AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Del Skrevet 26. januar 2020 Er så i tvil, må ha ny familiebil og har ikke så god råd, vi kan bruke maks 110.000. Bilen må være stor og ha firehjulstrekk, helst en stor suv. De som er 8-10 år gamle har ofte gått nærmere 200.000km, de som er 12-15 år gamle ofte 120.000-150.000. Hva er best? Ønsker å ha bilen lenge (10 år eller til den "dør"). Samboer mener en eldre bil er bedre men jeg ønsker en nyere bil med bedre utstyr selv om den har gått lengere. Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #2 Del Skrevet 26. januar 2020 Det fins ingen generelle svar på det, du må se an bilen. I begge aldersklassene er forrige eier av stor betydning: Er service fulgt? Er deler skiftet preventivt? Er bilen kjørt fornuftig? Mange bilprodusenter har en forventet levealder på hele bilen på 150000 km - f.eks. Nissan, Mitsubishi, Opel. Noen få har en høyere forventning, deriblant Mercedes og Volvo som dimensjonerer delene til 300000 km. Og så har du de som bare er flinke til å lage gode biler, slik som Toyota, Honda og Kia. Det kan ofte være lurt å kjøpe en bil med 200000 km på telleren der alt av vanlige, store slitedeler er byttet allerede. Men du kan ikke prinsipielt si det ene er bedre enn det andre. Anonymkode: c67b6...26a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Del Skrevet 26. januar 2020 Ville heller ha hatt en bil som har kjørt mye langkjøring, fremfor en som har kjørt mye småkjøring, så fremt at bilen er tatt godt vare på og blitt fulgt opp med servicer. Anonymkode: 82242...80b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Del Skrevet 26. januar 2020 Sikkerhedsmessig ville jeg valgt en så ny bil som mulig. Men hvorfor SUV ? Hvis du må ha firehjulstrekk se heller på f eks Volvo XC70. Anonymkode: 4ea20...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Del Skrevet 30. januar 2020 On 1/26/2020 at 5:24 PM, AnonymBruker said: Sikkerhedsmessig ville jeg valgt en så ny bil som mulig. Men hvorfor SUV ? Hvis du må ha firehjulstrekk se heller på f eks Volvo XC70. Anonymkode: 4ea20...d0a Ingen 10 år gammel xc70 på finn til under 120.000, en til 145.000 men den har gått 306.000km noe jeg synes er for mye. De eldre har også for lang km.stand eller mye feil/skader. Volvo blir rett og slett for dyrt for oss, xc90 hadde vært perfekt. Ønsker en bil som har god klaring under da vi har hytte hvor man må kjøre 3km på en slags sørpete sti som er full av digre steiner, er mye bratt ned og opp også så synes det er skummelt å kjøre der selv med firhjulstrekk. Når det regner er det vanskelig å få grep og om man ikke sniker seg frem skraper man borti disse steinene. On 1/26/2020 at 10:38 AM, AnonymBruker said: Mange bilprodusenter har en forventet levealder på hele bilen på 150000 km - f.eks. Nissan, Mitsubishi, Opel. Noen få har en høyere forventning, deriblant Mercedes og Volvo som dimensjonerer delene til 300000 km. Og så har du de som bare er flinke til å lage gode biler, slik som Toyota, Honda og Kia. Det er nissan x-trail og mitsubishi asx/outlander vi har sett en del på så dumt om disse har så kort forventet levealder, de vi så på hadde fra 180.000-210.000. Mercedes eller volvo blir for dyrt. Liker veldig godt de tre siste du nevner, men ikke funnet noe som fungerer enda da land cruuser og sorento er utenfor vår prisklasse om den ikke skal være over 10 år. Om dere har noen gode forslag setter jeg pris på det, ønskelista er firehjulstrekk, max 10 år, max 110.000, stort bagasjerom (hundebur og barnevogn), høy under (suv), diesel eller hybrid. Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Del Skrevet 30. januar 2020 200 k er lite på en volvo,men mye på en skoda.......heller 200000 km på en volvo enn 200 000 på en citroen,for å si det slik Anonymkode: 0a646...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Del Skrevet 30. januar 2020 Subaru forrester eller outback? Anonymkode: 35022...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Del Skrevet 30. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Subaru forrester eller outback? Anonymkode: 35022...dc5 Takk for tips! Forester er for lite bagasjeromplass tror jeg men outback virker lovende Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 30. januar 2020 #9 Del Skrevet 30. januar 2020 Jeg ville sett på en landcruiser i rette prisklassen, og ikke tenkt så mye på årsmodell/kilometerstand. Ev, så ville jeg sett etter en tidligere taxi i rette prisklassen (gjerne Volvo SUV). Disse er vanligvis godt vedlikeholdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, Oppgitt78 said: Jeg ville sett på en landcruiser i rette prisklassen, og ikke tenkt så mye på årsmodell/kilometerstand. Ev, så ville jeg sett etter en tidligere taxi i rette prisklassen (gjerne Volvo SUV). Disse er vanligvis godt vedlikeholdt. Taxi blir det ikke, tenk så masse rare folk som har tatt på alt mulig rart som har vært i bilen - jeg er kanskje litt sær der men synes det er ekkelt. Er ikke de ofte kjørt mye kort også? Kanskje det ikke har noe å si lengre. Land cruiser er super men da må det bli en 15+ år gammel bil med over 200.000km..har ikke så lyst til å bruke 110.000 på noe så gammelt egentlig, da må den holde fint til den er 25år. Kanskje jeg har for høye krav? Bruker xc90 og land cruiser å kjøre fint til 400.000+? Må jo være veldig mye å reparere etterhvert? Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 30. januar 2020 #11 Del Skrevet 30. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Taxi blir det ikke, tenk så masse rare folk som har tatt på alt mulig rart som har vært i bilen - jeg er kanskje litt sær der men synes det er ekkelt. Er ikke de ofte kjørt mye kort også? Kanskje det ikke har noe å si lengre. Land cruiser er super men da må det bli en 15+ år gammel bil med over 200.000km..har ikke så lyst til å bruke 110.000 på noe så gammelt egentlig, da må den holde fint til den er 25år. Kanskje jeg har for høye krav? Bruker xc90 og land cruiser å kjøre fint til 400.000+? Må jo være veldig mye å reparere etterhvert? Anonymkode: 2b009...1d0 Det er jo vanskelig å forutsi vedlikeholdskostnader på biler i den gruppen, men land cruisere går ofte over 400k. Når du skal velge bil utifra de kriteriene du har satt, så ville jeg helst valgt noe med manuell girkasse, og så enkelt som mulig når det kommer til elektronikk. Jeg ville også vektlagt tidligere teknisk vedlikehold fremfor hvordan bilen ser ut utvendig.. Når det gjelder tidligere taxier, så tror jeg kanskje du overtenker problemstillingen litt. De fleste av de er godt ivaretatt innvendig også, da det ikke er god butikk for en drosjeeier å ha en skitten/stinkende bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #12 Del Skrevet 30. januar 2020 Ønsker helst manuell ja, automat har jeg aldri prøvd men om riktig bil dukker opp kan jeg prøve. Utseende er ikke viktig, er noen jeg virkelig ikke liker men det er små biler (bmw i3 reklame på tv f.eks, ser ut som den har krasjet fronten). Land cruiserne vi har råd til som ikke er veldig gamle har allerede gått 300.000+ (noen få under), så er redd for at store ting skal bryte sammen som girkasse, motor o.l jeg har ikke peiling på bil men familie og venner gir råd om å kjøpe en bil som har gått under 100.000, da virker 3 ganger så mye som ekstremt mye. Det fornuftige er kanskje å kjøpe en hybrid stasjonsvogn og droppe å dra på hytta og spare en masse i drivstoff, men blir ikke helt fornøyd med det. Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt78 Skrevet 30. januar 2020 #13 Del Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker helst manuell ja, automat har jeg aldri prøvd men om riktig bil dukker opp kan jeg prøve. Utseende er ikke viktig, er noen jeg virkelig ikke liker men det er små biler (bmw i3 reklame på tv f.eks, ser ut som den har krasjet fronten). Land cruiserne vi har råd til som ikke er veldig gamle har allerede gått 300.000+ (noen få under), så er redd for at store ting skal bryte sammen som girkasse, motor o.l jeg har ikke peiling på bil men familie og venner gir råd om å kjøpe en bil som har gått under 100.000, da virker 3 ganger så mye som ekstremt mye. Det fornuftige er kanskje å kjøpe en hybrid stasjonsvogn og droppe å dra på hytta og spare en masse i drivstoff, men blir ikke helt fornøyd med det. Anonymkode: 2b009...1d0 Hvis du kan gå litt ned på kravene (ikke SUV), så blir det noe helt annet.. Da ville jeg muligens sett på en kurant stasjonsvogn av relativt ny modell (gjerne med litt høyere km enn gjennomsnittet, som har gått mest i langkjøring), eller en eldre modell med langt under snittet i km stand (typisk eldre eier/lite brukt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #14 Del Skrevet 30. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nissan x-trail og mitsubishi asx/outlander vi har sett en del på så dumt om disse har så kort forventet levealder, de vi så på hadde fra 180.000-210.000. Mercedes eller volvo blir for dyrt. Liker veldig godt de tre siste du nevner, men ikke funnet noe som fungerer enda da land cruuser og sorento er utenfor vår prisklasse om den ikke skal være over 10 år. Skjønner hvordan du tenker, men en 15 år gammel Landcruiser er fortsatt en kolossalt mye bedre bil enn en 5 eller 10 år gammel X-Trail eller ASX. Har du sett hvor billig Mitsubishi er utenfor Norge? De er i den aller billigste klassen og delene er deretter. Du kan kjøpe en 10 år gammel Nissan eller Mitsubishi, men regn med høye vedlikeholdsutgifter og rust. Men hadde jeg vært deg hadde jeg spart 50.000 kr på å kjøpe en mindre og mer anvendelig bil, og så gått de 3 km til hytta til fots. Eller kjøp en Volvo Felt til 15000 kr og parkér den der stien til hytta starter. Anonymkode: c67b6...26a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #15 Del Skrevet 30. januar 2020 Alternativet fra Mitsubishi er Pajeroen - litt billigere enn Landcruiser, og ikke helt så dårlig som resten av produktene derfra. Anonymkode: c67b6...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 1. februar 2020 #16 Del Skrevet 1. februar 2020 Det anbefales faktisk å kjøpe en eldre bil med lavere km. Det er hvor langt bilen har gått som sier mest om alderen til bilen og slitasje og ikke årstallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #17 Del Skrevet 1. februar 2020 2 timer siden, Tutte skrev: Det anbefales faktisk å kjøpe en eldre bil med lavere km. Det er hvor langt bilen har gått som sier mest om alderen til bilen og slitasje og ikke årstallet. Kilometerstand sier ingenting om bilens tilstand, en bil med høy kilometerstand som har blitt brukt til langkjøring og samtlige serviser er fulgt opp er ofte bedre enn en bil som har lite kilometer og i tillegg er brukt på småkjøring. Anonymkode: a9fa7...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 1. februar 2020 #18 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kilometerstand sier ingenting om bilens tilstand, en bil med høy kilometerstand som har blitt brukt til langkjøring og samtlige serviser er fulgt opp er ofte bedre enn en bil som har lite kilometer og i tillegg er brukt på småkjøring. Anonymkode: a9fa7...7d1 Selvfølgelig har kilometerstanden mye å si. Jo lenger en bil har gått jo mer slitasje og mer har alt vært i bruk, slitasje av seter, pedaler, ratt, interiør, utvendig karosseri når det gjelder salt osv. Er en grunn til at en bil går ned i verdi jo lenger den har gått. Men ja, om bilen har hatt mye langkjøring er jo helt klart bedre enn mange korte turer, men en bil som har høy kilometerstand kan også ha blitt brukt til mye småturer. Selv kjører jeg mye småturer hit og dit, og skal si kilometerne går fort opp. Endret 1. februar 2020 av Tutte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
poli10 Skrevet 3. februar 2020 #19 Del Skrevet 3. februar 2020 På 26.1.2020 den 5.08, AnonymBruker skrev: har ikke så god råd På 30.1.2020 den 2.30, AnonymBruker skrev: da vi har hytte hvor man må kjøre 3km på en slags sørpete sti som er full av digre steiner, Beklager, men dette henger ikke på greip. Kvitt deg med hytta, så har du ikke lenger behov for en SUV med 4WD og du har mer og rutte med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Del Skrevet 4. februar 2020 18 hours ago, poli10 said: Beklager, men dette henger ikke på greip. Kvitt deg med hytta, så har du ikke lenger behov for en SUV med 4WD og du har mer og rutte med. Det er ikke vår hytte men familien sin, vi alle bruker den og vedlikeholder den. Vi kan så klart slutte å bruke den for kos men må fortsatt utover for maling, sørge for at det ikke gror igjen etc 2-3 ganger i året, da bestefar og mine foreldre ikke har så god helse. God råd eller ikke er vel litt relativt men nå har vi også andre ting vi må prioritere og utifra budsjett bør vi ikke bruke mer enn det på bil. Anonymkode: 2b009...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå