Gå til innhold

Når slutter savnet etter røyken??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukte elektronisk sigarett, og sluttet med det i høst for tre måneder siden. Men fortsatt savner jeg det, og føler at jeg "aldri" koser meg lenger. Jeg prøver å lage meg god te, kaffe etc, men det eneste som hjelper er å spise noe, sjokolade, mat e.l. Da føler jeg nesten samme "kos". 

Når vil dette slutte? Jeg gleder meg ikke til å våkne om morgenen lenger, for jeg føler jeg ikke har noe å se frem til med å stå opp. Før gledet jeg meg til morgenkaffen med dampen. Trodde det skulle gå over, men det virker ikke slik. Nikotinsuget gikk over etter to uker, og jeg har aldri noe røykesug på noe vis, mest en slags sorg og trist følelse av at jeg ikke har noe å glede meg til. Jeg har feks. en hobby som innebærer tegning/maling, og det klarer jeg ikke finne glede i lenger overhode. Så det har jeg bare sluttet med.. 

Og jeg har gått opp hele TI KILO siden jeg sluttet. Ikke så rart, siden jeg putter noe i munnen hele tiden.. 

PS. Jeg sitter i rullestol, så kan ikke trene eller gå tur hver gang for å kose meg, og jeg har brukt mye tid inne med denne elsigaretten. Jeg har ikke så mye annet som skjer i livet. 

Anonymkode: 88600...23f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil ta tid, hold ut. 

Når jeg sluttet fantes ikke el-sigaretter osv. Jeg slet meg igjennom måneder med sug og savn etter røyken. Men det vil bli bedre, så hold ut. Du har vært igjennom det verste. Til å begynne med så tenker man på røyken hele tiden, så blir det stunder hvor man ikke gjøre det, men fremdeles er det mest tanker på røyk. Etterhvert vil du oppleve flere og flere stunder hvor du ikke tenker på det, til slutt har du flere gode stunder og dager enn vanskelige. Men husk at du i lang tid vil kunne få anfall hvor du sliter, tenke da på alt du har oppnådd og at det vil gå over. Lykke til... Du har tatt et bra valg for deg selv og helsen din.

Anonymkode: 11e5c...acc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... 

Gratulerer med å ha kvittet deg med Nikotinavhengigheten. Jeg har ikke noe "klokt" å si om hvor lenge du må slite med dette savnet, eller hva du kan erstatte det med, kjenner jo ikke deg. Men jeg håper virkelig att du klarer å finne igjen gleden med å å tegne og male igjen... Klarer å "jobbe" for det. Er jo fint å ha en hobby å drive med.

-Du har jo vert flink da, lov å gi seg selv en "klapp på skulderen". :-) Ønsker deg lykke til.

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må endre tankemåten. Er 15 år siden jeg sluttet å røyke, savner den enda hver dag. Den var min beste venn, stilte opp uansett følte jeg.  Så nå er det mer slik : Åå røyk, ååå ja, slutta jeg haha, og deretter finne noe posetivt å tenke på, som en palme eller flsmngo. Man må skape seg happytanket i livet.

Anonymkode: a2630...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var grunnen til at TS sluttet med elsigg?

Anonymkode: 9bb74...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med snus i juli. Har ikke den trangen lenger, men hender i ny å ne at jeg har lyst på snus. Vet ikke om det noen gang forsvinner. 

Anonymkode: 97266...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var grunnen til at TS sluttet med elsigg?

Anonymkode: 9bb74...fc8

Jeg hadde brukt det i fem år etter røykeslutt, så jeg synes det var på tide. 

Mine argumenter ovenfor meg selv var: 

-Vil ikke være avhengig av noe
-Vil ikke bruke et rusmiddel jeg føler jeg må skjule fordi det er harry/stygt 
-Brukte for mye tid på det, ved at jeg alltid ville vente fem minutter med kaffe + elsigg om jeg skulle noe, enten ut eller gjøre noe inne. Dvs mange pauser med dette. 
-Redd for langtidsskader

Anonymkode: 88600...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ta tid, hold ut. 

Når jeg sluttet fantes ikke el-sigaretter osv. Jeg slet meg igjennom måneder med sug og savn etter røyken. Men det vil bli bedre, så hold ut. Du har vært igjennom det verste. Til å begynne med så tenker man på røyken hele tiden, så blir det stunder hvor man ikke gjøre det, men fremdeles er det mest tanker på røyk. Etterhvert vil du oppleve flere og flere stunder hvor du ikke tenker på det, til slutt har du flere gode stunder og dager enn vanskelige. Men husk at du i lang tid vil kunne få anfall hvor du sliter, tenke da på alt du har oppnådd og at det vil gå over. Lykke til... Du har tatt et bra valg for deg selv og helsen din.

Anonymkode: 11e5c...acc

Det er elsiggen jeg savner, røyken kuttet jeg for mange år siden :) Jeg har jo nå gått gjennom tre måneder med sug og savn etter nettopp elsiggen, den smakte jo godt, og var mindre farlig enn røyk, så det er vanskelig å argumentere som for røykeslutt. Ikke kostet det meg noe særlig i måneden heller. 

"Anfall" med røykesug hadde jeg bare de to første ukene, etter det så er det sånn at jeg føler det bare er veldig tomt. At jeg har så lite å kose meg med. Hva skal jeg bruke for å få en pause fra alt nå? Det var et rituale å lage seg en kaffekopp og nyte litt nikotin i fred og ro. 

Anonymkode: 88600...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet med snus i juli. Har ikke den trangen lenger, men hender i ny å ne at jeg har lyst på snus. Vet ikke om det noen gang forsvinner. 

Anonymkode: 97266...bff

Jeg vurderer å begynne med snus 😛 Da vil det i det minste ikke påvirke noen rundt meg. Men føles innmari kjipt å skulle gå tilbake til nikotinavhenighet, som attpåtil koster veldig mye mer enn det jeg brukte. 

Anonymkode: 88600...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må endre tankemåten. Er 15 år siden jeg sluttet å røyke, savner den enda hver dag. Den var min beste venn, stilte opp uansett følte jeg.  Så nå er det mer slik : Åå røyk, ååå ja, slutta jeg haha, og deretter finne noe posetivt å tenke på, som en palme eller flsmngo. Man må skape seg happytanket i livet.

Anonymkode: a2630...e44

Ja, jeg skjønner det, og jeg er glad jeg sluttet. Men hva gjør du nå for å kose deg? Pleide du feks. å lese avisen til røyken? Hva gjorde du etterpå når du skulle lese avisen? Jeg synes noe mangler, klarer ikke slappe av på samme måte. Blir som å spise brødskive uten smør 😛 

Anonymkode: 88600...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en ikke røyker rent mentalt etter et år. Sorgen, behovet for å fylle tiden ble borte nesten over natten, men ikke før det hadde gått et år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg ble en ikke røyker rent mentalt etter et år. Sorgen, behovet for å fylle tiden ble borte nesten over natten, men ikke før det hadde gått et år. 

Takk! Da skal jeg telle ned og krysse fingrene for at det samme skjer her :) Ni måneder igjen 😅

Min frykt er at jeg resten av livet vil føle at jeg ikke har noe å kose meg med, men det kan da ikke være så ille.. 

Anonymkode: 88600...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg driver å slutter å røyke nå. Har da kjøpt en El sigg uten nikotin for de harde dagene, og bruker litt Snus selv om jeg ikke liker det så godt. ( ble sår i leppa også) 

De sier at de første dagene er verst, men slik er det ikke for meg. For meg går de første dagene som en lek, men SÅ kommer savnet. Nå er det som om kroppen prøver å finne enhver anledning til å snu, f. Eks: Er det så nøye om jeg lukter vondt? Går jo ikke mye ut allikevel... Er det så nøye om det er dyrt? Jeg kan jo bare ta bittelitt... 

Ja jeg vet.. Du me tanker. Jeg sluttet fordi det var for dyrt. Og fordi jeg ikke vil være slave for noe.. 

Men jeg sliter! 

Anonymkode: ede2f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lysten på røyk forsvinner aldri for meg. Nå er det ikke smaken eller nikotinen, men situasjoner med røyk. Var man stresset? Hjalp med en røyk, var min trist? Hjalp med en røyk. En varm morgen i syden med kaffe og en røyk? Herregud hvor godt det var. For å ikke snakke om etter middag. Jeg har smakt røyk flere år etter jeg sluttet, det smaker shit. Så er situasjonene man forbinder med røyk som gjør at savnet alltid vil bli der.

Anonymkode: b18bc...bd2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der, men hva gjør man da i disse situasjonene? For meg er det fint lite annet.. Jeg har uføretrygd og klarer ikke gjøre så mye, så hverdagen ble bare så trist uten noe... 

Anonymkode: ede2f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, denne hadde jeg lagret på mine favoritter, det er min tråd! 

Jeg savner ikke røyken mer i hvert fall 😅 Har holdt meg røykfri, ingen snus eller noenting. Elsker å ikke være avhengig av nikotin. Savner det ikke i det hele tatt, blitt flink til å nyte en kaffekopp, kopp med te, en sjokoladebit og slappe av. 

Koser meg absolutt uten røyken, husker ikke engang hvordan det var å alltid ha den :) 

Anonymkode: 88600...23f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 21.04):

Oi, denne hadde jeg lagret på mine favoritter, det er min tråd! 

Jeg savner ikke røyken mer i hvert fall 😅 Har holdt meg røykfri, ingen snus eller noenting. Elsker å ikke være avhengig av nikotin. Savner det ikke i det hele tatt, blitt flink til å nyte en kaffekopp, kopp med te, en sjokoladebit og slappe av. 

Koser meg absolutt uten røyken, husker ikke engang hvordan det var å alltid ha den :) 

Anonymkode: 88600...23f

Hvor lang tid tok det før savnet ga seg? :)

Anonymkode: 72111...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Ikke røkt på 15 år. Men har lysst hver dag.

Anonymkode: 6b546...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...