Gå til innhold

Dekker forsikringen dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dekker forsikringen min brann pga elektrisk anlegg, når det viser seg at forrige eier hadde jobben gjort av ufaglærte? Jeg ante virkelig ikke at det ikke hadde vært fagfolk inne i bildet...

Anonymkode: 252ad...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan det være forrige eier som må ta regningen. 

Hvor lenge siden du tok over eiendommen og hvordan dette ble informert eventuelt holdt skjult er avgjørende. 

Det kan være at forskningen dekker i forhold til deg, men krever regress av forrige eier. 

Hvis skadene er omfattende og kostbare vurder advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stan skrev:

Her kan det være forrige eier som må ta regningen. 

Hvor lenge siden du tok over eiendommen og hvordan dette ble informert eventuelt holdt skjult er avgjørende. 

Det kan være at forskningen dekker i forhold til deg, men krever regress av forrige eier. 

Hvis skadene er omfattende og kostbare vurder advokat. 

Jeg overtok i august - det er hverken holdt skjult eller informert om, jeg er rett og slett ikke informert om arbeidet som er gjort.. Har dog skriftlig fra forrige eier at det er ufaglærte som har gjort det. 

Jeg overtok i august 2019. 

Anonymkode: 252ad...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overtok i august - det er hverken holdt skjult eller informert om, jeg er rett og slett ikke informert om arbeidet som er gjort.. Har dog skriftlig fra forrige eier at det er ufaglærte som har gjort det. 

Jeg overtok i august 2019. 

Anonymkode: 252ad...2e8

Har det brent hos deg uten at du visste om at forrige eier hadde brukt ufaglært arbeidskraft? I så fall vil nok forsikringsselskapet gå på tidligere eier. Men hvis det brenner hos deg nå som du vet om det, da er det ditt ansvar og du vil få redusert erstatning.

Anonymkode: 97164...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👆Ja. Har du fått denne informasjonen før ulykken inntraff er du i trøbbel. 

Anonymkode: 50952...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo kan jo egentlig bare forsikringen din svare på. Ufaglært arbeid er i utgangspunktet ikke dekket av forsikring. Mulig det stiller seg annerledes når du har kjøpt noe som er gjort dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Krok1 skrev:

Det jo kan jo egentlig bare forsikringen din svare på. Ufaglært arbeid er i utgangspunktet ikke dekket av forsikring. Mulig det stiller seg annerledes når du har kjøpt noe som er gjort dårlig. 

Ikke så lenge hun nå er gjort oppmerksom på det. Skriftlig til og med. Da er det nåværende eiers ansvar.

Anonymkode: 97164...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har det brent hos deg uten at du visste om at forrige eier hadde brukt ufaglært arbeidskraft? I så fall vil nok forsikringsselskapet gå på tidligere eier. Men hvis det brenner hos deg nå som du vet om det, da er det ditt ansvar og du vil få redusert erstatning.

Anonymkode: 97164...724

Nei nei, brannen har vært - jeg tok da kontakt med tidligere eier og fikk i etterkant rede på at arbeidet er gjort av ufaglærte. Selvsagt ingen stor brann, men alt elektrisk koster jo skjorta å reparere. Har sak inne hos forsikringsselskapet, men lommeboka mi er så veldig nysgjerrig på utfallet 😛 

Anonymkode: 252ad...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har plikt til å undersøke selv også, så noe avkortning vil du nok få. Med mindre det står i prospektet (eller den permen du skal få etter kjøp) at el- (og rør) arbeid er utført av profesjonelle. Og dersom det motsatte står, så er du nok en gang i trøbbel. 

Anonymkode: 50952...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Jeg overtok i august - det er hverken holdt skjult eller informert om, jeg er rett og slett ikke informert om arbeidet som er gjort.. Har dog skriftlig fra forrige eier at det er ufaglærte som har gjort det. 

Jeg overtok i august 2019. 

Anonymkode: 252ad...2e8

Litt uklart om informasjon er gitt eller ikke. Tidspunktet informasjonen ble gitt vil være vesentlig. Hva inneholder den skriftlige informasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Vel, du har plikt til å undersøke selv også, så noe avkortning vil du nok få. Med mindre det står i prospektet (eller den permen du skal få etter kjøp) at el- (og rør) arbeid er utført av profesjonelle. Og dersom det motsatte står, så er du nok en gang i trøbbel. 

Anonymkode: 50952...92d

Hvordan skulle jeg fått undersøkt dette da? Det er skjult elektrisk anlegg..  

Det står ingenting om at arbeid er utført i det hele tatt i papirene jeg har fått. 

19 timer siden, stan skrev:

Litt uklart om informasjon er gitt eller ikke. Tidspunktet informasjonen ble gitt vil være vesentlig. Hva inneholder den skriftlige informasjonen? 

Informasjon om utført arbeid i det hele tatt er ikke gitt før kjøp. Etter brannen spurte jeg tidligere eier om hen visste hvem som hadde gjort det elektriske i nevnte rom - tenkte kanskje hen hadde papirer på det fra hen kjøpte selv eller noe. Fikk da til svar at en kompis av selger hadde gjort det. Jeg spurte så om kompisen hadde fagbrev som elektriker eller om arbeidet var kontrollert av en elektriker - fikk da «nei» til svar.

Anonymkode: 252ad...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil mest sannsynlig forsikringsselskapet gå på forrige eier, om de gidder å grave i det i det hele tatt.
(Ofte dekker de det bare, uten å stille noen dypere spørsmål. Selv om arbeidet er gjort av en ufaglært, er det ikke sikkert det er arbeidet hans som er årsaken til brannen, og da ofrer de det sikkert ikke en tanke en gang)

Men det kan være lurt å finne frem egenerklæringen forrige eier skrev før kjøpet, der er han pliktig å oppgi informasjon om bl.a elektrisk anlegg, og faglært/ufaglært. Så lenge ingenting står der, og du har skriftlig fra forrige eier at det er arbeid utført av ufaglært og denne informasjonen er gitt deg i etterkant av brannen, har i det minste du ryggen din klar. 

Grei at man har undersøkelsesplikt som kjøper, men man kan ikke begynne å rive vegger for å finne ut av ting. Selger har i tillegg informasjonsplikt, og om han/hun har tilbakehold denne informasjonen i egenerklæringen, kan forsikringsselskapet kreve regress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte ikke selger inn egenerklæringsskjema før salg?

Anonymkode: 8442a...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruppa kan være relativt ensidig, dvs ser bare en side av saken, men meld deg inn i Stopp Boligsvindel på facebookog hør med de. Vi fikk massivt med hjelp i vår sak da problemene dukket opp på løpende bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Informasjon om utført arbeid i det hele tatt er ikke gitt før kjøp. Etter brannen spurte jeg tidligere eier om hen visste hvem som hadde gjort det elektriske i nevnte rom - tenkte kanskje hen hadde papirer på det fra hen kjøpte selv eller noe. Fikk da til svar at en kompis av selger hadde gjort det. Jeg spurte så om kompisen hadde fagbrev som elektriker eller om arbeidet var kontrollert av en elektriker - fikk da «nei» til svar.

Er det slik har tidligere eier et betydelig ansvar. 

Advokat anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle jeg fått undersøkt dette da? Det er skjult elektrisk anlegg..  

Det står ingenting om at arbeid er utført i det hele tatt i papirene jeg har fått. 

Informasjon om utført arbeid i det hele tatt er ikke gitt før kjøp. Etter brannen spurte jeg tidligere eier om hen visste hvem som hadde gjort det elektriske i nevnte rom - tenkte kanskje hen hadde papirer på det fra hen kjøpte selv eller noe. Fikk da til svar at en kompis av selger hadde gjort det. Jeg spurte så om kompisen hadde fagbrev som elektriker eller om arbeidet var kontrollert av en elektriker - fikk da «nei» til svar.

Anonymkode: 252ad...2e8

Hvis det ikke står noen ting noe sted om dette, så får du full erstatning. Ditt forsikringsselskap vil derimot gå på forrige eier sitt selskap og kreve at de betaler for skaden, men det er jo ikke ditt problem:) 

Anonymkode: 50952...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...