Gå til innhold

Barnefar vil ha info fra skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått melding fra skolen. Barnefaren har sendt epost til skolen og nå ønsker han ønsker å få informasjon om barnet. Kan jeg nekte dem å gi han det? Vi har vært i rettsak om samvær. Han har ikke fått samvær med barnet pga. jeg anmeldte han for seksuelle overgrep. Saken ble henlagt og han søkte om å få gjenoppta normalt samvær. Men retten ga meg medhold i å holde han unna. Jeg har tatt vekk alt av bilder og ting som kan minne om faren for å beskytte barnet.

 

Anonymkode: 6859d...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han utsatt barnet for overgergrep eller er det bare du som har anmeldt ham? Så lenge han har foreldreansvar har han uansett krav på generell informasjon om barnet.

Anonymkode: 0d04f...52c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har far ingenting å komme med, heldig vis. Du kan informere skolen om rettsavsigelsen om det ikke holder med et enkelt nei. . Varm klem til deg og ungen, vet alt for godt hva dere sliter med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan nekte han denne infoen. Skolen har ikke lov å sette barnets liv og helse i fare. Vold og sexuelle ocergrep går direkte i kategori for dette. 

Anonymkode: a5f7f...6ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det relevante her er vel om han har foreldreansvar eller ei, ikke hvorvidt han har avtalefestet samvær...? Eller har jeg misforstått?

Anonymkode: e656e...dd1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man bli fradømt retten til samvær, dersom man ikke er siktet eller dømt for noe? Eller er det noe jeg ikke fik med meg her? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om at det måtte ligge en dom for dette. Fikk du ikke foreldreansvar alene? 

Anonymkode: 2d2c6...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barnets foresatte skal kunne motta info fra skolen.

Dersom saken ble henlagt er han ikke dømt for noe, så det skal i prinsippet ikke spille noen rolle.

Anonymkode: 5c81c...d04

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at det måtte ligge en dom for dette. Fikk du ikke foreldreansvar alene? 

Anonymkode: 2d2c6...d94

Nei det fikk jeg ikke. Han nektet å gi fra seg. 

Anonymkode: 6859d...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, VOX said:

Her har far ingenting å komme med, heldig vis. Du kan informere skolen om rettsavsigelsen om det ikke holder med et enkelt nei. . Varm klem til deg og ungen, vet alt for godt hva dere sliter med.

Vennligst forklar, dette skjønner jeg faktisk ikke. Hvilken lovanvendelse bygger du dette på? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, VOX skrev:

Her har far ingenting å komme med, heldig vis. Du kan informere skolen om rettsavsigelsen om det ikke holder med et enkelt nei. . Varm klem til deg og ungen, vet alt for godt hva dere sliter med.

Far har vel foreldreansvar? Da har han rett på informasjon.

Jeg er i samme type situasjon som ts, bare at det er mange år siden. Far har fortsatt foreldrerett, og dermed rett på all info omkring barnet. Jeg må også få hans underskrifter til pass og bankkort osv. 
 

Men anbefaler deg ikke ts å prøve å ta bort alle minnene barnet har fra pappen. Det går ikke uansett. Husk at det ikke bare er negative minner barnet har av han. Det er viktig å ha fokus på det gode med pappen også Mitt barn har album med bilder av pappaen sin, og jeg forteller gjerne barnet mitt om morsomme minner om pappaen også. 

Anonymkode: 98e23...388

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tiuren skrev:

Vennligst forklar, dette skjønner jeg faktisk ikke. Hvilken lovanvendelse bygger du dette på? 

Om du leser hovedinnlegget står det at domstolen har bestemt/gitt råd om dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, VOX skrev:

Om du leser hovedinnlegget står det at domstolen har bestemt/gitt råd om dette.

 

Om du leser hovedinnlegget så ser du at retten har uttalt seg om samvær, ikke om fars rett til informasjon om barnet via skole.

Anonymkode: 0d04f...52c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tiuren skrev:

Hvordan kan man bli fradømt retten til samvær, dersom man ikke er siktet eller dømt for noe? Eller er det noe jeg ikke fik med meg her? 

Faren til mitt barn ble fradømt retten til samvær, selv om overgrepssaken ble henlagt på bevisets stilling. Det handlet om at barnet mitt var så skadet psykisk (ptds) og tydelig redd pappaen sin. I tillegg hadde barnehage kommet med uttalelser om hva mitt barn hadde fortalt i barnehagen, og hva de observerte der. Det må veldig sterke bevis til for å dømme noen for seksuelle overgrep. Men det betyr ikke at det er veldig tydelig tegn på at barnet er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Dermed kan en forelder ikke bli dømt for overgrepene, men likevel ikke få samvær med barnet.

Anonymkode: 98e23...388

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, VOX said:

Om du leser hovedinnlegget står det at domstolen har bestemt/gitt råd om dette.

 

Det virker mildest talt unikt ut fra det jeg leser i hoved innlegget, den dommen ville jeg likt å lese. Men dersom dommen er så tydelig, så antar jeg TS har god kontakt med advokat og ikke trenger råd her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge dere har felles foreldreansvar har far, med loven i hånd, også krav på informasjon om eget barn fra skole og alle andre offentlige etater.

Har du forsøkt å kreve rettslig å få overført foreldreansvaret til deg alene? 

Med felles foreldreansvar vil det også finnes andre muligheter for ham å stikke kjepper i hjulene for dere. Skal du ha han helt ut av livet til deg og ikke minst datteren din, så må han miste foreldreansvaret.

 

Anonymkode: 31c4e...a69

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke missforstå meg. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at overgripere skal ha mulighet til å skade noen, men på den annen side så må rettsstaten og "uskyldig til det motsatte er bevist" gjelde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han har foreldreansvar, har han rett på informasjon fra skolen.

Du kan spørre skolen på om de kan forsikre deg om at det faktisk er faren, og ikke noen som har laget en falsk epost eller liknende som ber om informasjon.

 

Fra barneloven:

§ 47.Rett til opplysningar om barnet

Foreldre som har foreldreansvar, har rett til opplysningar om barnet når dei bed om det. Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Avslag på krav om opplysningar etter første stykket tredje punktum kan påklagast til fylkesmannen. Foreldre med foreldreansvar har tilsvarande klagerett. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private.

I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her.

Anonymkode: 2a443...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tiuren skrev:

For all del, ikke missforstå meg. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at overgripere skal ha mulighet til å skade noen, men på den annen side så må rettsstaten og "uskyldig til det motsatte er bevist" gjelde. 

Jeg skjønner ikke hva du mener? Tror du at samvær blir stoppet ene og alene fordi far en gang har vært mistenkt eller anmeldt for seksuelle overgrep? I så fall er det mer komplekst enn som så. Les mitt svar til deg over, så ser du jo det.

Anonymkode: 98e23...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...