AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Del Skrevet 25. januar 2020 Fant ut istad at legekontoret tok feil i høst når jeg ville revaksineres med stivkrampesprøyte. De mente jeg tok den i 10 klasse, jeg husket ikke dette selv. Er gravid og paranoid og sjekket vaksinasjonskortet på nett istad, har ikke tatt stivkrampe siden 2007! Katten kom borti meg med kloa så den hang fast litt før idag, kan man få stivkrampe av dette? Anonymkode: 32053...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #2 Del Skrevet 25. januar 2020 Ringe legen👌🏻 Anonymkode: 04597...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Del Skrevet 25. januar 2020 Jeg har ikke tatt stivkrampesprøyte på ihvertfall 20 år, så den har gått ut for lenge siden. Har hatt katteklor som har vært mye dypere. Tanken på en stivkrampesprøyte har ikke slått meg en eneste gang. Det har gått bra hver eneste gang. Men, ring legevakten å hør med dem. Anonymkode: 8be46...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caram Skrevet 25. januar 2020 #4 Del Skrevet 25. januar 2020 Det lille kloret der er bare et risp. Ikke farlig i det hele tatt☺️ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 25. januar 2020 #5 Del Skrevet 25. januar 2020 Det er nok ikke noen fare med det kloret der. Bitt er forøvrig mye verre enn klor. Men det kan være greit å ha vaksinert seg mot stivkrampe når man har katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 25. januar 2020 #6 Del Skrevet 25. januar 2020 Er det mulig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Del Skrevet 25. januar 2020 Skal ta vaksinen på mandag...er typ 2 timer å kjøre til legevakt herfra, så vil ikke kjøre unødvendig Anonymkode: 32053...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #8 Del Skrevet 25. januar 2020 Ta det helt med ro, det der er ingenting å bli engstelig for. Anonymkode: eda59...fe3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #9 Del Skrevet 25. januar 2020 Ingenting å uroe seg for Skulle du imidlertid få feber uten andre symptomer, eller en rød stripe fra rispet, skal du selvsagt ta kontakt med legevakt. Anonymkode: ad5a1...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #10 Del Skrevet 25. januar 2020 Kn man ta stivkrampevaksine når man er gravid da? Anonymkode: 259f0...765 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #11 Del Skrevet 25. januar 2020 Det er jo nesten ikke gjennom, så dette kan du ta helt med ro. Jeg har håndtert katter i mange år og blitt både bitt og klort uten at jeg har vært panisk. Anonymkode: 3c471...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #12 Del Skrevet 25. januar 2020 Nei tviler på at det er nødvendig. Hatt mange sånne opp gjennom årene. Katter er ikke de dyrene som er farligst å bli bitt av mtp slikt. Hunder er verre da. Om du er i veldig tvil, bare ring legevakta og hør. Anonymkode: f297a...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #13 Del Skrevet 25. januar 2020 Slapp av, det er knapt et risp. Anonymkode: ef413...bee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #14 Del Skrevet 25. januar 2020 Hahaha, jeg har blitt skambitt av alle slags dyr, og håndert hestemøkk daglig med sår på fingrer, ble truffet i hodet av en hestesko med hest i andre enden så blodet sprutet og måtte sy, men jeg har ikke tatt stivkrampevaksine på ca 35 år, da jeg ble bitt inn til beinet av en stallkanin. Jeg lever enda. Slapp av!! Anonymkode: 8cb92...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Del Skrevet 26. januar 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Hahaha, jeg har blitt skambitt av alle slags dyr, og håndert hestemøkk daglig med sår på fingrer, ble truffet i hodet av en hestesko med hest i andre enden så blodet sprutet og måtte sy, men jeg har ikke tatt stivkrampevaksine på ca 35 år, da jeg ble bitt inn til beinet av en stallkanin. Jeg lever enda. Slapp av!! Anonymkode: 8cb92...bf9 Jaja men selv om du velger å leve i stivkramperisikoen, så er det ikke sikkert at alle andre ønsker å drite i rådene om å ta vaksina med gjevne mellomrom. Anonymkode: e98d3...27d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #16 Del Skrevet 26. januar 2020 Ja. Katteklør inneholder mye bakterier. Ekkelt å tenke på igrunn. Anonymkode: 4eb1a...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #17 Del Skrevet 26. januar 2020 Stivkrampevaksine holder sannsynligvis mye lenger enn tidligere antatt. I Sverige har man gått over til å anbefale ny vaksine etter 20 år, men folkehelsemyndigheten mener at beskyttelsen varer mye lengre enn som så. De tilfellene de har med stivkrampe er som regel gamle, uvaksinerte kvinner og derfor er nok beskyttelsen så godt som livsvarig. Jeg hadde bare holdt øye med såret, hovner det eller du får feber bør du oppsøke lege. Anonymkode: 96028...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 26. januar 2020 #18 Del Skrevet 26. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Stivkrampevaksine holder sannsynligvis mye lenger enn tidligere antatt. I Sverige har man gått over til å anbefale ny vaksine etter 20 år, men folkehelsemyndigheten mener at beskyttelsen varer mye lengre enn som så. De tilfellene de har med stivkrampe er som regel gamle, uvaksinerte kvinner og derfor er nok beskyttelsen så godt som livsvarig. Jeg hadde bare holdt øye med såret, hovner det eller du får feber bør du oppsøke lege. Anonymkode: 96028...8dc Dette gjelder bitt og dype klor som forårsaker blødninger, ingen får stivkrampe av et overfladisk katteklor. Stivkrampe, smitte Bakteriene kommer ikke inn i kroppen vår gjennom hel hud. Det må være en skade eller sykdom som medfører at bakterien trenger inn i kroppen. De vanligste inngangsportene er: Sår som er forurenset med jord eller dyreekskrementer, er den aller vanligste smittemåten. Hyppigst er dype stikkskader, eller store, urene sår med ødelagt eller død hud Rusmisbrukere som setter sprøyter direkte i blodårene kan smittes, men svært sjelden. Nyfødte kan smittes ved forurensning eller betennelse i navlesnoren, i land med dårlige sanitære forhold (ikke i Norge) Kilde: https://nhi.no/livsstil/reise/stivkrampe/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå