Gå til innhold

Neon som har leddgikt her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Lurer på hvordan dere lever med denne sykdommen. Utfordringer knyttet til det fysiske, psykiske og økonomiske. Hva arbeider du med eller studerer? Eller er du uføretrygdet? Setter pris på om noen vil fortelle :) 

Anonymkode: 51d90...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente selvfølgelig *NOEN* i overskriften :)

Anonymkode: 51d90...a02

Skrevet

Anbefaler tai chi. Det forebygger leddgikt.

Anonymkode: 07d22...805

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler tai chi. Det forebygger leddgikt.

Anonymkode: 07d22...805

Åja? På hvilken måte? Leddgikt er en autoimmun tilstand. Den lever sitt eget liv..

Anonymkode: 12c0a...7d1

• Liker 3
Skrevet

Har ikke leddgikt, men bechtrew hvor betennelsene i hovedsak sitter på bekkenledd. Gikk lenge før jeg fikk diagnose så har kroniske smerter i rygg og nakke. 
 Bruker biologisk medisin, får dette ved infusjon annen hver måned + betennelsesdempende medisin, går også regelmessig til behandling. Er aktiv turgåer, trener  i vonde perioder yoga. Må holde meg aktiv for å holde bevegeligheten i leddene oppe. Er i full jobb og mer til. Har god tilrettelegging på jobb som bidrar til at jeg nesten ikke har sykefravær, og ikke minst har jeg en mann som tar sitt ansvar i heimen. I perioder er jeg veldig sliten, trøtt. Dette har blitt merkbart bedre etter oppstart med medisin. 

Anonymkode: c625a...48a

• Liker 1
Skrevet

Tror det er store individuelle forskjeller her. Fikk diagnosen da jeg var 19 år, var heldig og fikk satt diagnosen ganske så kjapt etter at jeg oppsøkte lege for symptomene og kom tidlig i gang med medisin som funket bra. Har dermed ingen ledd som har fått varige skader, og er tilnærmet symptomfri så lenge jeg tar medisinene. Jobber 100%, minst (selvstendig næringsdrivende), og det er periodevis en fysisk krevende jobb. 

Forsøker å ha et variert kosthold og trene regelmessig. Har begynt med yoga i det siste og kjenner det gjør veldig godt for kroppen. Tror trening er godt for både kropp og sinn. 

Vet ikke hva du tenker på med økonomiske utfordringer, vil ikke si det er en økonomisk belastning for min del. Får jo frikort etter hvert og alt av medisiner og behandling går under det. 

Anonymkode: 2702d...f2c

• Liker 1
Skrevet

Har det samme som den andre med Bekhterev her oppe. Bare helt motsatt. Ingen medisiner virker, ingen tilrettelegging på jobb, ingen hjelp av mann (syk han og men må jobbe pga selvstendig arbeid) 

Rygg, nakke, korsrygg og skulder er snart helt ødelagt. Øye problemer, kronisk på det ene øyet. 
Er så sliten at jeg må hvile lenge flere ganger om dagen.  Dette er kanskje det værste siden jeg ikke får trent. Alt handler om ungen og huset. Og tidvis jobb. 

Anonymkode: 50570...8c6

Skrevet

Mediyoga, unngå gjær, sukker, koffein, E-stoffer. Spis ren mat. Har diagnosen, men klart meg uten medisiner. Jobber 75% som lærer. Har mann og barn som må følges opp

Anonymkode: f471e...778

Skrevet

Er dere med leddgikt middelaldrende og overvektige ?

Anonymkode: f25a9...680

Skrevet

Fikk påvist leddgikt da jeg var 4 år. Er i full jobb. Har mastergrad, og jobber i NAV. Bruker medisiner ved behov. 

Anonymkode: 4140f...1d8

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere med leddgikt middelaldrende og overvektige ?

Anonymkode: f25a9...680

Nei, som jeg skrev over her var jeg 19 år da jeg fikk diagnosen, er i 30-årene nå. Slank og godt trent. 

Anonymkode: 2702d...f2c

• Liker 1
Skrevet

Går på biologisk medisin. Er i full jobb (kontor) og merker ikke så mye til sykdommen. Er midt i 30 årene. 

Anonymkode: f196f...747

Skrevet

Psoriasisartritt og Spondyloartritt, slank og aktiv, 35 år, alene med barn. 100 % fysisk krevende yrke, aldri vært sykemeldt (trass og stahet), lite fravær, forståelsesfull arbeidsgiver. Biologisk medisin på 3 året nå, fikk magesår av alt for mye smertestillende og betennelsesdempende medisiner før....😬 

Anonymkode: 216fe...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...