Gå til innhold

El bil- skal på ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så..jeg skal på en ganske lang ferie (5 uker) og har en relativ ny elbil. Har ladet den fullt opp-men hvordan lar jeg den stå videre? Skal jeg la den stå til ladning i 5 uker (brannfarlig?). Er så redd for at batteriet skal dø om jeg ikke gjør det..

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Anonymkode: f1654...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg kjøpte min elbil så fikk jeg beskjed om at den kan stå ca tre måneder uten lading, uten at batteriet blir nevneverdig tappet. 
Siden din bil er ny, så gjelder sikkert det samme. 
god ferie! :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SpringYard said:

Når jeg kjøpte min elbil så fikk jeg beskjed om at den kan stå ca tre måneder uten lading, uten at batteriet blir nevneverdig tappet. 
Siden din bil er ny, så gjelder sikkert det samme. 
god ferie! :) 

tusentakk! Er så nervøs for at noe skal skje og at jeg ikke skal klare å få opp bilen når jeg er tilbake :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tusentakk! Er så nervøs for at noe skal skje og at jeg ikke skal klare å få opp bilen når jeg er tilbake :s

Jeg googlet litt nå og ser at det er litt forskjellige anbefalinger utifra hvilken bil du har, men stort sett er folk enige om at man kan la bilen lade mens man er borte. Da vil ladingen bare vedlikeholde batteriet. Brannfaren er vel relativt lav, så lenge du står tilkoblet godkjent anlegg.

Det står også at man burde lade hver 3. måned, minst. 
Du kan jo eventuelt kontakte forhandleren av bilen din. De burde vite hva som er best å gjøre :) 

Jeg reiser mye selv og har tenkt den samme tanken. Ring forhandler, så er du sikker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SpringYard said:

Jeg googlet litt nå og ser at det er litt forskjellige anbefalinger utifra hvilken bil du har, men stort sett er folk enige om at man kan la bilen lade mens man er borte. Da vil ladingen bare vedlikeholde batteriet. Brannfaren er vel relativt lav, så lenge du står tilkoblet godkjent anlegg.

Det står også at man burde lade hver 3. måned, minst. 
Du kan jo eventuelt kontakte forhandleren av bilen din. De burde vite hva som er best å gjøre :) 

Jeg reiser mye selv og har tenkt den samme tanken. Ring forhandler, så er du sikker! 

+

Endret av juicyfruity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar igjen. Teslaen står fint noen uker uten å lade, men rekkevidden er lang så det gjør liksom ikke mye.

Nå er det snakk om en Nissan leaf (ny modell). Er så usikker på hva jeg bør gjøre og reiser imorgen kveld så rekker ikke ringe rundt :+(

Søker og søker på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusentakk for svar igjen. Teslaen står fint noen uker uten å lade, men rekkevidden er lang så det gjør liksom ikke mye.

Nå er det snakk om en Nissan leaf (ny modell). Er så usikker på hva jeg bør gjøre og reiser imorgen kveld så rekker ikke ringe rundt :+(

Søker og søker på nett...

Ja, når du har en bil med relativt lav rekkevidde så forstår jeg. Da hadde jeg latt den stå til lading, om du har mulighet til det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan sette en øvre grense for lading så bør du sette den til 60% og la den stå tilkoblet lader. Det verste du kan gjøre for batteriet er å la det bli helt utladet eller la det stå og vedlikeholdslade på 100%. Hvis ikke du kan sette en maksgrense bør du heller sette den fra deg med batteriet på rundt 80% og ikke la den være tilkoblet lader. 5 uker uten lading burde gå greit.

Anonymkode: f51be...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bør undersøke om bilen har en strømsparemodus du kan sette den i før dere drar.

Anonymkode: f51be...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...