Gå til innhold

Om 18-19-åringer og seksualmoral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når synes dere det er ok å ha sex? Bør man kjenne partneren godt/ha følelser for han/hun eller er det greit å hoppe til køys med en du har møtt samme kvelden?

I og med at samfunnet er såpass sexfiksert og alt virker "greit" har jeg tenkt at de fleste synes det var ok å ha sex med noen de ikke har følelser for. Ikke at de nødvendigvis ville gjort det selv, men at de ihvertfall ikke dømmer andre som gjør det.

Men jeg tror kanskje at jeg kan ha tatt feil. Det virker som om folk reagerer på dette likevel.

Hva tror dere? Det at vi er så frigjorte, er det bare noe vi skryter på oss? I russetiden f.eks., handlet jo veldig mye om sex - var det egentlig ikke så mange som var enig i "ha mest mulig sex"-holdningen?

Dømmer du folk som har sex uten følelser?

Dersom du er 18-19 år... hva tenker du om dette?

Hvis du er eldre, hva tenkte du da du var 18-19?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 18-19 år,var jeg like som nå.Knallhard på prinsippene mine på den.

Har ikke sex uten å være i et forrhold.

Men jeg dømmer ikke dem som har det.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det er 2 år siden jeg var russ. Og det var absolutt ingen "mest mulig sex"-holdning som rådet.

Selv kan jeg ikke tenke meg å ha sex utenfor et forhold. Viss jeg skulle det, måtte omstendighetene være spesielle. Jeg fordømmer ikke dem som har det.

Gjest aerlig
Skrevet

Sexdriften lever sitt eget liv, uavhengig av følelser. Vi onanerer jo, og det er vel ikke fordi vi er forelsket i oss selv? :wink:

Men når vi er forelsket og glad i noen, så blir jo sex en viktig del av forholdet.

At vi i blant ønsker sex med noen bare for sexens skyld, med noen vi "bare" liker litt, er helt naturlig.

Vi må ikke romantisere vår sexdrift alt for mye!

Skrevet

De som vil ha "fri" sex, må bare gjørde det for min del. Men hadde jeg vært singel og skulle velge en partner, ville jeg deffintivt ikke valgt en som hadde ligget med "halve byen"...Rett og slett fordi at jeg aldri ville gjort det selv, og vil ha en partner med like verdier som meg selv på det området. :-)

Skrevet

når jeg var 18-19 kunne jeg fint ha ons, altså sex uten følelser med en jeg nettop hadde møtt, kun for sexens skyld.

hadde det, og fordømte/fordømmer ikke andre som gjør det.

jeg synes vel i det store og det hele at hvordan man velger å leve livet sitt seksuellt, er noe som er såpass individuellt at ikke noen sitter med fasiten.

så lenge man ikke sårer eller skader andre, så ser jeg ikke hva jeg har med andres lyster og sexliv å gjøre.

det blir for meg det samme som om jeg skulle brydd meg om hva naboparet tenner på seksuellt, altså, ikke min sak!! ergo mener jeg heller ingenting om deres seksuelle valg.

jeg hadde ikke hatt problemer med å hatt en partner som hadde hatt verken fler eller færre seksualpartnere en meg, det som er avgjørende for min del i ett forhold, er at vi aksepterer den andre for den den er og har samme mål og mening med forholdet oss i mellom. (altså at man f.eks. ikke har sex uten følelser nå lenger) :wink:

jeg tror det er endel av begge sidene, og noen midt i mellom.

treffer heldigvis flest som er som meg, at de ikke dømmer andre (ei heller mulige partnere) for deres fortid så lenge den ikke innebærer vold eller tvang, men har selvfølgelig også møtt folk som har veldig sterke meninger om hvordan jeg og andre burde levd våre liv seksuellt sett. (sistnevnte er ikke lenge i min bekjentskap dersom det er noe de fortsetter å bry seg med.)

må bare også få si at hvor mange man hadde sex med som 18-19 åring, ikke nødvendigvis sier en døyt om verdiene til denne personen ti år senere.

så man kan faktisk ha like verdier selv om en person har levd annerledes når vedkommende var yngre.

personlig har jeg ihvertfall endret meg på mange områder, deriblant ønsker og tanker ihht sex.

Gjest Formosiss
Skrevet

Først kan jeg avkrefte påstanden om russen; jeg var russ i fjor, og det var absolutt ingenting som tilsa at man måtte ha mest mulig sex i den perioden.

Jeg er nok ganske konservativ/prinsippfast, for jeg "har" meg ikke uten å være i et forhold, og kunne heller aldri tenke meg å ha en ONS.

Gjest nemooo
Skrevet

Jeg kunne godt ha one night stands da jeg var 18-19 år. Men jeg har også angret på mye av det jeg har gjort- men det er jo bare min egen feil- og det må jeg bare leve med.

Nå er jeg 23 år og i samboerforhold. Men om det tok slutt, tror jeg ikke jeg ville hatt one night stands mer. Det er egentlig ikke noe for meg, og jeg fikk jo aldri noe ut av det heller... Men andre må jo bare holde på for min skyld.

Det jeg reagerer på, er at folk ikke kan holde på disse personlige tingene. Hvorfor skal en del rope ut at de har hatt sex med den og den og den og neeesten den og den...?? Det er ikke bare gutter som gjør det- jenter også. Jeg ønsker rett og slett ikke å høre om andres sexopplevelser med forskjellige folk... :roll:

Skrevet

Det jeg reagerer på, er at folk ikke kan holde på disse personlige tingene.

vet ikke helt hvordan du mener der, men den der har jeg hørt den ene gangen jeg møtte en fyr som faktisk hadde problemer med om dama hadde hatt en "livlig" fortid....

en ting var at jeg hadde hatt det, om jeg bare ikke hadde snakket om det.... :o

helt greit at man ikke trenger fortelle om slikt om ikke temaet allerede er på bane, men om noen spør, eller det diskuteres akkurat dette, skal man da tie stille som om man skammet seg?

er det det man egentlig burde, skamme seg litt, dersom man har hatt fler en andre mener er rett?

om man skammer seg, og tier stille, DA er det greit å ha hatt mange? men ikke om man ikke skammer seg over det og kan finne på å la folk vite det dersom diskusjonen kommer på bane?

(vet som sagt ikke hva du mente med det du sa, men blir litt irritert over denne typen som mente det akkurat slik.)

Skrevet

Tror ikke det menes man burde skamme seg. Antar det menes at det skapes en illusjon om at har du ikke hatt sex med like mange, så må det være noe feil med deg. Dette trenger selvfølgelig ikke være korrekt. Men vil tro mange føler det slik.

En annen sak er jo også at det ikke er like artig å høre om alle erfaringene til partneren sin. Her kan det også skapes en følelse av at man blir målt opp i mot hans/hennes tidligere erfaringer. At personen føler han/hun må konkurrere med de andre.

Kanskje litt vanskelig dette her. Men tror det er noe i det.

Skrevet
Tror ikke det menes man burde skamme seg. Antar det menes at det skapes en illusjon om at har du ikke hatt sex med like mange' date=' så må det være noe feil med deg. ...[/quote']

det blir i mine øyne like dumt!

hva en person har gjort, er ikke nødvendigvis rett for andre.

men jeg mener at dersom man selv er med i en diskusjon der slikt diskuteres, så bør man få lov til å være ærlig om egne ståsteder og tanker, uansett om det tilsier at man har hatt fler eller færre en de andre man diskuterer med.

synes vel generellt sett at dersom man selv er fornøyd med det livet man har valgt seg, også seksuellt, så er det ingen andres sak å fordømme.

men diskuterer man det, så må man stå for sine valg.

Skrevet

Det er en ærlig sak. Dine øyne er det bare du som har. ;)

Skrevet
Da jeg var 18-19 år,var jeg like som nå. Knallhard på prinsippene mine på den.

Har ikke sex uten å være i et forrhold.

Samme her. Sex for sexens skyld er ikke noe for meg.

Skrevet

Det er en ærlig sak. Dine øyne er det bare du som har. ;)

jeg mener altså at det blir like dumt å mene at noen skulle skammet seg over ikke å ha like mange, ikke over den tolkningen av utsagnet. Prøvde få frem det i resten av innlegget, men lyktes nok ikke tror jeg.

men fremdeles, bare mine øyne ja. :wink:

Skrevet

Mente selvfølgelig at denne illusjonen var i ens eget hode, ja. Ikke at andre tror det er noe feil med deg hvis du ikke har ligget med like mange. Ser formuleringen min var litt uheldig. Beklager det. :oops:

Gjest aylari
Skrevet
Det jeg reagerer på, er at folk ikke kan holde på disse personlige tingene. Hvorfor skal en del rope ut at de har hatt sex med den og den og den og neeesten den og den...?? Det er ikke bare gutter som gjør det- jenter også. Jeg ønsker rett og slett ikke å høre om andres sexopplevelser med forskjellige folk... :roll:

En jentegjeng i klassen min snakker veldig åpent om det meste.

Jeg har sex med kjæresten min, men jeg deler ikke så mye av det vi foretar oss med mine nærmeste venninner engang, skjønner ikke at disse jentene vil prate om alt mulig når vi andre i klassen er tilstede.

Virker som at de prøver å skryte. De snakker høyt om når de sist hadde sex, hvem de har hatt sex med, hva slags sex de hadde og hvor (på baderomsgulvet, kjøkkenet osv).

De snakker også om hvem som ble fullest i helga, dreit seg mest ut og rotet med flest gutter.

De snakker også åpent om sykdommene de har for øyeblikket.. Herpes, klamydia osv. Æsj, for faen!

Her snakker vi om 17-18år gamle jenter altså....

Jeg synes de er hensynsløse, ekle og barnslige.

De sitter ikke å hvisker om dette og prøver å holde det litt hysj hysj..

Vi andre i klassen vil da for pokker ikke vite alle detaljene rundt deres sexgreier.

Ei jente sa ifra om at hun hadde fått nok en dag. Da spurte ei av de i gjengen om hun lyttet til deres samtaler. Det ble en diskusjon mellom flere i klassen, og det ble stille i gjengen før de mumla noe om at vi andre måtte være kjedlige jomfruer siden vi aldri pratet om sex i friminuttene.

Gjest Dazed
Skrevet

alder bør ikke ha noe å si. Noen er løsaktige andre ikke. Sex for meg vil alltid være spesielt med han jeg er glad i. uansett alder.

Skrevet

Så lenge en ikke skader eller sårer andre, kan man gjøre som man vil, mener jeg.

Derimot synes jeg ikke noe om høylytte diskusjoner og betroelser, av respekt for partneren.

Jeg ville aldri ha utlevert min partner på den måten, og forventer at min partner stort sett holder munn om hva vi driver med innenfor lukkede dører.

Gjest Seleena
Skrevet

Eg forstår ikkje det der med russ og sex. Eg tørr å påstå at ein har ikkje meir sex i russetida enn ellers. Og det er heller ikkje dei mest sexfikserte knutereglane som får den største oppmerksomheten. i alle fall ikkje her eg bur.

Mi oppfatning er at det er mykje sexpress - men den kjem frå media!! Ikkje frå kvarandre. Ja - alt må prøvast og ein trur at det er slik det er.

Men mange av oss, og gjerne dei fleste av oss har eit heilt "normalt" og naturleg forhold til sex og har det kun med fast partnar eller med ein partnar ein har lyst på jevnleg (elskar). Eg trur heller ikkje ons er så utbredt blandt 18-19 åringar som ein trur...

Vi er komme i ein alder der vi bestemmer sjølv og tek ansvar for våre handlingar meir eller mindre og veit konsekvensane for sex.

Og når det er sagt så meinar eg 14-15-16 åringar er meir ekstreme på det der. Vertfall slik eg høyrer det av min yngre søskenbarn. På ungdomskulen er det blitt ein voldsom sexfiksering.

Skrevet

For at jeg skal ha sex med noen så må jeg ha følelser for dem, og helst være i et fast forhold. Virker mest riktig ut for meg, men jeg har enda ikke hatt sex og er 18 år(fyller 19 i november).

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...