Gå til innhold

Barnefar bidrar lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Første gang jeg prøver å skrive her, men nå prøver jeg😅 jeg lurer på egentlig om noen vet hva jeg har krav på, jeg har 4 barn med min eks mann, 3 bor 50% hos meg, men eldstemann på 15 bor her 100%,  vi har vært skilt i 5 år ca, han tjener ca 700000+  jeg tjener 350000ca, jeg går i null eller litt minus egentlig hver mnd, har prøvd å spørre om han kan bidra bittelitt med eldstemann, men han sier han har ikke penger, jeg har selvfølgelig ikke lyst at vi skal bli uvenner så jeg godtar alltid et nei, han har ny familie med 2 barn som ikke er sine. Han er en veldig snill mann men føler han bidrar litt lite, han bruker min spotify og min Netflix, jeg har handlet det meste av klær til barna siden skilsmissen, han velger å betale veldig mye ned på sin egen boliggjeld mens min ikke blir noe mindre, å føler meg så frekk når jeg spør om penger til feks sko til barna, eldste fikk brukte klær til jul av han, pga han vet at merkeklær er dyrt å jeg ikke råd til alt,  han tørr ikke spør faren om nytt tøy fordi det er dyrt, jeg gjør så godt jeg kan jobber å sliter for å få endene til møtes, så hører jeg fra han at han skal på ditt å datt i sommer, må jo ærlig si jeg blir litt overgitt, men som jeg skrev jeg har ikke lyst å bli uvenner så jeg holder kjeft (vet han blir sur visst jeg spør om penger) å siden jeg ikke engang vet om jeg har krav på noe, har prøvd nav sin kalkulator men tviler jo på at jeg har krav på det som står der, jeg får også bare 50% barnetrygd for eldstemann,selvom han bor her 100% kunne jo spurt om resten(ca 500) av x'en men får meg liksom ikke til å spørre😫noen som har råd til meg hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: b3082...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å være en dørmatte. Det er barna som taper mest på at du lar han overkjøre deg økonomisk.

Anonymkode: d2ab0...728

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg alderen på barna, men når jeg la inn med litt ulik alder i tillegg til 15 åringen, med inntekten dere har og samvær (50% på 3 og 100% på siste) så skal absolutt far betale bidrag til deg i følge nav kalkulator. 

Søk på bidrag igjennom nav med mindre far ønsker å lage en privat avtale. 

Anonymkode: 74fa5...cfc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å spørre om almisser, sett fram krav via NAV heller.

Anonymkode: ca986...0c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, han blir sur og så vet han at da slipper han unna... La han bli sur, det er ungene det går ut over at han ikke betaler. 

Anonymkode: 0bee1...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om bidrag til eldstemann (via nav, hvis han mener at han ikke skal forsørge sitt eget barn!!). Angående klær til de minste, så kjøper dere klær hver for dere, og så kan de komme tilbake i samme antrekk som du sendte de i hvis han er typen som beholder fine klær de kommer med, og sender de tilbake i søppelklær.

Anonymkode: d131f...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har krav på bidrag for alle fire barna, han skal betale for utjevning av inntektene dere i mellom. Ta det via NAV, som en annen sa - ikke vær en dørmatte!

Anonymkode: a2459...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

første du må gjøre er å få papirer på at eldste bor hos deg, slik du får alt av barnetrygd du har krav på. Og hvis du ikke har ny mann så skal du få mer enn 500kr pr hode.

Anonymkode: 000e9...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bruker din Netflix/HBO - etter fem år som skilt...?

TS, problemet er ikke dårlig råd, han er en gjerrigknark.

Tenk slip på det (og bli forbanna), ved å la ham slippe bidrag og utgifter på barna, så har du i fem år nå vært med på å sponse nedbetalingen av hans hus.

Nei, det er ikke rett, men her har du mye deg selv å skylde. Selvsagt snakker han seg unna sin økonomiske forpliktelse, når du lar ham. Han vet nok veldig godt at du ikke orker å gjøre deg streng. Problemet hans er bare at her har du lover og regler på din side, eller strengt tatt på barnas side da. Han har ikke anledning til å velge å ikke betale for barna sine, såfremst ikke du lar ham slippe unna med det, og han vet garantert akkurat hvilke knapper han skal trykke på hos deg.

Her må du kvinne deg opp - og det burde du gjort for 5 år siden, men bedre sent en aldri - og gå på NAV og be om at de fastsetter bidraget. 

Eksen din snylter på deg, få en slutt på det! Og bytt passord på Netflix og HBO i samme slengen.

Anonymkode: f9710...e44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

send alt til nav å la de ta jobben blir han sur bare la han bli det du har null igjen for å være snill

Anonymkode: b76d7...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være sånn at man skal tigge om penger som skal gå til sine barn. Ta det via NAV. 

Også bytter du passord på spotify og netflix. Og bruker de pengene du har "tjent" hos frisøren :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang setning 😮

Få hjelp av NAV til å fastsette og kreve inn bidrag.

Anonymkode: b6284...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at han stiller opp usedvanlig mye med henting/kjøring av barna synes jeg det bør veie opp for manglende vilje til å betale bidrag. Hva tenker han selv om at du betaler så mye mer enn ham for barna? Synes han det er fair overfor de biologiske barna at han bruker mye penger på stebarna sine? 

Anonymkode: 06323...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...