Gå til innhold

Eldre bil med lavere km eller nyere med høy km

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forresten snart gitt opp å kjøpe bil, reiste 3 timer for å prøvekjøre en bil hos forhandler, hadde på forhånd spurt om tilstandsrapport og bulker, riper og alt mulig annet. Bilen er hel og pen fikk jeg beskjed om og papirene i orden. Kom dit, bilen har en bulk fremme og 2 på siden som ikke syntes på bilder... nei det måtte jeg bare regne med på en 7 år gammel bil. De kunne ha sagt det da jeg spurte og før jeg brukte så mange timer. Tilstandsrapport hadde de heller ikke til tross for at de reklamerte med å være med i et forbund der alle bilene skulle ha det, fikk se en kvittering på bytta reg.reim og bremseskiver. Bleh. Ble så irritert at jeg dro hjem uten å prøve den.

Har også pratet med to som selger privat, ønsker naf test (de bor 4+ timer unna så orker ikke stygge overraskelser og sløsing av tid)og har sagt jeg betaler og de får beholde testresultater etc for salg om jeg ikke kjøper den. Men nei det er visst helt uaktuelt og for mye styr.

Prøvekjørte også en toyota rav4 som jeg likte godt, men vogna gikk ikke inn i bagasjerommet så den utgikk :(

Anonymkode: 2b009...1d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vår hytte men familien sin, vi alle bruker den og vedlikeholder den. Vi kan så klart slutte å bruke den for kos men må fortsatt utover for maling, sørge for at det ikke gror igjen etc 2-3 ganger i året, da bestefar og mine foreldre ikke har så god helse. 

Nei, du må ikke gjøre noe av dette når det ikke er din hytte.

Skrevet
13 hours ago, poli10 said:

Nei, du må ikke gjøre noe av dette når det ikke er din hytte.

ønsker selvfølgelig å ha muligheten til å hjelpe mennesker som har stilt opp for meg hele livet, men ja vi kan jo også flytte til sentrum så vi ikke trenger bil... men ser ikke helt hvordan dette er relevant for tips og erfaringer med store eldre biler. 

• Liker 1
Skrevet
På 30.1.2020 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg har for høye krav? Bruker xc90 og land cruiser å kjøre fint til 400.000+? Må jo være veldig mye å reparere etterhvert?

Dette kan fort ende som et mareritt vedliholdsmessig. Du kan selvsagt være heldig, men sjansen er stor for at dette ender dyrt.

Du nevner ASX, den er ikke spesielt høy under. Slik du beskriver veien er det jo nesten som offroad å regne og ingen vanlige suv’er er spesielt høye under. Du får en 5-6 cm ekstra.

Anonymkode: 1a134...17b

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøvekjørte også en toyota rav4 som jeg likte godt, men vogna gikk ikke inn i bagasjerommet så den utgikk :(

Så kjøp en liten billig tilhenger da! Eller hiv den på taket. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kjøp en liten billig tilhenger da! Eller hiv den på taket. 

Det er ikke plass til understellet i skiboks, det blir også tungt og løfte på men en mulighet vi har sett på (taue fast på taket blir iallefall ikke med snø, regn og vind). Henger har vi, men er ikke så gira på å dra med meg henger på shopping i parkeringshus, lukeparkere med henger i sentrum, ler når jeg ser for meg hvor stresset jeg hadde blitt. fin løsning men litt for upraktisk for meg 😛

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kan fort ende som et mareritt vedliholdsmessig. Du kan selvsagt være heldig, men sjansen er stor for at dette ender dyrt.

Du nevner ASX, den er ikke spesielt høy under. Slik du beskriver veien er det jo nesten som offroad å regne og ingen vanlige suv’er er spesielt høye under. Du får en 5-6 cm ekstra.

Ja har sett på en del på finn, noen er uten rust og det meste av deler byttet men da er det jo typisk om den skal dø hos meg etter å ha kjørt 380.000km hos andre 😛

Har prøvd å finne en oversikt på nett over hvor høye de er under men fant ikke noe nyttig, rav4 går fint da hyttenaboen har en gammel slik. Om mitsubishi var dårlige biler slik noen her skrev ble jeg litt nervøs for å kjøpe en.

Skrevet

^ Tenkte vel mest på hytteturene vedr henger. Du trenger jo ikke ha med vogn overalt heller da :).

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

^ Tenkte vel mest på hytteturene vedr henger. Du trenger jo ikke ha med vogn overalt heller da :).

2 barn under 1,5 år så det er en stor fordel, eldste kan gå korte avstander men må nok ha søskenvogna med en stund enda. 

Om noen har erfaring med suv eller stasjonsvogn med plass i så setter jeg pris på om dere deler :) skal innom en ford forhandler i dag og se på mondeo og focus.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ønsker selvfølgelig å ha muligheten til å hjelpe mennesker som har stilt opp for meg hele livet, men ja vi kan jo også flytte til sentrum så vi ikke trenger bil... men ser ikke helt hvordan dette er relevant for tips og erfaringer med store eldre biler. 

Jeg leser bare at denne hytta koster deg masse penger du egentlig ikke har råd til, også er den ikke din engang. Og foreldre skal stille opp for sine barn uten å forvente at de er slaver resten av sitt liv.

Skrevet

Jeg ville fikset veien opp til hytten. Evt lånt egnet bil når man skal dit. 

Anonymkode: 3615d...56f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...