Gå til innhold

Ptsd etter vanskelig samliv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ha ptsd pga et heftig kjærlighetsforhold med både alvorlig sykdom, og ekle utroskap gang på gang, økonomisk svindel og generelt mye løgn?

Var stormende forelska som 19 åring. Forholdet revna etter en hjerneoperasjon og visstnok personlighetsforandringer som førte så til mye løgn, stygg utroskap, pengesvindel og skuffelser gang på gang, tross lovnader om at det er meg han elsker og bare det og det går i boks så skal vi gifte oss osv.
10 år siden jeg reiste fra helvette, men plages enda av sinne, tristhet, bilder/minner, isolering, skam, lav selvtilitt og en slags kjærlighetssorg selv om jeg hverken elsker eller savner personen. Drømmer stadig om han og alt. Og føler meg ofte mindreverdig og som en taper som lot han holde på sånn. Føler og at jeg må være dum og uattraktiv når han kunne gjøre dette mot meg. 

Anonymkode: d99b7...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vi ikke alle hatt dårlige forhold opp gjennom livet? Hva hjelper det for deg å kalle det Ptsd? 

 

Anonymkode: a7ac6...fde

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ptsd er knyttet til alvorlige traumer, får du flashback? Dissosierer du? Det er fullt mulig å trenge å bearbeide tidligere opplevelser uten at det har noe med ptsd å gjøre. 

Anonymkode: 46207...da2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har vi ikke alle hatt dårlige forhold opp gjennom livet? Hva hjelper det for deg å kalle det Ptsd? 

 

Anonymkode: a7ac6...fde

Takk for veldig godt svar. Skjønner hva folk sier snakker om når de skriver at det er kun negative dømmende «du har det ikke værre enn meg» typer her inne. 
lurte bare på om det er mulig å få ptsd av dette, eller må det bare være krig og elendighet som er årsaken. 
(hehe, kan man kanskje få traumer og ptsd av svara her inne, XD hahaha)

Anonymkode: d99b7...8dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ptsd er knyttet til alvorlige traumer, får du flashback? Dissosierer du? Det er fullt mulig å trenge å bearbeide tidligere opplevelser uten at det har noe med ptsd å gjøre. 

Anonymkode: 46207...da2

Ja mye flashbacks. Vet ikke helt hva dissosierer er, men er litt nummen og bruker mye humor som dessverre skader mer om du skjønner.
 hvordan får man bearbeida sånt noe;(

Anonymkode: d99b7...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dissosierre er å bli fjern og zone ut. miste konkaten med virkeligheten for et øyeblikk

Anonymkode: 4a040...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja mye flashbacks. Vet ikke helt hva dissosierer er, men er litt nummen og bruker mye humor som dessverre skader mer om du skjønner.
 hvordan får man bearbeida sånt noe;(

Anonymkode: d99b7...8dd

Jeg vet ikke om du har ptsd, det er som regel sterke, alvorlige traumer som ligger til grunn for en slik diagnose. Begrepet blir utvannet ved at mange tror de har det, men de egentlig bare har det vanskelig. Dra til fastlegen og hør om hvilke tilbud som finnes. Kommunene har psykiatrisk team der du kan få snakke med sykepleier. 

Anonymkode: 46207...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om du har ptsd, det er som regel sterke, alvorlige traumer som ligger til grunn for en slik diagnose. Begrepet blir utvannet ved at mange tror de har det, men de egentlig bare har det vanskelig. Dra til fastlegen og hør om hvilke tilbud som finnes. Kommunene har psykiatrisk team der du kan få snakke med sykepleier. 

Anonymkode: 46207...da2

Takk for et faktisk godt svar. Vil ikke kle på meg denne diagnosen og bre om meg med den til andre. Bare lurer på hvordan bli ferdig med det. Om jeg skal tørre å lufte det for lege og få noen råd. Bedre å bli sett rart på her inne enn der ute :)

Anonymkode: d99b7...8dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt at du har ptsd. Uansett så bør du får hjelp til å komme deg videre, så du kan jo ta kontakt med legen din. Ikke noe godt å ha det slik.

Jeg tror grunnen til at enkelte reagerer på at man kaller det ptsd når man har et dårlig forhold bak seg at ptsd og traumer ofte blir misbrukt, på lik linje som depresjon og angst. Jeg kan forstå at man kanskje misoppfatter ptsd, men både ptsd og traumer er snakk om usedvanlig opplevelser som ikke er vanlig at et menneske opplever og som kan skape blant annet skade i hjernenebanene. Et vondt forhold, både vennskap, familie og partner, er desverre vanlig å oppleve og de færreste tar store skader av det (litt avhengig av grad og alder) I slike situasjoner har man også en viss kontroll, noe man ikke har i den grad i traumatiske hendelser. 

"Posttraumatisk stresslidelse, PTSD, er en angstlidelse som kan oppstå hos mennesker som har vært utsatt for særlig skremmende og redselsfulle opplevelser slik som grov vold, mishandling, krig og konsentrasjonsleiropphold, katastrofer, tortur, voldtekt, alvorlige ulykker eller alvorlige forbrytelser (for eksempel væpnet ran)." 

https://sml.snl.no/posttraumatisk_stresslidelse

Anonymkode: e383b...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt at du har ptsd. Uansett så bør du får hjelp til å komme deg videre, så du kan jo ta kontakt med legen din. Ikke noe godt å ha det slik.

Jeg tror grunnen til at enkelte reagerer på at man kaller det ptsd når man har et dårlig forhold bak seg at ptsd og traumer ofte blir misbrukt, på lik linje som depresjon og angst. Jeg kan forstå at man kanskje misoppfatter ptsd, men både ptsd og traumer er snakk om usedvanlig opplevelser som ikke er vanlig at et menneske opplever og som kan skape blant annet skade i hjernenebanene. Et vondt forhold, både vennskap, familie og partner, er desverre vanlig å oppleve og de færreste tar store skader av det (litt avhengig av grad og alder) I slike situasjoner har man også en viss kontroll, noe man ikke har i den grad i traumatiske hendelser. 

"Posttraumatisk stresslidelse, PTSD, er en angstlidelse som kan oppstå hos mennesker som har vært utsatt for særlig skremmende og redselsfulle opplevelser slik som grov vold, mishandling, krig og konsentrasjonsleiropphold, katastrofer, tortur, voldtekt, alvorlige ulykker eller alvorlige forbrytelser (for eksempel væpnet ran)." 

https://sml.snl.no/posttraumatisk_stresslidelse

Anonymkode: e383b...cfc

Eller seksuelle overgrep, omsorgssvikt/emosjonelt neglekt. Traumer i relasjoner 

Det er forskjell på traume 1 og traume 2. Traume 2 er gjentakende traumatiske erfaringer i nære relasjoner, f.eks mellom foreldre og barn. Det kjennetegnes av at barnet opplever fraværende trygghet, støtte og omsorg og i tillegg kanskje opplever omsorgspersonene skremmende, truende eller farlige.

Dette assosieres med CPTSD. Så man kan få traumer i relasjoner, men denne diagnosen ses ofte hos barn som har opplevd gjentatte traumer hjemme..

Anonymkode: 8ad88...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...