Gå til innhold

Får ikke informasjon om operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

For snart fem måneder siden ble jeg operert i ankelen der det bl.a. ble satt inn skruer. Foten er enda ikke bra (dvs. jeg må fremdeles bruke krykker), og til tross for at CTen ved forrige kontroll så fin ut så ble det bestemt ved et møte at en skrue skulle fjernes. 

Jeg fikk innkalling i posten, men null informasjon om hvorfor det skal gjøres eller hvordan det blir i tiden etter operasjonen. Jeg ringte så kirurgisk avdeling som ikke kunne informere om dette men heller ikke skjønte hvilken informasjon jeg var ute etter. Vi ble etterhvert enige om at en lege skulle ringe meg - men legen kunne heller ikke gi meg informasjon og var heller opptatt om jeg var bekymret og engstelig overfor inngrepet (jeg er ikke det, men mtp. hvor jævlig tiden etter forrige operasjon var vil jeg ha så mye informasjon som mulig). Tydeligvis måtte jeg vente til operasjonsdagen med å få svar på det jeg lurer på. 

Jeg skjønner ingenting, er det ikke normalt å ville vite grunnen til enda en operasjon og hvordan tiden etterpå blir? Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut av det? 

Anonymkode: 0e1c4...a92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig at man må vente til operasjonsdagen med å snakke med operatør ja. 

Anonymkode: f0c4c...6ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville skrevet ned det du lurer på, på et ark. Se over det du skrev og finn ut hvordan du kan si dette på en kort og konsis måte som er enkel å forstå. Spør gjerne en venn om han forstår spørsmålene dine. 

Anonymkode: 097e1...b85

• Liker 1
Skrevet

Du skal jo på preop før operasjonen, og der har du jo samtale med kirurgen. Så selve informasjonen ut over hva de sa på kontroll får jo du der. De skal jo ha sagt på kontroll hvorfor det skulle gjøres, og viss ikke skal det stå i journalen din de skriver innlegg i etter kontroll. Journalen fra sykehus kan du lese på helsenorge sine sider. Står det ikke der får du mase mer. 

Anonymkode: 13e7b...09c

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal jo på preop før operasjonen, og der har du jo samtale med kirurgen. Så selve informasjonen ut over hva de sa på kontroll får jo du der. De skal jo ha sagt på kontroll hvorfor det skulle gjøres, og viss ikke skal det stå i journalen din de skriver innlegg i etter kontroll. Journalen fra sykehus kan du lese på helsenorge sine sider. Står det ikke der får du mase mer. 

Er veldig dumt å møte opp og det viser seg være en unødvendig operasjon. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på kontroll der det ble tatt CT, med beskjed om at alt så bra ut. Jeg forklarte deretter at jeg har mye smerter og legen skulle ta dette opp med kirurgen på røntgenmøte, og det var etter det jeg fikk beskjed via telefon at en skrue skulle fjernes. Det er også det eneste som står i journalen på helenorge.no, men ikke  hvorfor. 

Skrevet

Da fjerner de sikkert skruen fordi de mener det er den som plager deg. Er det full operasjon, eller skal det gjøres i lokalbedøvelse?

Anonymkode: 2f58d...b72

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da står du fritt til å si nei til operasjon. Det er ikke sånn at du er bundet til å bli operert bare fordi du møter opp. 

Anonymkode: 8062c...ee9

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Preop er en gjennomgang av det rundt operasjonen som skjer alt fra dagen før til flere uker før operasjonen, så du møter ikke opp til selve operasjonen. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Preop er en gjennomgang av det rundt operasjonen som skjer alt fra dagen før til flere uker før operasjonen, så du møter ikke opp til selve operasjonen. 

I brevet jeg har fått står det bare at jeg skal møte fastende 07:00, så da er det jo selve operasjonen jeg møter opp på? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I brevet jeg har fått står det bare at jeg skal møte fastende 07:00, så da er det jo selve operasjonen jeg møter opp på? 

Du blir da ikke operert uten å snakke med kirurgen først! 

Skrevet
1 time siden, moreno skrev:

Som jeg skrev tidligere pratet jeg med en lege som da jeg spurte ikke kunne svare meg på spørsmålene, og sa at jeg ville få vite alt på operasjonsdagen. Jeg skjønner ingenting. 

Skrevet

Følg tipset over, og skriv ned spørsmålene dine. 

Jeg vil tro at de velger å fjerne skure fordi skaden er grodd og skruen kan være årsak til smertene/plagene dine. 

Men hva er det du egentlig lurer på? Kanskje noen med lignende operasjon kan svare hvis vi vet spørsmålene. 

Skrevet
28 minutter siden, Gåsemor skrev:

Følg tipset over, og skriv ned spørsmålene dine. 

Jeg vil tro at de velger å fjerne skure fordi skaden er grodd og skruen kan være årsak til smertene/plagene dine. 

Men hva er det du egentlig lurer på? Kanskje noen med lignende operasjon kan svare hvis vi vet spørsmålene. 

Jeg lurer rett og slett på hvorfor skruen skal fjernes (siden alt var fint på CTen) og hvordan tiden etterpå blir (siden det egentlig skulle grodd fra forrige operasjon men ikke har gjort det enda, om jeg kan forvente det samme med denne operasjonen). 

Skrevet
13 timer siden, moreno skrev:

Ved dagkirurgi får du snakke med kirurgen noen minutter før du skal inn til operasjon ( hvis du er dagens første pasient). 

Anonymkode: dd68f...d4e

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer rett og slett på hvorfor skruen skal fjernes (siden alt var fint på CTen) og hvordan tiden etterpå blir (siden det egentlig skulle grodd fra forrige operasjon men ikke har gjort det enda, om jeg kan forvente det samme med denne operasjonen). 

Selv om CT er fin så har du jo smerter og du må fortsatt bruke krykker. Tror du ikke at det kan være grunn til at de har bestemt seg for å fjerne en skrue?

Anonymkode: 4dee3...23e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en operasjon i et håndledd. Det var mye smerter i etterkant, og håndleddet ble ikke bra igjen. Etter tre år bestemte de seg for å ta ut skruene for å se om det kunne hjelpe. Etter det var alle problemene borte. Så for meg virker det opplagt at de fjerner skruene på grunn av smerteproblematikken din. Smertene etter operasjonen vil absolutt ikke bli de samme som etter den opprinnelige operasjonen, fordi denne gangen er jo selve ankelen i orden, det blir egentlig bare et snittsår der de går inn.

Anonymkode: e618e...fce

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare egen erfaring, men fordi om det ser fint ut på bilder, så kan metall/skruer gi plager/smerter likevel. Tiden etterpå er litt varierende, og hvilket bein/ hvordan skruen står. Tiden etterpå kunne ikke kirurg svare på før operasjon var utført i mitt tilfelle fordi de faktisk måtte se hva de måtte gjøre. 

Dette hjalp sikkert ikke så mye, men anbefaler fysioterapi på det sterkeste, og helst en med erfaring av nyopererte pasienter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...