AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 Hei. Som student må jeg prøve å spare litt penger så jeg har satt opp et budsjett, og sett litt på hvor mye som har gått til mat og drikke i januar. Jeg bare lurte på hva som er vanlig å ligge på i måneden for en person? Eller kanskje for en hel familie. Etter å ha trukket fra husleien har jeg ikke så mye å gå på, så jeg vurderer å se om det er noe jeg kan kutte ut om jeg ligger uforholdsmessig høyt… Anonymkode: f9d7f...c27
kaleidoskop Skrevet 25. januar 2020 #2 Skrevet 25. januar 2020 Man bruker det man har. Som student prioriterte jeg ekstremt billig mat og mer alkohol. En pakke pølse kunne vare en uke, med variasjon av ris, nudler og spagetti. Feks. Hadde ikke alltid Sundt og variert kosthold, men det var heller ikke min prioritering Nå er det noen år siden jeg var student og bruker veldig mye mer en hva de "anbefaler" på luksusfellen som et normalt matbudsjett.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Skrevet 25. januar 2020 Hvor mye bruker du da, TS? Anonymkode: e3f92...51f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Skrevet 25. januar 2020 8 minutter siden, kaleidoskop skrev: Man bruker det man har. Som student prioriterte jeg ekstremt billig mat og mer alkohol. En pakke pølse kunne vare en uke, med variasjon av ris, nudler og spagetti. Feks. Hadde ikke alltid Sundt og variert kosthold, men det var heller ikke min prioritering Nå er det noen år siden jeg var student og bruker veldig mye mer en hva de "anbefaler" på luksusfellen som et normalt matbudsjett. Pølser er ikke sunt. Hadde heller droppet alkoholen (som i hvert fall er unødvendig) og heller kjøpt litt finere mat. Anonymkode: 5b93b...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #5 Skrevet 25. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye bruker du da, TS? Anonymkode: e3f92...51f Har brukt ca. 3,5k så langt. Jeg prøver å spise sunn og næringsrik mat, og det er viktig for meg. Jeg vil heller nedprioritere andre ting. Men er dette veldig mye for en person? Anonymkode: f9d7f...c27
kaleidoskop Skrevet 25. januar 2020 #6 Skrevet 25. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Pølser er ikke sunt. Hadde heller droppet alkoholen (som i hvert fall er unødvendig) og heller kjøpt litt finere mat. Anonymkode: 5b93b...3f9 Og som jeg skrev, sunnhet var ikke min prioritering. Du har jo til og med sitert meg, så du har vel da også lest? 😜 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Skrevet 25. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har brukt ca. 3,5k så langt. Jeg prøver å spise sunn og næringsrik mat, og det er viktig for meg. Jeg vil heller nedprioritere andre ting. Men er dette veldig mye for en person? Anonymkode: f9d7f...c27 Vi klarte oss på 3500 til to voksne og ett (lite) barn en periode. Så det er en del for en person, syns jeg i hvert fall. Anonymkode: 7676d...c29
kaleidoskop Skrevet 25. januar 2020 #8 Skrevet 25. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har brukt ca. 3,5k så langt. Jeg prøver å spise sunn og næringsrik mat, og det er viktig for meg. Jeg vil heller nedprioritere andre ting. Men er dette veldig mye for en person? Anonymkode: f9d7f...c27 Jeg tenker du kan få dette ned en tusenlapp (eller mer) og fortsatt ha sundt og variert kost. Hvertfall om det bare er deg. Du må ikke spise kjøtt hver dag. Men én pakke karbonadedeig kan du dele opp i 3-4 deler for å få litt hver dag. Veldig mye er det ikke, men ikke spesielt lite heller. Hvis målet er å spare.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #9 Skrevet 25. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har brukt ca. 3,5k så langt. Jeg prøver å spise sunn og næringsrik mat, og det er viktig for meg. Jeg vil heller nedprioritere andre ting. Men er dette veldig mye for en person? Anonymkode: f9d7f...c27 Nei det er ikke veldig mye om du ønsker å prioritere så mye. Men dersom du ønsker å heller bruke penger på annet, har du nok mulighet til å skrenke det inn med en del. Anonymkode: e3f92...51f
Mrs Robinson Skrevet 25. januar 2020 #10 Skrevet 25. januar 2020 Du kan nok redusere med en tusenlapp uten problem
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #11 Skrevet 25. januar 2020 Vi brukte 700kr uka. Tok ut kontanter hver måned og ble det tomt før uka var omme, så ble det tomt. Brukte mye løk, tunfisk på boks, seiblokk, rot- og knollgrønnsaker osv. Er svært mye mat som er sunn og billig. Nå er vi en familie på 5 og bruker ca 1500kr i uka. Spiser fryktelig sunt og godt. (Ungene spiser mye frukt, hvis ikke kunne summen vært betydelig lavere). Anonymkode: 1a133...959
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #12 Skrevet 25. januar 2020 Okei, takk. Det går så mye til mat fordi jeg trener. I tillegg får jeg litt penger fra familien hver måned, så det hjelper en del. Jeg tror det skal gå rundt om jeg bortprioriterer litt andre ting. Det viktigste er at jeg ikke går for mye i minus. Men det hadde vært veldig interessant å høre hvor mye andre også bruker. Anonymkode: f9d7f...c27
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #13 Skrevet 25. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk. Det går så mye til mat fordi jeg trener. I tillegg får jeg litt penger fra familien hver måned, så det hjelper en del. Jeg tror det skal gå rundt om jeg bortprioriterer litt andre ting. Det viktigste er at jeg ikke går for mye i minus. Men det hadde vært veldig interessant å høre hvor mye andre også bruker. Anonymkode: f9d7f...c27 Vi har et prosjekt gående med å kutte matbudsjettet ganske kraftig. Vi levde ikke noe luksusliv før heller, men det er utrolig hvor mye man kan spare penger på! Noen raske tips: Havregryn går i alt. Ikke bare til grøt, men til baking (pannekaker, muffins, pizzabunn, brød - masse å spare på å bake eget brød) og som fyll i sauser og gryteretter med f eks kjøttdeig eller linser. Ikke spis kjøtt hver dag, det er et pengesluk og helt unødvendig. Eksperimenter med bønner, linser, kikerter og liknende - det er utrolig rimelig, sunt og mettende. Hermetiske tomater er supert å ha i skapet, det samme er egg, frosne grønnsaker og bær. Kjøp ost på tilbud, rasp og hiv i fryseren. Sjekk datohyllene i butikken. Anbefaler også å laste ned appen toogoodtogo! Mye å spare der, man kan få skikkelig fine måltider, bakverk og til og med kaker til en billig penge. Anonymkode: b64ed...cda 2
Brunhilde Skrevet 25. januar 2020 #14 Skrevet 25. januar 2020 Jeg bruker ca 500 i uka på mat. Da spiser jeg sjelden mer enn 125-150 gram protein og desto mer grønnsaker. Jeg handler grønnsaker på Rema1000 siden jeg får 10% med Æ, mens jeg ofte kjøper epler på Meny der et kilo Firstpriceepler koster 10 kroner. De er forskjellige i fasongen, men som regel veldig gode på smak. Brød blir kuttet på butikken og lagt i fryseboksen, så jeg kaster aldri brød. Jeg spiser ikke brød hver dag, så jeg prøver å handle pålegg på 10-kroners marked og fryse, så har jeg når jeg får lyst på ei skive med skinke eller servelat. Om jeg skal ha gjester går det ofte litt mer enn 500 kroner, men det går stort sett helt fint å holde seg innenfor det når det gjelder "bare" spiselige ting.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2020 #15 Skrevet 25. januar 2020 Grønnsaker - der finnes det mange gode frossenpakker. Det må ikke være amerikansk blanding. Men både lapskausblanding og de med rotgrønnsaker er gode og varer til mange middager for en person. Det samme gjelder wokblanding. Du må riktignok ha fryser.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #16 Skrevet 25. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et prosjekt gående med å kutte matbudsjettet ganske kraftig. Vi levde ikke noe luksusliv før heller, men det er utrolig hvor mye man kan spare penger på! Noen raske tips: Havregryn går i alt. Ikke bare til grøt, men til baking (pannekaker, muffins, pizzabunn, brød - masse å spare på å bake eget brød) og som fyll i sauser og gryteretter med f eks kjøttdeig eller linser. Ikke spis kjøtt hver dag, det er et pengesluk og helt unødvendig. Eksperimenter med bønner, linser, kikerter og liknende - det er utrolig rimelig, sunt og mettende. Hermetiske tomater er supert å ha i skapet, det samme er egg, frosne grønnsaker og bær. Kjøp ost på tilbud, rasp og hiv i fryseren. Sjekk datohyllene i butikken. Anbefaler også å laste ned appen toogoodtogo! Mye å spare der, man kan få skikkelig fine måltider, bakverk og til og med kaker til en billig penge. Anonymkode: b64ed...cda Tusen takk for så mange fine tips. Jeg har akkurat begynt med havregryn! Det er jo billig og næringsrikt. Jeg skal sjekke ut appen. 1 time siden, Brunhilde skrev: Jeg bruker ca 500 i uka på mat. Da spiser jeg sjelden mer enn 125-150 gram protein og desto mer grønnsaker. Jeg handler grønnsaker på Rema1000 siden jeg får 10% med Æ, mens jeg ofte kjøper epler på Meny der et kilo Firstpriceepler koster 10 kroner. De er forskjellige i fasongen, men som regel veldig gode på smak. Brød blir kuttet på butikken og lagt i fryseboksen, så jeg kaster aldri brød. Jeg spiser ikke brød hver dag, så jeg prøver å handle pålegg på 10-kroners marked og fryse, så har jeg når jeg får lyst på ei skive med skinke eller servelat. Om jeg skal ha gjester går det ofte litt mer enn 500 kroner, men det går stort sett helt fint å holde seg innenfor det når det gjelder "bare" spiselige ting. Herregud, jeg hadde helt glemt Æ. Den skal jeg ta i bruk. Handler på Rema nesten annenhver dag. Epler spiser jeg hver dag, men har dessverre ingen Meny i nærheten. 1 time siden, Blondie65 skrev: Grønnsaker - der finnes det mange gode frossenpakker. Det må ikke være amerikansk blanding. Men både lapskausblanding og de med rotgrønnsaker er gode og varer til mange middager for en person. Det samme gjelder wokblanding. Du må riktignok ha fryser. Takk for det. Jeg har fryser. Det hender jeg kjøper frosne grønnsaker, og det er som du sier relativt billig. Anonymkode: f9d7f...c27
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Skrevet 25. januar 2020 Jeg bruker i underkant av 2000 kr på mat uten at jeg prøver å spare Anonymkode: d9937...b86
------- Skrevet 25. januar 2020 #18 Skrevet 25. januar 2020 Vi bruker ca en tusenlapp i uka på to voksne, vi kjøper det vi har lyst på uten å tenke på pris.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #19 Skrevet 26. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for så mange fine tips. Jeg har akkurat begynt med havregryn! Det er jo billig og næringsrikt. Jeg skal sjekke ut appen. Herregud, jeg hadde helt glemt Æ. Den skal jeg ta i bruk. Handler på Rema nesten annenhver dag. Epler spiser jeg hver dag, men har dessverre ingen Meny i nærheten. Takk for det. Jeg har fryser. Det hender jeg kjøper frosne grønnsaker, og det er som du sier relativt billig. Anonymkode: f9d7f...c27 Ja, havregryn er helt supert og noe vi alltid har i skapet. Det kan være litt krevende i starten å komme inn i gode rutiner for pengesparing, særlig når man er på butikken og er skikkelig sulten eller godtesyk og det er bare kjedelige, fornuftige ting på handlelappen 😅 Så ikke fortvil om budsjettet sprekker i starten! Jeg pleier alltid å sørge for å ha noe søtt i fryseren (akkurat nå har jeg noen kanelboller fra toogoodtogo som jeg har skåret i mindre biter, og brownies fra en toro-pakke fra datodisken i små porsjonsbiter), sånn at vi slipper å kjøpe den sykt fristende snickersen ved kassene! For det er dyrere enn man skulle tro i lengden! Forresten har de 1 kg epler til 10 kroner på Kiwi og 🙂 Lykke til med sparingen! Anonymkode: b64ed...cda 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #20 Skrevet 26. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har brukt ca. 3,5k så langt. Jeg prøver å spise sunn og næringsrik mat, og det er viktig for meg. Jeg vil heller nedprioritere andre ting. Men er dette veldig mye for en person? Anonymkode: f9d7f...c27 3,5k på kun deg denne måneden? Vi har denne måneden brukt mye for oss å være, og det er 4k. Det er da en voksen og ett barn. Anonymkode: 3295c...ce2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå