Gå til innhold

FjellFrua tar tak i helse og vekt


FjellFrua

Anbefalte innlegg

I midten av november var jeg på kontroll hos fastlegen, blodsukkernivåene mine imponerte hverken meg eller legen, og det var tydeligvis helt rett tidspunkt, for nå greide jeg å snu om på alt.

Jeg startet med lavkarbo, uten å telle kalorier. Innså fort at over 40-50 gram karbo om dag utgikk, og aller best funket det hvis jeg lå på under 20 karbs. Så det var plutselig keto-livsstil. 

Nå i januar begynte jeg å telle kalorier også, og har nå tilsammen gått ned 4.5 kg, 2-3 av de etter jul faktisk. (Vi var i utlandet over jul, jeg telte ikke kalorier, men holdt meg lav på karbohydrater)

Jeg prøver å la blodsukker telle, og ikke vekt, men det er litt vanskelig. ;)

Jeg har gått fra å ha mellom 8-10 i blodsukker, til å ligge på 5-7, hele døgnet. Fastende var ofte opp mot 8 før jul, nå er det rundt 6. 

Jeg har de siste 2 ukene trent 3 ganger i uka, da går jeg på tredemølle. Målet er at før sommeren kan jeg jogge/gå i intervaller. 

Start BMI var 40,3 - målvekt BMI er 29,7. 

Jeg er innstilt på at dette er ikke en diett, det er noe jeg må leve med resten av livet. Min kropp responderer veldig dårlig på karbohydrater, og grovt brød med ost kjører blodsukker mitt like høyt som noen biter sjokolade. 

Jeg er alenemor, og jobber ikke pr i dag, så jeg trener 3 faste dager i uka, etter at barna er levert på skolen. Kommer sannsynligvis til å innføre styretrening hjemme om ikke så altfor lenge, 2 andre dager. 

Jeg mealprepper litt "enkelt", når det er rester av middag, fryser jeg ned grønnsaker + 100 gram proteiner (kjøtt), slik at jeg har til lunsj og kveldsmat siden. Med ujevne mellomrom lager jeg "frokost-mat" som også fryses ned. 

Tenkte at her kunne jeg gi et lite innblikk, samt holde meg selv litt ansvarlig for hvordan ting går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastende blodsukker på 6,4. Det kan jeg leve med, men skulle gjerne fått det under 6 om morgenen, men litt usikker på om det hele tatt er mulig. 

Mat i går var: 

Frokost:  "Frokost bisquit" Det er lagd av egg, mandelmel, bacon, grønn paprika etc, og 2 slike er 317 kcal og 3-4 net carbs. 

Lunsj hoppet jeg over, for jeg var ikke sulten. 

Middag var ovnstekte grønnsaker (tror jeg brukte squash, grønn paprika, brokkoli, litt blomkål og rosenkål) og 130 gram med biffkjøtt og en 1/2 avocado. 

Kveldsmat var "mat fra fryseren", Grønnsaker + 100 gram karbonadedeig og litt cream fraishe. En propud før jeg la meg, da jeg hadde mye å gå på med karbohydrater, og kalorier. 

ca 1600 kcal tilsammen, og 45 gram karb. De fleste fra noen peanuttbutter cups som jeg bare måtte smake, men de var det litt for mye karbs i etter min smak, så de går i søpla. ;) Bruker å ligge på 20-30 gram carbs, meste av det fra grønnsaker. 

Det ble ikke mye trening i går, bare 20-30 min da jeg startet opp RingFit til Nintendo Switch, men tror det blir et fint supplement til de tre gangene i uka jeg går på tredemølla. 

Frokost i dag ble en bar, slik at jeg ikke skal være mett og "tung" under trening, og en stor flaske vann. Har tatt opp pølser med lav karbo + grønnsaker som blir lunsj etter trening. 

Planen er 1 time på tredemølla i dag, men jeg kan allerede kjenne at i dag blir det tungt. Så har ikke noe mål om å slå lengden fra forrige uke, men å bare komme meg gjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen gikk også greit, ser at å ligge på 30-40 net karbohydrater, funker rimelig greit. 

Ble en time på tredemølla, det var beintungt, men kom meg gjennom. Gikk på en smell med at jeg var ikke sulten etterpå, eller rettere sagt, sulten men ikke lyst på mat, så det ble egentlig ingen lunsj i går, bare en bar for å ikke være helt utsultet da jeg begynte med middagen. 

Middager er mye samme "oppskrift" hver dag. Det er 100-150 gram proteiner (kjøtt, kylling, fisk, feks en hamburger uten brød etc), og masse grønnsaker. Jeg lager en stor ildfast form, og spiser det til middag, pluss at det blir 2-3 måltider i frysen av det også. Tilbehør er ofte en klatt cream fraishe. Noen ganger har jeg avocado til, litt etter om jeg har det til de andre måltidene. Det kan høres litt ensformig og kjedelig ut, men ved å variere proteinkilden, og varierer grønnsakene litt, og litt forskjellig krydder, så går det fint. 

Ved å gjøre det sånn kan jeg spise samme proteinkilde som resten av familien, lager bare en form grønnsaker til, og barna får pasta/ris/poteter til. (Det ene barnet som spiser sånt iallefall) 

Vært og handlet nå på morgenen, så har fått fylt opp med barer og propud igjen, det er genialt når jeg er fysen på "noe", og kan faktisk kose meg med en slik, uten dårlig samvittighet. 

I dag har jeg krevende møte, så jeg må planlegge lunsj og middag etter det, slik at jeg ikke er "hangry" under møtet iallefall. 

 

Sånn alt i alt går det greit. Jeg kjenner at ting funker, det er godt å ha kommet igang med å bruke kroppen igjen, selv om det er endel vondter. Blodsukker ligger stabilt på 6 tallet, litt spent på neste uke, når jeg er der i syklusen min, erfaringsmessig fyker det litt opp da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time på tredemølla igjen i morges. 

Den 17 januar var første gangen jeg gikk i 60 min, da greide jeg 4,4 km.

I dag greide jeg 4,8! 

Så det går fremover!

Mat går fortsatt greit, blodsukker holder seg fint, og hodet er på rett plass. Så jeg får bare nyte at ting funker, det snur fort nok. ;)
Fikk endelig rotet meg til å måle meg i går, så jeg kan ta utgangspunkt i det også fremover. 
Jeg er litt fæl til å veie meg hver morgen, men  tenker at tirsdag morgen er "offisiel" vekt. De andre dagene legger jeg det bare inn i CarbManager, litt for å tydeliggjøre for meg selv at syklus etc også kan spille inn.

Trente på tom mage i dag, det funket det også. Dusj snart, også spise før det er møte igjen. Veldig fornøyd med at jeg kan ta opp ferdig måltid fra fryseren, og bare varme det. Det gjør at jeg slipper å tenke. 

Middag i dag blir laks og grønnsaker, tenker jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke ramlet av, men har hatt en uke med forkjølelse og mens. 
Så blodsukkeret mitt har vært høyere enn vanlig, vekta står stille, og jeg har ikke fått trent. 

Men kostholdet er det samme, så regner med at alt ordner seg til uka. Jeg er bedre nå, så på mandag kan jeg forhåpentligvis trene igjen.  Har faktisk savnet det denne uka, men når man er utslitt av å kjøre ungene til skolen, så utgår trening. *ler* 

Nå er det helg straks, men blir ikke noen utskeielser her tenker jeg. Har fått dilla på stangselleri med dip, så blir vel litt av det, hvis jeg får lyst på noe tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så flink du er! Med den selvdisiplinen kommer du deg nok fort opp på hesten igjen når helsa tillater det :)

Og nå fikk jeg også lyst på stangselleri med dip til kveldskos! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg har jo helt glemt å oppdatere her, oppi alt. 

 

Jeg hadde legetime for et par uker siden, resultatet er ned 7 kg på legen sin vekt, og langtidsblodsukker hadde gått ned fra 7,6 til 6,3! 
Legen var superfornøyd. 

Nå er jo alt snudd på hodet, og jeg kom aldri igang med trening før det smalt igjen, men jeg får bare prøve igjen, når dette er over. ;) Prøver å tusle litt med ungene, men det går jo ikke så fort, ettersom jeg har en som har dårlig gangfunksjon. Og ikke kan være alene hjemme. 

Men nå begynner det å bli bart på veiene her, så vi håper vi får frem sykkelen hans, for da forandrer situasjonen seg, og jeg kan få noen litt lengre gåturer. 

Greier å holde lavkarbo i dette kaoset, men teller ikke kalorier akkurat nå. Men tenker viktigste nå er å holde blodsukker okay gjennom dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...