyskrekken kom brått og plutselig, og etter det lammet den meg i mange år. Nå har jeg sakte men sikkert funnet redskapene som har hjulpet meg opp i flyet når det trengs.

1. Få deg støykansellerende headset og hør på beroligende musikk, så slipper du å høre alle rare lyder og ulyder.
2. Ikke avlys ferien, jobb heller med tankegangen din og forbered deg på en veldig trygg ferdsel! Jeg las masse om fly da jeg var veldig redd, og for meg hjalp det å ha kunnskap om hvordan flyet fungerte. Da kunne jeg forstå hva som skjedde når vi var i lufta.
3. Nei du er ikke synsk, men tro meg, jeg har tenkt akkurat den samme tanken så mange ganger før 😂 Har alltid hatt feil.
4. Jeg fikk beroligende ganske enkelt før fly. Men for meg funker det like godt med et glass vin eller 3, så jeg droppa tabletter helt ved neste tur.
5. Ta med en bok og les samtidig som du har på støykansellerende headset.

Kartlegg når du er mest redd. Takeoff/landing? Ved evt turbulens?
Flyr du med noen eller alene?
Del det med noen uansett. Flyr du alene så snakker du med kabinpersonalet. De er veldig flinke og håndterer dette daglig. Legg merke til hvor rolige de er, selv om det er turbulens :) 

På langdistanse er det alltid masse filmer og serier på en egen skjerm på setet foran deg. Der kan du distrahere deg selv med å se de nyeste filmene.

Lykke til med turen! Dette klarer du, og når du er framme kommer du ikke til å angre ☺️

Anonymkode: 9424f...036

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar! Det hjelper veldig å høre at flere opplever det sånn som meg og likevel reiser 🙏🏼 
Jeg er mest redd take-off og når flyet «dropper/faller», og selvfølgelig i ukene før. Kanskje mest det, at jeg bruker mye tid på å veie opp og ned om det er verdt risken..

Anonymkode: f1ef8...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du beroligende tabletter i bakhånd, kan det være lurt å ha med. Ikke alltid du trenger det, men bare det å vite at du har muligheten for å ta en tablett, kan hjelpe deg til å tørre. Vær også ute i god tid, slik at du ikke må stresse på flyplassen. Stress gjør situasjonen verre. Og som sagt, del tankene med den du reiser med, det gjør det lettere.

Hilsen ei som ikke har flyskrekk, men som har reist flere ganger med venner/kollegaer med flyskrekk. Det hjelper å prate/fokusere på noe annet (film, musikk, bok, samtale osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kan ihvertfall trøste seg med at en flystyrt er en hurtig død uten pine. Man dør momentant. 

Anonymkode: 84053...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke gått på kurs for å mestre flyskrekken???

Anonymkode: 51942...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ekstrem flyskrekk. Jeg kaster opp på toalettet før take off og er er klam og gjennomsvett... 😱 Likevel har jeg flydd veldig mye. Lengste tur til USA. Jeg hater turbulens! Og hvis flyet hopper i lufta - "detter" nedover og du kjenner suget i magen.... Har mareritt før avreise også... Så hardt angrepet altså! Har aldri tatt tabletter eller alkohol. 

Det er vel slik at det ikke er akkurat naturlig for oss mennesker å fly så høyt i høy fart 🤪😂

Jeg merker at eksponering hjelper. Jo oftere jeg flyr, jo mindre redsel. Det er hverfall slik for meg. Er det lenge siden sist gruer jeg meg mer. 

Men i forrige uke så jeg et program på tv om en testflyging i ekstrem turbulens med vanlig passasjerfly og du vil ikke tro hvor store påkjenninger flyet tåler! Det var helt utrolig å se på. De omtrent ristet flyet i filler og det tålte ekstremt mye. 

 

Så jeg pleier å si til meg selv med streng stemme at jeg skal ta meg sammen og slutte. Hjelper for meg 😃

God tur! 

Hilsen en som forstår deg. 

Anonymkode: 6072e...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke gått på kurs for å mestre flyskrekken???

Anonymkode: 51942...5ba

Nei, det skulle jeg absolutt gjort for lengst! Men fant ingen kurs i min by før avreisedato 

Anonymkode: f1ef8...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke gått på kurs for å mestre flyskrekken???

Anonymkode: 51942...5ba

Det har jeg vurdert mange ganger, men da må jeg faktisk fly unødig 🙈...... IKKE noe for meg. Jeg vet hva som skjer under flygning og har 2 nære slektninger som er piloter. Har flydd enormt mye, men er redd likevel. Har innsett at det ikke er selve flygingen jeg er redd for, for jeg vet jo det er trygt! Men etterhvert innser jeg at det er angst for å få angst og panikk. For meg gjelder kun å sove godt natten før (gjerne med en "flyskrekkpille". Starte dagen rolig og ha god tid på flyplassen. Jeg MÅ ha tabletter, men får noen svake for å holde litt kontroll. Tar meg også et glass vin på flyet i tillegg. Måtte ikke trygle meg til tabletter, men fikk noen som er svake og som jeg ikke blir sløv av. Tåler fint 1 glass vin eller 2 i tillegg på langflygning. 

Anonymkode: 66fd3...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flightclinic.com. Hjalp samboeren min. Han hadde ikke vært i fly på 25 år. Reiste først i Europa, så helt til Thailand. 

Anonymkode: 1b525...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2020 at 4:46 AM, AnonymBruker said:

Hei 

Jeg har ekstrem flyskrekk og unngår å fly så godt jeg bare kan. 
Nå har jeg måttet bite tennene sammen og skal altså fly langdistanse om ikke lenge. 11 timer. HVA. Jeg angrer så sykt, hvorfor utsetter jeg meg for dette egentlig? 

Har dere noen som helst tips? 
Burde jeg avlyse den tropiske ferien? 
Er jeg synsk? Er min redsel en advarsel?
Burde jeg trygle og be om beroligende? Eller holder det med et glass vin? Sovemedisin? 
Har generelt lite erfaring med tabletter men lever likevel med flere angst-diagnoser daglig. 

Trengte å få disse tankene ut av systemet. 
Har du også flyskrekk og har flydd langt nylig? Hva gjorde du? Vurderte du å avlyse turen?
Takker på forhånd for tips! 

Anonymkode: f1ef8...8af

Hei! Mange som har flyskrekk opplever at det nesten er bedre å fly langt. Når man sitter på flyet i lengre tid, rekker man å bli mer vant til det, man har som oftest tilgang på filmer, tv serier, spill osv., og bare det å se at folk sover rundt deg gir en slags ro 🙂 fortell personalet på flyet at du er redd for å fly, de er flinke til å følge opp på dette- særlig på lange flyvninger. Det fins også en knapp du kan trykke på så kommer de med en gang. 

Sett deg selv små mål underveis i flyvningen. Man blir ofte opphengt i klokka og hvor lang tid det er igjen. Se en episode av en serie før du ser på klokka igjen. Deretter hører du minst tre av favorittlåtene dine før du ser på klokka. Så leser du et kapittel av boka di - eller hva som måtte passe for deg. Osv osv.

Så er det plutselig matservering og da går tida:) så kan du bruke tid på å se for deg feriemålet ditt. Ofte er det tilgang på internett, da kan du f.eks Google restauranter eller opplevelser for å holde hodet opptatt.

Lykke til, og god ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstrem. Skrev nærmest testamentet før jeg måtte fly, og tok et dypt farvel med nære og kjære dagen før.

For meg handlet det om kontroll. Eller mangel på kontroll. Lydene flyet lagde var ukjente, og tankene mine gikk i spinn. Med årene lærte jeg å innse to ting som var veldig nyttig for meg; det ene er at fly er bygd for å fly. Det andre er at alle som jobber ombord på flyene er like glad i livet som meg.

(Så hjalp det sikkert å være ombord i en ferje fra England til Norge, hvor jeg våknet midt på natten av at det luktet bensin imens bølgene slengte skipet fra side til side. Da tok jeg et valg, heller en kort flytur enn 18 timer midt ut på mørkeste havet i isolasjon.)

 

 

Anonymkode: 9abf7...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt ekstrem flyangst i mange år. Jeg måtte en gang ta tog fra Tyskland for å komme meg hjem fordi jeg klarte ikke fly hjem. Tok et kurs som hjalp veldig, men har også jobbet mye med meg selv i etterkant også. Hatet å fly - elsker å reise. Noen ting jeg har erfart/tips: 

1. Beroligende er til god hjelp. For min del var valium ikke greit for det er en muskelavslappende i tillegg til beroligende. Da fikk jeg litt panikk for å ikke ha kontroll over kroppen. Sobril derimot roet ned katastrofetankene. Viktig å ta sobril i god tid før man går ombord. 
 

2. ikke vær sliten dagen man skal reise, da blir ofte angstnivået høyere. God søvn og sunn mat er lurt. 
 

3. informere flyvertinnen når du går ombord at du er redd. Da kan de informere (om du ønsker) om det er forventet turbulens etc. Jeg har også da nesten hver gang fått hilse på pilotene og det hjelper å ha et ansikt til de som har kontrollen på flyet. 
 

4. Ha med headsett, hør på musikk, podcast etc. Jeg spiller ofte spill som gjør at jeg ikke sitter å kjenner etter alle bevegelser. 
 

5. Dersom du skulle bli livredd og gråte, få skikkelig angst osv så går det over, kroppen klarer ikke være i panikk hele turen på en så lang tur. De rundt deg vil ikke tenke vondt om deg, de vil nok heller synes synd i deg og at du er modig som utfordrer angsten. 

Å reise langt syns jeg nesten er mer behagelig enn korte reiser fordi da kan man slappe mer av og få en god opplevelse. Jeg har reist masse på flyruter på over 10 timer og nå har jeg sluttet med beroligende for har funnet ut hva som gjør turen ok:)

 

god tur:)

Anonymkode: f3b80...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...