AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Rett før jul fortalte kompisen min at han ruser seg. Han bruker amfetamin, extacy og kokain. I tillegg har han ingen familie som stiller opp, økonomiske problemer og han ble diagnostisert med depresjon for et par år siden. Han forteller at det har tatt av litt i det siste, og han vet ikke hva han vil gjøre med livet sitt. Han har tatt overdose, men det gikk heldigvis bra (i den forstand at han ikke døde). Jeg har hatt lange samtaler med han, der han forteller åpent om misbruket, sine følelser osv, men likevel kommer jeg ikke helt innpå. Har foreslått å bestille time til fastlegen, men han vil ikke miste førerkortet. Jeg har tatt kontakt med et lavterskel rustilbud i kommunen, men venter på tilbakemelding. Han sier han setter pris på hjelpa, at han er glad for det jeg gjør, men at han ikke vet om han vil slutte, etter som han ikke har noe å slutte for. Ingen familie, han har sagt opp leiligheten han leier pga. økonomi, ingen plass å bo etter det, har kun «dårlige» venner osv. Det er dager der han sier han vil slutte, så jeg har et lite håp om at det skal gå. Jeg har endt opp med å på en måte bli nærmeste pårørende til denne kompisen min, noe som er fryktelig tungt og vanskelig. Jeg er redd og bekymret, tenker på han hele dagen og sover dårlig på nettene fordi jeg drømmer han dør. Er det noen som har en lignende erfaring med et sånt rusproblem? Jeg leser side opp og side ned på hva jeg skal og hva jeg ikke skal gjøre, men føler ikke jeg blir noe klokere. Har dere noen tips til veien videre? Har sagt jeg er der om han trenger meg, og at jeg skal hjelpe han, men at han da må ville det selv. Anonymkode: a4f9e...087 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Han trenger håp og motivasjon for at live skal bli bedre. Det er umulig slutte ruse seg når man har "ingenting". Dette er nok mer enn du kan gjøre noe med som enkeltperson. Han må gå til fastlegen sin og få hjelp der. Du kan være venn og støtte, men du kan ikke være moren hans som passer på at han ikke ruser seg. Han kommer aldri til å slutte så lenge livet hans er meningsløst og han ikke har noen grunn til å slutte Anonymkode: 407da...570 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Synes du skal avslutte det vennskapet slik at ikke du blir dratt inn i misbruket hans. Anonymkode: cec7d...933
Ludovica- Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Han må selv ønske å slutte. Det holder ikke at andre ønsker det for han. Han sier at han ikke har noe å slutte for. Har han vært i jobb? I stand til å jobbe? Du kan jo trekke frem disse argumenetene- Han får hverken jobb, bedre økonomi bolig eller bedre psykisk helse av å fortsette å ruse seg. Men han må selv klare å se sammenhengen mellom rusproblem og disse tingene. Hvilke drømmer har han for fremtiden? Er det noe der ute i verden han kanskje kunne hatt lyst til? Ofte er det sånn at man må virkelig miste alt, nå bunnen skikkelig før man kanskje selv innser at man trenger/er mottagelig for å ta imot hjelp.
MiniMjau Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 Har vært gjennom dette med en god venn. Dette er så tungt og vanskelig, å være pårørende er så leitt og frustrerende. Du vil Så gjerne hjelpe, enten med å få de til å slutte, få de i behandling, holde de i live gjennom misbruket....Send meg gjerne en pm...
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 En ting er sikkert: ingen andre kan få noen til å ville stoppe med rus En annen ting er også sikkert, og det kan du si til han: det hjelper hvertfall ikke på økokomien og situasjonen med leiligheten at han bruker tusenvis av kroner på rusmidler og tull istedet for til leiligheten. Anonymkode: c6143...5d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå