Gå til innhold

Ta opp ting hos psykologen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som går til psykolog:

Hvordan tar dere opp ting der? Er det du eller psykologen som bestemmer hva dere snakker om?

Snakker dere masse om den ene tingen eller tar dere opp masse problemer på hver time dere nesten ikke rekker snakke noen ting om?

Pleier dere å bare snakke i vei eller venter dere på at psykologen skal gi et svar etterpå? Eller bryr dere dere ikke om hva spykologen sier etterpå og dere bare fortsetter å snakke?

Pleier du ofte å ta opp den samme tingen og klage over igjen og igjen eller tar du opp hver ting kun 1 gang?

Anonymkode: d3334...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går i behandling. Det er selvfølgelig psykologen som legger opp hvordan behandlingen skal foregå. Men han spør i starten av hver time om det er noe spesielt jeg ønsker å ta opp, eller om det har skjedd noe siden sist time.

Anonymkode: 18912...71c

Skrevet

Psykologen leder timen og hva som tas opp, hun spør alltid hvordan det har gått siden sist, om det har dukket opp noe. Så plukker hun opp tråden fra siste time.

Anonymkode: fc00d...a4a

Skrevet

Med meg varierer det litt. En tenker jo litt mellom timene, og ofte kan jeg komme på timen å si at i dag ønsker jeg å snakke mer om dette, og tror det kan henge sammen med det og det osv. Så tar vi det derfra. 
vi jobber mer med å forstå hvorfor jeg reagerer som jeg gjør og jobber gjerne med emdr for å komme i bunns i hendelser for å få fram følelsene og få det ut. 
men hel time der en bare sitter å klager og sutrer har ingen hensikt. En kan fortelle kort at nå har jeg hatt en litt tung periode, og da vil hun finne ut av hva jeg tenker og hva som utløser osv. 
hun styrer samtalen mest, stiller riktige spm. 

Anonymkode: 6c2c3...398

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som går til psykolog:

Hvordan tar dere opp ting der? Er det du eller psykologen som bestemmer hva dere snakker om?

Snakker dere masse om den ene tingen eller tar dere opp masse problemer på hver time dere nesten ikke rekker snakke noen ting om?

Pleier dere å bare snakke i vei eller venter dere på at psykologen skal gi et svar etterpå? Eller bryr dere dere ikke om hva spykologen sier etterpå og dere bare fortsetter å snakke?

Pleier du ofte å ta opp den samme tingen og klage over igjen og igjen eller tar du opp hver ting kun 1 gang?

Anonymkode: d3334...901

En må ta en ting ad gangen, men første gangen tar en gjerne opp det en sliter med i korte trekk, slik at hun får en oversikt over hva som er problemet. 

Anonymkode: 6c2c3...398

Skrevet

Min psykolog vil at jeg skal ta opp ting. Komme dit å si "I dag vil jeg snakke om xxx". 
Som oftest så dukker ting opp underveis også glir vi litt over på forskjellige tema. men 70% av tiden så sier jeg ingenting fordi får ikke til å si noe. 

Anonymkode: 45857...e50

Skrevet

Jeg har motsatt erfaring av de som har svart over her. Jeg bestemte hva jeg skulle snakke om. Jeg følte aldri at det var et behandlingsopplegg, og det ble noe passivt for meg.
Behandler startet aldri timen, det var jeg som måtte gjøre det. Det kunne av og til bli litt pinlig stillhet. 
Likevel gikk jeg i behandling i flere år og vendte meg etterhvert til det.

Anonymkode: 58430...c82

Skrevet

Tja, jeg hadde aldri klart å fortelle om overgrep og annet jeg skammer meg over hvis ikke behandleren min hadde forsøkt å komme inn på disse temaene 100 ganger. 

Anonymkode: 65e8b...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...