Gå til innhold

Hvorfor bruker barn egentlig sutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig grunnen til at små barn bruker sutt?

Har det egentlig noen funksjon?

Anonymkode: 52cee...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel også lavere antall uventet baredød hos 0-6 måneder gamle ved bruk av smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn har et instinktivt suttebehov. Det gir dem mat, det er trygt og godt og ligge i favnen til mor. Dette suttebehovet opphører ikke bare fordi barnet er mett, de kan ha suttebehovet døgnet rundt. Der kommer smokken inn i bildet. Et barn som griner og bærer seg egentlig for ikke noe, kan raskt bli rolig med en smokk å sutte på og kosekluten sin. Smokken trøster, beroliger og stiller suttebehovet.

Jeg er mor til en som i sine første leveår var et typisk smokkebarn. Han hadde et enormt suttebehov, og jeg satt gjerne og ammet en gang i timen eller en gang hver halvtime i månedsvis (natt og dag), før jeg skjønte at det ikke nødvendigvis var melken han trengte hver halvtime, men suttingen. Smokken ble redningen, for å unngå å ha barnet ved brystet 24 timer i døgnet.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det simulerer morens bryst og er beroligende Da det funker på samme vis

Anonymkode: 16174...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å gjøre legging lettere. For at han ikke skal skrike i time på bussen,eller som trøst når jeg må gå fra han.

Anonymkode: cb774...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, minister-mio skrev:

Det er vel også lavere antall uventet baredød hos 0-6 måneder gamle ved bruk av smokk.

Hæ, har du noe link til det? Det vil jeg lese mer om :) 

Anonymkode: 78332...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte spedbarn har ett stort sugebehov uten at de nødvendigvis er sultne, hvis de er koplet på brystet 24/7 pga sugebehov og ikke sult så vil det føre til magevondt for den lille, i tillegg til at det skaper overproduksjon av melk til mor. 

Når babyene blir eldre så kan smokk også fungere som en del av trøst hvis de er lei seg eller har vondt siden smokken forbindes med trygghet, likedan gir det trygghet når de skal sove siden det er en veletablert assosiasjon til at det er trygt og godt med smokk. 

Ikke alle babyer bruker smokk heller; jeg har hatt en av hver. Eldste hadde behov for smokk, mens yngste nektet smokk (prøvde alle varianter som var å få tak i). Yngste nektet forsåvidt også flaske, selv om vi prøvde ut alle mulige varianter av flasketuter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har veldig stort sugebehov og jeg har mye melk. Hvis hun får ligge ubegrenset ved puppen, spiser hun til hun spyr melk utover begge to og seng/sofa/lenestol avhengig av hvor vi er. Etter vi startet med smukk har det problemet stopper 🙌 Og så finner hun søvnen fortere om hun har smokken i munnen (hun sovner svært sjelden ved puppen)

Anonymkode: 42700...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke da det egentlig et behov for kontakt med mor?  

Og ikke en gummismokk??

Anonymkode: 8c17b...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke da det egentlig et behov for kontakt med mor?  

Og ikke en gummismokk??

Anonymkode: 8c17b...bc0

Som den over deg skriver, er det visse utfordringer knyttet til å la barnet dekke sugebehovet vha puppen. Som overspising med påfølgende prosjektilspying av melk. Så er det også slik at svært mye amming kan gi sårhet med påfølgende soppinfeksjon hos mor og barn pga fukt. I tillegg har mor gjerne visse behov hun trenger å dekke selv, som mat, søvn og hygiene.

For øvrig er det ingenting i veien for å ha et spedbarn i armene også når det bruker smokk.

 

For øvrig er det samme mekanismen som ligger bak barn som suger på tommelen. Om baby finner tommelen og oppdager at den kan dekke sugebehovet, blir denne tryggheten og trøsten knyttet til tommel i munnen. Jeg vil gå så langt som å anbefale å tilby smokk før baby oppdager tommelen - smokken kan nemlig kastes når barnet blir for stor til å bruke den, tommelen er det verre med. Hilsen ei som sluttet å 'totte' som tiåring.

Anonymkode: bdcc7...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...