Sirhelen Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Jeg er ekstremt forvirret! Kjenner mange som sier de planter sin egen mat. Men jeg så en program på tven, der noen ikke kunne ha med seg løk, eller noe pga den var ekstremt fersk og hadde jord rundt, dette var i følge dem ekstremt farlig og kan være smittende å ta med seg inn på landet, folk kan bli syke av det osv. Hvorfor? Hvorfor planter folk sin mat da om dette stemmer?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Selvfølgelig er det ikke "dødsfarlig" å plante sin egen mat!! Det er riktig at det er strenge regler for inntak av mat over landegrenser, blant annet fordi at forskjellige land har forskjellige bakterier o.l. Man ønsker naturligvis ikke å spre bakterier, insekter, eller andre ulumskheter til andre land hvor disse ikke eksisterer fra før. Anonymkode: ab5f3...da8 2
Sirhelen Skrevet 27. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det ikke "dødsfarlig" å plante sin egen mat!! Det er riktig at det er strenge regler for inntak av mat over landegrenser, blant annet fordi at forskjellige land har forskjellige bakterier o.l. Man ønsker naturligvis ikke å spre bakterier, insekter, eller andre ulumskheter til andre land hvor disse ikke eksisterer fra før. Anonymkode: ab5f3...da8 Men betyr det at det er farlig for de å spise ? Skjønner nå.. så jeg kan plante min egen mat uten problemer?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 7 timer siden, Sirhelen skrev: Men betyr det at det er farlig for de å spise ? Skjønner nå.. så jeg kan plante min egen mat uten problemer? Det heter ikke "planter egen mat". Det kalles å dyrke egne grønnsaker, frukt mm. Anonymkode: 5398e...d27 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Du blander forskjellige problemstillinger her. Det man er redd for, er at det kan spres utøy som planter et annet sted i verden ikke er motstandsdyktige mot. Anonymkode: ace47...14b 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 Du kan trygt plante din egen mat. Det som er problemet med å ta ferske grønnsaker til et annet land er at vi har forskjellige bakterier, virus, utøy o.l. Det er trygt å spise, men kan skape problemer globalt.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 Som de andre sier, det handler om to forskjellige ting. Det går som regel fint å dyrke egne grønnsaker. Men, man må sette seg litt inn i det. En venninne som satte poteter i fjor kom med grønne poteter til meg. De skal jo ikke spises. Anonymkode: 26376...ede 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 Er ikke farlig dyrke egen mat. Fjern syke planter og sjekk at det ikke er insekt på de, helt trygt å spise Når man frakter planter over grenser, kan det oppstå problemer. Ikke fordi maten er giftig, men fordi det kan sitte små bakterier, og små frø som vi ikke kan se med øyet. Om personen fikk ta med planten til et helt annet land, kunne den ta med bakterier som planter i det nye landet ikke tåler. Litt som når en person besøker en stamme mennesker som har levd isolert og smitter dem med en vanlig forkjølelse som viser seg være dødelig for mange av de i stammen. De har ikke hatt forkjølelse før og den bakterien kan være farlig for de Frø fra ugress kan også være et problem, du vet kanskje hvor raskt ugress kan spre seg. Om en ny type ugress kommer til et nytt sted, kan det være den ikke har naturlige fiender og begynner vokse vilt, der den dreper andre planter som den tar sol og næring fra. Hvilket program var det? Anonymkode: a1695...60f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå