Gå til innhold

Cruise control som også bremser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge våre biler har cruise control, men i nedoverbakke triller de av gårde i en heidundrandes fart.

Fins det biler som ikke bare gasser på for å holde farten, men som også bremser?

Anonymkode: 9c691...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge våre biler har cruise control, men i nedoverbakke triller de av gårde i en heidundrandes fart.

Fins det biler som ikke bare gasser på for å holde farten, men som også bremser?

Anonymkode: 9c691...d43

Jepp, biler med adaptiv cruise control gjør dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge våre biler har cruise control, men i nedoverbakke triller de av gårde i en heidundrandes fart.

Fins det biler som ikke bare gasser på for å holde farten, men som også bremser?

Anonymkode: 9c691...d43

Ja, min gjør det. Stiller jeg den inn på 80 så holder den 80, dvs. hvis nedoverbakken er bratt så øker det litt på, men den prøver iallfall å holde innstilt hastighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge våre biler har cruise control, men i nedoverbakke triller de av gårde i en heidundrandes fart.

Fins det biler som ikke bare gasser på for å holde farten, men som også bremser?

Anonymkode: 9c691...d43

Tesla har det :)

Anonymkode: 3044c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tesla har det :)

Anonymkode: 3044c...4f5

VW med bensinmotor har det😊

Anonymkode: 2d4b6...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldre biler med cruisekontroll har som regel cruisekontroll som holder en viss fart, men som verken kan bremse i nedoverbakke eller bremse for hindringer i veien som feks biler foran deg. De siste årene har det blitt vanlig med adaptiv cruisekontroll som gjør nettopp disse tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle biler med nyere cruisekontroll gjør det. De med adaptiv cruise tilpasser hastigheten til kjøretøyet foran også hvis de kjører saktere enn din innstillte hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle amerikaneren min (1990-modell) holdt farten i nedoverbakke når cruisekontrollen var på. Var ikke borti bremsen på veg ned i Bømlafjordtunnelen, og det har jeg ikke opplevd med andre biler. Må vel tilstå at jeg aldri har brukt cruisekontrollen på den bilen jeg har nå, klarer ikke å finne ut hvordan den virker...

Anonymkode: cc494...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Toyota fra 2011 gasser og bremser (motorbrems). 

Vannlig cruisekontroll, ikke adaptiv.

Anonymkode: 92330...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ACC (active cruise control) på min forrige BMW, det var en dum cruisecontrol men kunne bruke bremsene i nedoverbakker om motorbremsen ikke var nok.

Anonymkode: 6972c...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min Toyota fra 2011 gasser og bremser (motorbrems). 

Vannlig cruisekontroll, ikke adaptiv.

Anonymkode: 92330...f88

Ja, men motorbrems er jo ikke nok om bakken er bratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...