Gå til innhold

Konstant gangsperr i "hele kroppen" etter trening. OK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke i gruppetime 2 ganger i uka. Etter hver trening har jeg gangsperr rundt 3 dager, slik at det akkurat har gitt seg til neste trening.

Spesielt merker jeg dette på forsiden av lårene, på utsiden av overarmene og i biceps. Jeg merker spesielt i lårene at det er tungt å gå i trapper, reise seg fra stolen og slikt. Er det normalt eller er det tegn på at jeg trener for hardt? Settene jeg trener med f.eks. utfall og knebøy er slik at jeg bare såvidt klarer å fullføre de siste repetisjonene og at de siste repetisjonene er mye hardere å gjennomføre enn de første.

Anonymkode: 247b4...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du holdt på da? Stølhet er mer et tegn på uvant belastning enn for mye belastning. 

Anonymkode: f4940...39f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvant, eller hardere belastning enn vanlig.

Jeg trener mye og ofte, og sliter med å bli støl.

Men tar jeg mange dagers pause av en eller annen grunn, da kan jeg bli støl på neste økt.

Siden du trener så lite som du gjør, er nok det grunnen.

Tar du de timene 4 til 7 dager i uken, hadde du ikke blitt støl.

Anonymkode: e26d7...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut å kjenne det så hvis du har trent mer enn to uker. Jeg trener 2-3 ganger i uka og blir ikke støl av det selv om jeg trener hardt.  Hvor lenge har du trent? Og trener du jevnlig eller blir det mye av og på? Type to uker med, to uker av etc. Man blir kanskje støl på de første 3-4 øktene, men så venner kroppen seg til bevegelsen. Nå kan jeg hvis jeg gjør noe veldig uvant blir støl dagen etter, men ikke gangsperre. 

Anonymkode: 905bf...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut å kjenne det så hvis du har trent mer enn to uker. Jeg trener 2-3 ganger i uka og blir ikke støl av det selv om jeg trener hardt.  Hvor lenge har du trent? Og trener du jevnlig eller blir det mye av og på? Type to uker med, to uker av etc. Man blir kanskje støl på de første 3-4 øktene, men så venner kroppen seg til bevegelsen. Nå kan jeg hvis jeg gjør noe veldig uvant blir støl dagen etter, men ikke gangsperre. 

Anonymkode: 905bf...fb5

Ja, det er kanskje litt av og på. Skal innrømme at det er litt tid siden sist (har vært forkjølet og derfor tatt det rolig). Men også den tiden jeg trente sammenhengende så var det litt. Kanskje det blir bedre med tiden da.

Anonymkode: 247b4...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe som heter gangsperr?

Anonymkode: ac1fe...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener styrke i gruppetime 2 ganger i uka. Etter hver trening har jeg gangsperr rundt 3 dager, slik at det akkurat har gitt seg til neste trening.

Spesielt merker jeg dette på forsiden av lårene, på utsiden av overarmene og i biceps. Jeg merker spesielt i lårene at det er tungt å gå i trapper, reise seg fra stolen og slikt. Er det normalt eller er det tegn på at jeg trener for hardt? Settene jeg trener med f.eks. utfall og knebøy er slik at jeg bare såvidt klarer å fullføre de siste repetisjonene og at de siste repetisjonene er mye hardere å gjennomføre enn de første.

Anonymkode: 247b4...c5a

Du må ikke trene til failure/at du ikke klarer mere. Da vil du bare bryte ned og ikke bygge opp. 

Kroppen din sier tydelig fra at den ikke setter pris på det du gjør her.

Skal du bygge opp så må du trene med overskudd og progresjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også støl hver gang jeg trener, og trente en stund 5-7 ganger i uken over en lang periode på flere måneder. Var seriøst konstant støl i mange uker i strekk, og det ga seg ikke selv om jeg bygget både utholdenhet og styrke. Ble etter hvert drittlei av å ha konstant vondt i kroppen ettersom jeg løfter og bruker kroppen mye på jobb, så har kuttet veldig ned på treninga.

Anonymkode: 547e3...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noe som heter gangsperr?

Anonymkode: ac1fe...296

Jo

Anonymkode: 247b4...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kanskje litt av og på. Skal innrømme at det er litt tid siden sist (har vært forkjølet og derfor tatt det rolig). Men også den tiden jeg trente sammenhengende så var det litt. Kanskje det blir bedre med tiden da.

Anonymkode: 247b4...c5a

Da er det nok mangelen på frekvens som gjør det. Så fort kroppen din er vant gir det seg eller varer kortere. Fortsett å trene og tenk på fravær av stølhet som et tegn på at du har kommet skikkelig i gang. Det er heller ikke farlig å trene med stølhet.

Anonymkode: 905bf...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo

Anonymkode: 247b4...c5a

Nei.

Anonymkode: ac1fe...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du utrent/har hatt pause (dvs. mer enn en uke siden forrige økt) vil du bli støl. Etter 2-3 uker med jevnlig trening går det over, når musklene blir vant til regelmessig belastning.

Anonymkode: 14a06...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir også støl hver gang jeg trener, og trente en stund 5-7 ganger i uken over en lang periode på flere måneder. Var seriøst konstant støl i mange uker i strekk, og det ga seg ikke selv om jeg bygget både utholdenhet og styrke. Ble etter hvert drittlei av å ha konstant vondt i kroppen ettersom jeg løfter og bruker kroppen mye på jobb, så har kuttet veldig ned på treninga.

Anonymkode: 547e3...b3b

Da tenker jeg kanskje det ble litt for mye belastning ?   Vil vel ikke kanskje kalle det overtrening men hvis du trente 5-7 ganger i uka så fikk ikke  musklene nok hvile. 

Har merket noe lignende selv - trente da ikke så ofte men belastet nok noen muskelgrupper litt for mye over tid . Merket spesielt i trapper at jeg ikke direkte støl, men virket mer sliten / at muskene ikke "virket" helt.

 

 

Går ganske jevnlig på type tabata-treninger selv - hvis jeg ikke har gått på de en stund så blir jeg definitivt støl. Går jeg jevnlig på de men det av og til er veldig fokus på en muskelgruppe kan jeg kjenne at jeg er sliten i det området men kanskje ikke direkte støl. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...